Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hållning av får - ett gäng frågor  (läst 4807 gånger)

birgit

  • Gäst
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #20 skrivet: 14 jan-08 kl 11:48 »
Tycker ändå att man bör skaffa djur med MV-status även om det bara är lite gose-får.
Dessutom, om man är intresserad av ull, är texelkorsningar mindre lämpliga. Man bör fundera på vad för typ av ull och till vad man ska ha den. (Vilken ulltyp som är lämplig alltså).
På Ingelstads naturbruksgymnasium utanför Växjö har de en lantraspark. De har ett flertal allmogefårraser + gutefår. De är även MV-fria. Där kan man kolla och boka djur. De kan mycket också, så man kan fråga om allt ;) www.lantrasparken.se

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #21 skrivet: 14 jan-08 kl 13:46 »
Ingelsta Naturbruksgymnasium håller ju även kurser i får o gethållning....
 ;)
« Senast ändrad: 14 jan-08 kl 13:47 av gimskogen »
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Alore

  • Gäst
Re:Hållning av får - ett gäng frågor
« Svar #22 skrivet: 14 jan-08 kl 16:50 »
larso - Smart det där med att skaffa MR-status med en gång genom att ta in enbart fria djur. Men regeln om att man måste ha fem djur, vad innebär den? Att man inte kan få MV-status om man inte har fem eller fler djur?

Soleskog - Vad roligt! Och vad skönt att höra att får inte har några jätterangstrider i alla fall. Jag har bara erfarenhet av katter och de kan ju vara lite kinkiga ibland. Nöt och häst vet jag inte alls hur de beter sig, men säger du att får är bättre får jag tro på det!  :D

birgit & gimskogen - Ja, naturbruksgymnasiet! Att jag inte tänkte på det! Jag ska ringa dem med en gång imorgon, både för att åka och kolla och se om de har några bra kurser vi kan gå. Tack för tipset!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser