Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta rymmer de?  (läst 3245 gånger)

asta

  • Inlägg: 332
Hur ofta rymmer de?
« skrivet: 19 feb-07 kl 21:17 »
Vi behöver fler betesdjur för att hålla våra marker öppna. Maken vill inte skaffa fler egna och ett par år har vi lånat får eller grisar. Fårägarna som vi lånade en liten flock av har nu gjort sig av med alla får. Alltså kan vi inte längre låna av dem. Maken vill inte låna får alls eftersom han säger att de bara rymmer. Jag skulle vilja antingen låna får på somrarna eller ha ett par stycken egna som kan patrullera stora sommarhagen på höst/vinter/vår. När hästarna inte går där. På somrarna kan de vara i hästarnas vår-/hösthagar.
Problemet är att sommarhagen ligger så långt från bostadshuset att vi inte har koll på dem lika lätt. Om de då rymmer.
De lånade fåren var vana vid ström och vi hade 4 trådar i hagen. De skuttade ut ett par gånger. Mest när de precis kommit eller när jag plötsligt fick för mig att flytta in dem trädgården (jag var gravid, om det kan vara ett alibi för en dum idé. Dessutom var gräsklipparen sönder och vår manuella handjagare var blytung)

Hur ofta rymmer era får per år? Är det riskabelt att ha dem i en hage som man inte har uppsikt över? (Självklart kollar man dem när man fodrar, men ändå) Skulle i så fall ha vuxna djur för bete och inte för lammning. 6 stycken ungefär. Gärna en bagge också för att hålla viltet borta från staketet, men en kastrerad bagge kanske fyller samma funktion vad gäller vakt?

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Hur ofta rymmer de?
« Svar #1 skrivet: 19 feb-07 kl 21:38 »
Våra får håller sig i hagen. Vi har egentligen bara haft en rymning och det var en elovan bagge som sprang rakt igenom...:-)

De andra gånger som vi har haft får på rymmen så har det varit pga en dörr som glömts eller att elaggregatet gått sönder..alltså vårt eget fel..:-)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sussen

  • Inlägg: 13
    • Småland
Re:Hur ofta rymmer de?
« Svar #2 skrivet: 19 feb-07 kl 22:47 »
Hejsan asta!
För oss har det vart väldigt olika hur mycket de rymt år från år, alltfrån aldrig till ca åtta gånger per dag.. va redo för maraton efter den sommaren.  :-[

Här är några saker som jag själv märkt påverkar, i försök till nån slags fallande ordning:

Tillgång till smaklig mat i hagen (helt avgörande faktor i de flesta fall)
Ras, (t ex pälsfår är ju ofta mycket piggare på att rymma än köttraser)
Enstaka individer i flocken - brukar vara någon som tar initiativet ju.. gör er av med dem kvickt i så fall.
Bra stängsel/Vana vid ev elstängsel (bäst att de fått lära sig ordentligt som små!)
Hur de trivs i hagen, t ex inte för mycket insekter och möjlighet till både sol och skugga

Jag tror det säkert kan funka att ha dem en bit ifrån, men se till att de har bra med mat de gillar och välj om möjligt en lugnare ras i förebyggande syfte.

lite övriga erfarenheter ang rymningar:
Vi hade nåt av de första åren några kära flasklamm som brukade få följa utanför hagen för att matas på köksbron..  För dessa glada killar existerade så småningom inga stängsel, de hoppade eller nästan kröp (grävde?) sig ut när man visade sig. Tillslut fick de gå löst på gården, och vi försökte hålla dom andra långt från så de inte skulle inspireras att hoppa över.

Vissa större lamm med tjock päls som väl fått för sig att börja rymma verkar faktiskt knappt bekommas av elen när de trasslar sig mellan trådarna, jag tror att pälsen isolerar. Nog ytterligare ett skäl att vänja dem ordentligt när de är små och förebygga att de kommer på tanken...
Sortera sopor, inte människor!  /klottrat på papperskorg i Gbg

Drevern

  • Gäst
Re:Hur ofta rymmer de?
« Svar #3 skrivet: 19 feb-07 kl 23:19 »
Mina får rymde bara av två orsaker, de blev jagade eller så hade de dåligt bete. Elstängsel håller dem inne i regel men man får kolla så att de inte ligger gräs på strömtrådarna.

asta

  • Inlägg: 332
Re:Hur ofta rymmer de?
« Svar #4 skrivet: 20 feb-07 kl 14:39 »
Tack för svaren!

Hur många trådar bör man ha och på vilka höjder? Är metall bäst på de nedersta? Och rymmer de ALLTID om de får möjlighet (ex. om aggregatet lägger av)?

Min hage som jag tänke att de skulle gå i mer permanent är drygt 2,5 hektar. Om man har 6 får så borde det väl inte bli ont om mat iallafall? Det finns både gräs, hallonbuskar och aspsly att tugga på, men mest gräs. Både soliga och torra platser, skuggiga träddungar och blötmark vid en bäck. Dessutom skulle de ju få ett hus och en höhäck.
Hästarnas vårhage är 1,5 hektar stor och även den bra ängsbete. Sen har vi en hösthage under renovering. Den är 1 hektar och vi ska så ny vall där till hösten (om allt går enligt planerna).

Vilken ras är lugn och matglad? Om jag lyckas få maken att gå med på fårköp blir det förmodligen blandraser (av ekonomiska skäl), men kan vi lyckas få låna djur är det bra att veta vad man ska leta efter. Då vi lånade sist hade vi gutefår. De var lugna, men var ändå på rymmen ett par gånger. Mest på pint kiv tror jag.

Drevern

  • Gäst
Re:Hur ofta rymmer de?
« Svar #5 skrivet: 20 feb-07 kl 16:12 »
De rymmer aldrig om de har mat, då stannar de i hagen. Jag hade fyra trådar i min hage, alla av metall köpta på LG-produkter. Får testar inte elen men det gör getter. Jag tror inte det finns någon ras som rymmer mer sällan än andra. Jag har fått för mig att lantrasfår inte kräver så kraftigt bete som mer förädlade raser.

Sussen

  • Inlägg: 13
    • Småland
Re:Hur ofta rymmer de?
« Svar #6 skrivet: 21 feb-07 kl 23:57 »
delar gärna med mej av efarenheterna, även om de kostat ;) Sitter här i stan och passar på att drömma bort till fåren och härligt arbete i sommarhagar .
Men kan ju säkert vara väldigt olika, hur det funkar på olika ställen o besättningar och vilka slutsatser man drar, osv..   :D

har bara tre trådar för det mesta men fyra vore säkert bättre, specillt om man har lamm. Har stark ström på (5-6000 V), låter jättemycket tycker jag. En stöt är nästan som en hästspark, men jag har aldrig dött hittills;). Kanske resistensen i trådarna eller jorden(??) är så stor på nåt vis.. Sätt upp varningsskyltar här å var på stängslet för t ex barn som passerar. :-\ Hästar däremot är ju väldigt mycket mer känsliga för ström - Kanske för att de har skor av metall oxå... Så ni kanske behöver olika aggregat?

För att inte elen ska ledas bort av blött gräs när det regnar brukar vi röja ett par gånger under trådarna på sommaren (använder lie eller lättare röjsåg med tråd). Hållr bättre då om den nerdersta tråden är av metall när man råkar komma emot. Ska man flytta/ta ner staketet då o då är det förstås mycket lättare med plasttrådar. Metalltråden är inte så mycket dyrare och leder fram strömmen bättre, och man ser om den är av.

Svårt att avgöra ang mark, olika marker producerar väldigt olika, och det varierar ju mycket under betessäsongen. Annars kan man ju bara tillskottsutfodra, det blir ju ändå nödvändigt förr eller senare på hösten. Bra att alternera med hästar ofta, för att minska parasiter och så har de olika smak på gräs.
Fåren gillar och behöver finare gräs, de äter ofta bara topparna på det grövre längre gräset. Kan se ut som det finns mycket mat i hagen när det inte är det med andra ord (o så sticker de kanske till det godare på andra sidan staketet.)
Att dela in i mindre fållor som de växlar mellan med några dagars/veckas mellanrum (beroende på storlek o betestillväxt) är ofta bra både ur gräs och parasitsynpunkt, men är förstås dyrare och jobbigare stängselmässigt och ofta lite svårare att lösa med vatten osv. En lösning kan vara att gör en gång i mitten av fållorna som leder fram till vattenställe/stall och som de kan ha tillgång till, oavsett fålla.
Lätt att få uppförökning av ogräs med får tycker jag. Så försök hålla efter nässlor o tistlar o skräppor redan från början innan de går i blom! Man kan köpa en säck vitklöverfrö o sprida då o då, låt fåren plantera fröna med klövarna.

Angående ras har jag erfarenhet av Leicester (köttras) och gotländska Pälsfår. (Köper in en bagge av resp sort varatannat år till våra tackor som är en blandning). Tycker lammen varit betydligt lugnare och mindre rymningslystna de år vi haft Leicester-pappa + att jag läst/hört att köttraser överlag är lugnare. Därav mitt råd. Men det kan förstås ha varit tillfälligheter.

Ja visst kan elen va avstängd kortare tid om det är bra med mat. Men när de börjar intressera sig för gräset under stängslet, är det kanske inte läge att stänga av. Vissa av mina får vill rymma när de ser att man grejar med staketet. Hoppet väcks om ny fålla, kanske fattar de att elen är av ???
Sortera sopor, inte människor!  /klottrat på papperskorg i Gbg

Milla0

  • Gäst
Re:Hur ofta rymmer de?
« Svar #7 skrivet: 22 feb-07 kl 10:54 »
Vi har gutefår som går på 2 eltrådar som sitter på 30/60 cm med 2000 v i på sommaren. På vintern är det samma trådar men oftast ingen ström i.
Det har hänt någon enstaka gång att en av tackorna har gått ut och ev tagit sina lamm med sig om ingen annan har stoppat lammen att följa med. Är hon på rymmen så går hon bara på andra sidan staketet eftersom hon inte får sällsksap av de andra.
I flocken har vi en kastrerad bagge som aldrig skulle gå ur hagen ens om staketet låg ner och han var själv kvar i den.
 

pel

  • Inlägg: 47
    • Värmland
Re:Hur ofta rymmer de?
« Svar #8 skrivet: 22 feb-07 kl 15:35 »
Tips
I min lammningshage har jag fårnät med eltråd ovan och en tråd utanför 20cm ovan mark.På så vis är hagen rovdjurssäkrad,ett måste där jag bor.
nu till tipset sätt en eltråd inne i hagen på 20-25cm,kanske låter lite tufft att göra så men du har igen det resten av lammens liv att dom får respekt för elen.
jag har aldrig haft någon rymmning.peppar peppar ta i trä.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 2 användare
bjurn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser