Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Undran om fårnät ström eller ej  (läst 5181 gånger)

Appe

  • Inlägg: 6
    • Övriga världen
Undran om fårnät ström eller ej
« skrivet: 13 apr-11 kl 12:20 »
Hej alla kunniga här på sidan, behöver er hjälp..
Vi tänkte invenstera i nytt staket. Har dels kikat på det vanliga fårnätet i metall men även på det i tråd med ström
Någon som provat det sista med ström i?
Fungerar det bra? Hållbart?
Bra köpställe?
Hur är det jämfört med det "vanliga" i metall?
Dra gärna jämförelser för och nackdelar
mvh Appe
som hoppas på många svar

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Undran om fårnät ström eller ej
« Svar #1 skrivet: 13 apr-11 kl 12:35 »
Hej!

Vi har både och på olika platser.

Elstaket är smidigt när man byter bete eller vill gränsa av en del - under vinter dock helt hopplöst eftersom det blir kortslutning med snön.  Vanligt staket försvann dock i snön, en enkel match om det finns rovdjur.

Lamm går genom vanligt fårnät, någonting som inte alla tackor 8och grannar) är glada över.

//Januschka

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Fårtokig

  • Inlägg: 162
    • Skåne
SV: Undran om fårnät ström eller ej
« Svar #2 skrivet: 13 apr-11 kl 12:44 »
Hej!
Jag tycker varje sort har sitt användningsområde.
Vi använder elnät under sommaren (som är jätte enkelt att sätta upp o plocka ner hur många sånger som helst) till tillfälliga hagar eller när vi betar av vallen i "remsor" och måste kunna flytta nätet. Annars har vi vanliga fårnät på permanenta beten som ligger långt från hus och ström. Vi använder ett sorts nät som bl.a kallas "tornado" (olika hos olika tillverkare) där öglorna är mer virade/snurrade så att nätet ger med sig och sen flexar tillbaka om fåren står o kränger med huvuden i nätet. Har aldrig haft problem med att lammen går igenom,, men observera att det finns "upp och ner" på nätet. =Minsta fyrkanterna mot marken!!

Staket med eltrådar funkar säkert också jättebra om man har nära till ström, minst 3 trådar (vissa lamm kräver nog 4) och alltid ser till att gräs aldrig växer upp i eltrådarna för då jordar det o fåren går ut..

Lite av min erfarenhet!

Nickan

  • Inlägg: 102
    • -
SV: Undran om fårnät ström eller ej
« Svar #3 skrivet: 13 apr-11 kl 14:01 »
har aldrig haft ström nät men hört lite läskiga historier om lamm som fastnar och ja, dör till slut långsamt...

Vi har en "vinter" hage där tackorna går med lammen, där är det bara vanligt lammnät, sen på de stora öppna markerna har vi el, vi har valt ståltråd eftersom band och rep har så dålig hållbarhet, Där släpper vi ut dem när lammen är tillräckligt stora och inte bara kan puttas in i trådarna av de andra.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Undran om fårnät ström eller ej
« Svar #4 skrivet: 13 apr-11 kl 15:54 »
Har också hört hemska historier om får (och även andra djur) som fastnat i elnät och dött en plågsam död. Jag skulle inte vilja ha det som permanent därför. Däremot tror jag att det kan vara jättebra som tillfälligt stängsel. Men jag har plaststolpar och plastad tråd och det är också lätt att sätta upp.
Åsenfår, hundar och katter

Appe

  • Inlägg: 6
    • Övriga världen
SV: Undran om fårnät ström eller ej
« Svar #5 skrivet: 13 apr-11 kl 19:30 »
Vill tacka er alla för de utförliga svaren.
Blir lite brydd över följande
men hört lite läskiga historier om lamm som fastnar och ja, dör till slut långsamt...
Kan detta verkligen stämma??
Vet inte hur ni andra gör men vi kollar våra djur varje dag för det mesta flera gånger per dag.
Verkar för mig framstå som skröna eller...
Nu är vi ju inte "lamm-människor" utan nybörjare på detta.
Har bara haft hästar innan och visst även dessa kan fastna men därifrån till att dö..
ta det nu inte som att jag inte tror på er men det låter lite underligt...
mvh Appe

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Undran om fårnät ström eller ej
« Svar #6 skrivet: 13 apr-11 kl 19:40 »
Förr i tiden (åtminstone på 90-talet) var det förbjudet att ha ström i fårnät, just på grund av risken att fastna, men numera lär det visst vara tillåtet. Skulle man använda elstängsel till besvärliga får tog man på den tiden till flera stängseltrådar på olika höjd, eventuellt kompletterat med jordade trådar emellan.

Om man har ett elstängsel med flera trådar och är orolig för att snön ska kortsluta de understa trådarna på vintern, så kan man lösa det genom att ta en relativt kraftig stängselapparat och mata varje tråd via ett eget seriemotstånd. 1 kohm 9 W trådlindade motstånd från Elfa fungerar bra. Om då någon tråd blir kortsluten mot jord så har man fortfarande kvar spänning i de andra trådarna. Kolla fram på vårkanten att alla motstånd fortfarande är hela, att det inte har blivit avbrott i något av dem.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Undran om fårnät ström eller ej
« Svar #7 skrivet: 13 apr-11 kl 19:40 »
Vill tacka er alla för de utförliga svaren.
Blir lite brydd över följande
men hört lite läskiga historier om lamm som fastnar och ja, dör till slut långsamt...
Kan detta verkligen stämma??
Vet inte hur ni andra gör men vi kollar våra djur varje dag för det mesta flera gånger per dag.
Verkar för mig framstå som skröna eller...
Nu är vi ju inte "lamm-människor" utan nybörjare på detta.
Har bara haft hästar innan och visst även dessa kan fastna men därifrån till att dö..
ta det nu inte som att jag inte tror på er men det låter lite underligt...
mvh Appe
Det stämmer att fåren kan fastna i elnäten och dö, jag antar att elströmmen slår ut hjärtat och att chocken/stressen blir för stor :(
Men jag vet också att får fastnat i vanligt nät utan el och dött av stress....
 Jag har använt elnät ganska många år och om man ser till att näten är spända (de med stela vertikala trådar är lättast att hålla raka så de inte ligger mot marken) och ser till att strömmen verkligen fungerar så tror jag att man undviker olyckor.
 Men allra bäst och säkrast tycker jag att vanlig järneltråd är, jag har två eller tre trådar, men även här är det jätteviktigt att strömmen alltid är bra så fåren inte kommer på att dom kan börja krypa, elstängsel är ju ett "mentalt stängsel" och inte ett fysiskt hinder egentligen.
                                                  Mvh
                                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Undran om fårnät ström eller ej
« Svar #8 skrivet: 13 apr-11 kl 19:43 »
Förr i tiden (åtminstone på 90-talet) var det förbjudet att ha ström i fårnät, just på grund av risken att fastna, men numera lär det visst vara tillåtet. Skulle man använda elstängsel till besvärliga får tog man på den tiden till flera stängseltrådar på olika höjd, eventuellt kompletterat med jordade trådar emellan.

Om man har ett elstängsel med flera trådar och är orolig för att snön ska kortsluta de understa trådarna på vintern, så kan man lösa det genom att ta en relativt kraftig stängselapparat och mata varje tråd via ett eget seriemotstånd. 1 kohm 9 W trådlindade motstånd från Elfa fungerar bra. Om då någon tråd blir kortsluten mot jord så har man fortfarande kvar spänning i de andra trådarna. Kolla fram på vårkanten att alla motstånd fortfarande är hela, att det inte har blivit avbrott i något av dem.
I vanligt "trådnät" är det fortfarande förbjudet så vitt jag vet. Det är i flyttbara nylonnät man får ha ström.
Kom på en sak till angående att stänga in får: Ett bra bete är det bästa stängslet ;) utan mat kan dom gå igenom nästan vad som helst....
                                               Mvh
                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Undran om fårnät ström eller ej
« Svar #9 skrivet: 13 apr-11 kl 19:52 »
Elnät är till för tillfälliga inhägnader - inte som permanent lösning...

Jag tror att ett bra, spänt fårnät är det bästa stängslet. Men man måste komma ihåg som någon skrev ovanför att ett stängsel är ett PSYKOLOGISKT hinder. Välj fårnät och komplettera det med en eltråd över, ev en tråd ovan marken på distansisolatorer, så att det sticker ut en bit från stängslet. Välj en fårras som inte är äventyrligt lagd, dvs EJ lantrasdjur, ge dom gott bete och ta bort/slakta alla hoppetackor med en gång :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Undran om fårnät ström eller ej
« Svar #10 skrivet: 13 apr-11 kl 20:25 »
Välj en fårras som inte är äventyrligt lagd, dvs EJ lantrasdjur, ge dom gott bete och ta bort/slakta alla hoppetackor med en gång :o

Ja, det verkar stämma att de flesta lantrasdjuren är äventyrligt lagda av sig. Personligen tror jag det hänger ihop med det ursprungliga hållandet av djuren, åtminstone till en del. Gotlandsfår/Gutar verkar ju ta sig igenom vad som helst, och de har ju vandrat ganska fritt historiskt sett. Samma sak verkar det vara med många av fårraserna som hållits i fäbodsystem. Min egna (fantastiska  :-[) fårras har ju ofta hållts på holmar och öar varifrån det varit väldigt svårt att rymma, alltså har inte rymningsgenerna belönats.. Givetvis ingen garanti för att Roslagsfår inte rymmer, men de verkar vara i klass med Oxford down och Shropshire nästan! För att vara lantrasdjur är de väldigt rymnings-O-benägna!

I övrigt håller jag med både Charlotte och Vallhunden i att ett gott bete är en förutsättning för att fåren skall hålla sig kvar. Gärna stora hagar, får vandrar många km på en dag och tröttnar på en liten hage väldigt snabbt. Och slutligen rasvalet då.. Tunga köttfår är ju enklare att hägna än tex gotlandsfår.. Dock skiljer sig ju kraven på exempelvis bete och utfodring åt mellan dessa rastyper också.

Jag har bara järntråd med el i. Hade jag haft tid/ork/råd/lust så hade jag absolut köpt ett kvalitetsnät och rejäla stolpar som jag hade slagit ner var tredje meter i min helvetiskt steniga småländska jord, men jag är väldigt nöjd med elen! Plus att jag bor mitt inne i skogen där det inte finns så fasligt mycket att rymma till.

Hornprydda får kan om det vill sig illa även fastna i en vanlig eltråd och dö av chocken/elchocken och det sker ju givetvis alltid mitt i natten och inte just när man råkar titta till dem. Jag talar av erfarenhet..

Plastelnät fyller nog sin funktion på rätt plats men det verkar vara lite pyssligt att få det på plats, och ska man börja staga med trästolpar och tältpinnar i plast så kan man lika gärna använda sig av tillfälliga stolpar och dra 4-5-6 plasttrådar med el i. För mina kuperade marker och för mina får (baggar med horn) så är dock plastnätet uteslutet.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser