Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla vitlök  (läst 67806 gånger)

magnus.g_son

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
SV: Odla vitlök
« Svar #120 skrivet: 14 maj-15 kl 14:34 »
Vart odlar du?
Korpilombolo, några mil norr om polcirkeln. Det går ovanligt långsamt framåt med våren i år. Dock aningen bättre än missväxtåret 1902 då de lär ha åkt med häst och släde över sjön på midsommarafton...

Ska dock täcka av landet snarast. De lovar inte så kalla nätter de närmsta två veckorna i alla fall. Tyvärr så utlovas inte så varma dagar heller.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #121 skrivet: 16 maj-15 kl 08:01 »
Korpilombolo, några mil norr om polcirkeln. Det går ovanligt långsamt framåt med våren i år. Dock aningen bättre än missväxtåret 1902 då de lär ha åkt med häst och släde över sjön på midsommarafton...

Ska dock täcka av landet snarast. De lovar inte så kalla nätter de närmsta två veckorna i alla fall. Tyvärr så utlovas inte så varma dagar heller.
Samma avstånd söderut från mig och vi hamnar i södra Italien. Odla norr om polcirkeln är mäktigt. Du får gärna berätta mer om odlingsförutsättningar, sortval mm för en inbiten skåning som mig. Tror Sveg är det längsta norrut jag varit :)

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #122 skrivet: 23 maj-15 kl 08:15 »
Nu har jag gett vitlökslandet på kolonin den sista smörjelsen, dvs vattnat med nässlor och vallört samt lagt på ett täcke med gräsklipp. Gräsklippet  borde möjligen lagts på tidigare men jag har inte haft tillgång tidigare, kommunen klippte första gången i veckan.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odla vitlök
« Svar #123 skrivet: 24 maj-15 kl 13:09 »
Vitlökslandet blev snöfritt i söndags! Bör jag ganska omgående ta bort löv och gräs som jag har täckt med eller är det bra att låta det vara kvar en vecka så att löken inte startar för tidigt med frostrisk som följd?
Jag låter täcket vara kvar hela säsongen. Det bör dock inte vara tjockare än ca en, max två, decimeter på vårkanten. Är det tjockare bör man nog skala av en del. Om täcket är till större delen nedbrutet när löken börjar mogna av, så tycker jag det är lagom.

Vad gäller uppvärmning odlar jag på upphöjda bäddar, så det kompenserar. Dessutom ökar det behovet av täckning, för att hindra uttorkning.

Vitlök trivs bra med täcke, men det får gärna vara tunnare när löken börjar mogna av. Då kan man också flytta täckmaterialet undan från lökarna lite, för att undvika att att ytterskalet bryts ned i förtid.

Anpassningar till Norrbotten vet jag dock föga om. Men på kall lerjord i nordostläge i s.k. zon 3 (snarare 4-5) fungerar denna metod.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #124 skrivet: 25 jun-15 kl 18:58 »
Då är midsommar passerad och en vecka innan dess skördade jag första ormlöken, dvs topplöken. Nu i helgen skördar jag på de sorter som är lite senare.
Hur har ni andra det i era odlingar? Hur tar ni hand om er topplök? Låter ni den sitta kvar?

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #125 skrivet: 22 jul-15 kl 10:55 »
Senare än i fjol men nu har jag börjat skörda. Först ut var bulbillsådda oosterdel, Pyongyang och korean red. Nu har även klyftsådda rysk röd och två polska sorter grävts upp samt korean red.
Hur går det för er andra?

magnus.g_son

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
SV: Odla vitlök
« Svar #126 skrivet: 31 jul-15 kl 12:36 »
Vi har provsmakat en vitlök som vi ugnsstekte med blast och allt när vi gjorde revbensspjäll. Riktigt söt och god i smaken, men inte helt färdigvuxen ännu. Med tanke på hur pass bra den vuxit den här usla sommaren, så ska jag prova utöka odlingen lite till nästa år.

norris

  • Inlägg: 182
    • Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
SV: Odla vitlök
« Svar #127 skrivet: 11 aug-15 kl 23:40 »
Magnus: Har du sättvitlök att sälja?

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #128 skrivet: 18 aug-15 kl 13:01 »
Hej. All vitlök skördad sen ett tag. Börjar väga och skriver om skörden på min blogg. Störst i år, 232gram.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Odla vitlök
« Svar #129 skrivet: 21 aug-15 kl 06:58 »
Här har också skördats vitlök :D
De hänger på tork i gardinstängerna i köket-inga vampyrer här inte!!

Fick en ganska förväntad skörd med tanke på mängd utsäde, men ska utöka rejält till nästa år!
Ungsbakade ett par vitlökar tillsammans med potatis och klämde ut vitlöksgegga på den grillade köttbiten, MUMS!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #130 skrivet: 02 sep-15 kl 21:13 »
Här har också skördats vitlök :D
De hänger på tork i gardinstängerna i köket-inga vampyrer här inte!!

Fick en ganska förväntad skörd med tanke på mängd utsäde, men ska utöka rejält till nästa år!
Ungsbakade ett par vitlökar tillsammans med potatis och klämde ut vitlöksgegga på den grillade köttbiten, MUMS!
Va kul. Vilken/vilka sorter odlar ni?

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Odla vitlök
« Svar #131 skrivet: 08 okt-15 kl 14:14 »
Satte vitlök på köpta plantor i våras - vårt första egentliga odlingsår i år förutom tomater, chili och lite potatis. Spanar på temperatursajter, väderlekssajter och tar jordtemperatur - för det kliar vekligen i fingrarna att få plantera vitlöken.... även om det på många kommentarer jag läst kanske är lite för tidigt...

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #132 skrivet: 08 okt-15 kl 15:31 »
Satte vitlök på köpta plantor i våras - vårt första egentliga odlingsår i år förutom tomater, chili och lite potatis. Spanar på temperatursajter, väderlekssajter och tar jordtemperatur - för det kliar vekligen i fingrarna att få plantera vitlöken.... även om det på många kommentarer jag läst kanske är lite för tidigt...
Det beror sig på var du odlar men det börjar så smått att bli dax. Det går ju inte att vänta i evigheter.
Vad menar du förresten med "satte vitlök på köpta plantor"?

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Odla vitlök
« Svar #133 skrivet: 08 okt-15 kl 16:07 »
Det beror sig på var du odlar men det börjar så smått att bli dax. Det går ju inte att vänta i evigheter.
Vad menar du förresten med "satte vitlök på köpta plantor"?

Mitt på skånska västkusten, typ. I pallkragar.

Jag köpte vitlöksplantor på plantskola i slutet av våren, det var fyra stycken per kruka, med sådär 2dm stjälkar uppe.

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla vitlök
« Svar #134 skrivet: 08 okt-15 kl 17:31 »
Den enda vitlök plantskolorna säljer så är vildvitlök, prydnadsvitlök.

 

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Odla vitlök
« Svar #135 skrivet: 08 okt-15 kl 22:07 »
Den enda vitlök plantskolorna säljer så är vildvitlök, prydnadsvitlök.

Inte denna plantskolan i alla fall... Har ju både skördat och ätit, så det har jag koll på. Men det är kanske en av de få plantskolorna som finns kvar som odlar själv i dagens läge när det mesta gått och blivit "plantagen" eller liknande...

Köpte sparrisplantor och purjolöksplantor också och de har blivit jättefina bådadera, hade nog kunnat ta några sparrisar i år om jag velat, men jag stillade mig.  8)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odla vitlök
« Svar #136 skrivet: 09 okt-15 kl 12:07 »
Den enda vitlök plantskolorna säljer så är vildvitlök, prydnadsvitlök.
Vad är det för nåt? All vitlök är väl ätlig?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Odla vitlök
« Svar #137 skrivet: 09 okt-15 kl 13:21 »
Den enda vitlök plantskolorna säljer så är vildvitlök, prydnadsvitlök.


"Vitlök, Thermidrome i kruka 15:-"

http://www.abergsgarden.nu/files/Gronsaksplantor2010.pdf

todde

  • Inlägg: 63
SV: Odla vitlök
« Svar #138 skrivet: 09 okt-15 kl 17:29 »
Mina ICA Maxi, vitlök har växt till 10-15cm blad på en månad. Ca 15 plantor...

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla vitlök
« Svar #139 skrivet: 09 okt-15 kl 18:12 »
Jag skall plantera mitt utsäde på friland om ett par veckor när man lovar lite kyla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser