Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?  (läst 6365 gånger)

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #20 skrivet: 08 okt-15 kl 14:04 »
Nära flyget, kan vara både en fördel och en nackdel. Tomten verkar ha potential.  :)

http://www.hemnet.se/bostad/villa-2rum-gammalstorp-ronneby-kommun-gammalstorp-23-7990915#link-anchor-map
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #21 skrivet: 08 okt-15 kl 14:11 »
Detta ser jättefint ut men, järnvägen går i närheten så tåg två gånger i timmen dagtid. Vet inte hur mycket det stör.

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-1rum-garestad-ronneby-kommun-bofinksvagen-13-7833737
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

GME

  • Inlägg: 48
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #22 skrivet: 08 okt-15 kl 20:46 »
Inte knepigt alls, det är ju en baggis om en inte har en massa ungar att försörja ;) (eller en partner som har fräckheten att ha en hoper åsikter...)! Jag skulle vilja säga att du har en enorm handlingsfrihet. Använd den!

Intressant! Gillar din "attityd"!! Kan du utveckla, förklara hur du tänker?

Det finns diverse variabler med i leken som jag behöver ta hänsyn till... om jag bara hade haft mig själv att tänka på så hade det varit lite annorlunda.

GME

  • Inlägg: 48
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #23 skrivet: 08 okt-15 kl 21:09 »
Nära flyget, kan vara både en fördel och en nackdel. Tomten verkar ha potential.  :)

http://www.hemnet.se/bostad/villa-2rum-gammalstorp-ronneby-kommun-gammalstorp-23-7990915#link-anchor-map


Tack Javill! Vilket superfint torp! Jag har på något sätt missat det...
Men ett frågetecken för flygbuller. Jag läste på nätet att flyget ändrar sin rutt så att de ska flyga över precis där...
Alltid är det något... och mäklaren skriver ju inte ut det.
Samtidigt en fördel att snabbt kunna ta sig till flygplatsen om jag vill flyga till Arlanda eller Bromma...
Men de skriver om 90 dB, det är högt det.

GME

  • Inlägg: 48
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #24 skrivet: 08 okt-15 kl 21:13 »
Detta ser jättefint ut men, järnvägen går i närheten så tåg två gånger i timmen dagtid. Vet inte hur mycket det stör.

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-1rum-garestad-ronneby-kommun-bofinksvagen-13-7833737


Tack Javill! Jag har tittat på det huset... Lite för liten storlek på huset och tomten...
Jag är kräsen. För när jag väl hittar ett riktigt bra ställe så kanske de får bära ut mig om förhoppningsvis många år...

GME

  • Inlägg: 48
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #25 skrivet: 08 okt-15 kl 21:14 »
Inga fler förslag på idyller?

Rubensgården

  • Gäst
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #26 skrivet: 08 okt-15 kl 22:29 »
Det finns överallt. Vi bor en mil från E4 och stället känns lantligt. Sök efter gårdar på diverse annonssiter och åk dit för att titta. Vi kände på rätt så många ställen innan det kändes rätt. Man kan inte specifiera upp en hemvist. Gå på känslan istället och gå på många visningar.

 

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #27 skrivet: 08 okt-15 kl 23:45 »
Tack Javill! Vilket superfint torp! Jag har på något sätt missat det...
Men ett frågetecken för flygbuller. Jag läste på nätet att flyget ändrar sin rutt så att de ska flyga över precis där...
Alltid är det något... och mäklaren skriver ju inte ut det.
Samtidigt en fördel att snabbt kunna ta sig till flygplatsen om jag vill flyga till Arlanda eller Bromma...
Men de skriver om 90 dB, det är högt det.

Det som bullrar högst är jas med efterbrännkammare på. Tror inte det är ett problem där detta ligger. Det är mer än en halvmil från slutet på landningsbanan så det är inte kloss uppå och det är inte direkt under. Dessutom flyger inte jas alla dagar om det inte är kränkning på gång utan har vissa dagar när det övas. Civilflyget borde inte höras speciellt mycket på det avståndet.

Vi bor rakt under inflygnings- utflyttningszon men, längre ut och här kan det höras när jas drar ut med efterbrännkammare och det är kränkningar på gång. Det är dock inte speciellt ofta och varar i typ 30 sekunder max. Civilflyget hör vi knappt alls.
Om du tycker stället verkar intressant annars så hade jag åkt dit och kikat och lyssnat.  :)

Det verkar ju ganska lummigt runt om huset och vill man ha det mer öppet äger man ju den närmsta marken och kan välja vilka träd man vill såga ner för att öppna upp lite om man nu vill det.  :)
« Senast ändrad: 08 okt-15 kl 23:55 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

GME

  • Inlägg: 48
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #28 skrivet: 09 okt-15 kl 09:41 »
Det finns överallt. Vi bor en mil från E4 och stället känns lantligt. Sök efter gårdar på diverse annonssiter och åk dit för att titta. Vi kände på rätt så många ställen innan det kändes rätt. Man kan inte specifiera upp en hemvist. Gå på känslan istället och gå på många visningar.

Hej Rubensgården! Jag har nog inte råd att köpa en gård eller ork att sköta den. Jag söker ett litet torp med en tomt på ca 2000-7000 kvm för grönsaksodling.
Möjligen ha höns och kaniner till husbehov a la Seymours "Självhushållning i trädgården".
Men du har helt rätt i det där med känslan.
Eller det kanske är en kombination?
Man kan nog vänja sig, bo in sig på ett ställe med goda förutsättningar. Men det måste också hoppa till i hjärtat redan från början...

Ett problem jag har är att jag inte vet om jag vill starta ett nytt liv i Blekinge och där kanske få zon 1 att odla i. Jag känner bara några få där, men jag avskyr långa vintrar! Men från där jag bor blir det knepigt att åka och titta på olika objekt.
Kanske jag hellre vill ha kvar "viss anknytning" till Upplands Väsby, dvs bo någonstans i Mälardalen, Nyköping el dylikt. Zon 2 finns ju här och där. Men tyvärr vill även många andra bo där...

Jag är såå frustrerad! Jag har velat detta i hela mitt liv. Nu har jag en bostadsrätt som jag kan sälja för ett hyfsat bra pris. Men får beslutsångest!

Ni som läser detta, ni ska veta att jag verkligen känner stöd från er. Jag har inte så många omkring mig som uppmuntrar mig att förverkliga min torpdröm.
Inte före pensioneringen i alla fall. Och tänk om jag då är gammal och sjuk?

Jag har det så bekvämt och bra där jag bor. Och stora skogar alldeles intill! Och mitt företag går bra, med tillräckligt många som efterfrågar mina tjänster (hunderi). Men jag trivs inte så bra ändå. Jag är lite enstöring i själen, och "stugsittare" och "hemmafixare". Inget behov av att resa till Thailand, gå på teater och sådant.

Någon som känner igen sig?

 Jag har i alla fall två kära hundar som sällskap! Och kommer fortsätta att hålla på med hund även som jobb dit jag flyttar.

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #29 skrivet: 09 okt-15 kl 10:06 »
Välkommen till oss i Ydre!
I södraste östergötland och egentligen lite som en del småländska höglandet. Runt 9 mil från linköping och jönköping. från "centralorten" 3,5 mil till tranås och eksjö, 5 mil till nässjö och mjölby. Från exvis svinhults kyrkby där fastigheten i första länken ligger, ca 2 mil till mariannelund, 5 till hultsfred och vimmerby. Dålig kollektivtrafik är minuset, men det gäller all landsbygd tänker jag.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-ydre-pa-landet-ydre-kommun-svinhult-satra-7480538
 http://www.hemnet.se/resultat
http://www.ydre.se/
« Senast ändrad: 09 okt-15 kl 10:18 av Dolvis »

GME

  • Inlägg: 48
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #30 skrivet: 09 okt-15 kl 16:06 »
Hej igen!
Jag har bestämt mig för att jag kommer att flytta till något område i Blekinge, kanske Bräkne-Hoby.
Tack för era svar!

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #31 skrivet: 09 okt-15 kl 18:17 »
Hej igen!
Jag har bestämt mig för att jag kommer att flytta till något område i Blekinge, kanske Bräkne-Hoby.
Tack för era svar!

Det låter som en bra plan tycker jag!  :) Härlig natur, bra odlingszon, mildare väder och mer sol än på de flesta andra håll i Sverige. Man får mycket för pengarna och det är bra kommunikationer till Stockholm (direktflyg) och Köpenhamn (direkttåg). Sen går det färja till både Polen och Litauen.  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #32 skrivet: 09 okt-15 kl 18:29 »
Vet inte om du varit här och fikat? Nu är det i alla fall till salu och det är verkligen ett helt underbart ställe.  :)

http://www.hemnet.se/bostad/villa-2rum-brakne-hoby-ronneby-kommun-raskamalavagen-23-8109615
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #33 skrivet: 12 okt-15 kl 07:33 »
Intressant! Gillar din "attityd"!! Kan du utveckla, förklara hur du tänker?

Det finns diverse variabler med i leken som jag behöver ta hänsyn till... om jag bara hade haft mig själv att tänka på så hade det varit lite annorlunda.
Visst finns alltid saker att ta hänsyn till, t ex behovet att tjäna åtminstone lite pengar. Men det är lättare för den som är singel! Hade du haft en partner kanske hen haft mycket bestämda åsikter, som kanske inte ens hade varit liknande dina. Att skaffa bostad går liksom inte att kompromissa i, och där är det lättare att vara ensam, en kan ha tillräckligt motstridiga önskemål ändå ;) .
Och har du inga barn blir det ytterligare lite enklare, du behöver inte tänka på att tjäna extra pengar till barnens behov och önskemål, eller att det ska vara nära till kompisar, eller att de inte ska behöva sitta i skolbussen en timme på morgonen, eller att det ska vara en schysst trafikmiljö runt huset och så vidare.
Inte så att jag som flerbarnsförälder med fast partner önskar bort dem ur mitt liv, det är bara att jag vet att saker gick smidigare när jag var singel. Det enda som inte gick lättare var att låna pengar, där kan det vara bra att ha en äkta hälft med, men du lär klara den biten fint, vad det verkar!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

GME

  • Inlägg: 48
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #34 skrivet: 18 okt-15 kl 09:12 »
Vet inte om du varit här och fikat? Nu är det i alla fall till salu och det är verkligen ett helt underbart ställe.  :)

http://www.hemnet.se/bostad/villa-2rum-brakne-hoby-ronneby-kommun-raskamalavagen-23-8109615


Tack för tipset Javill! Men inte helt vad jag söker.

GME

  • Inlägg: 48
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #35 skrivet: 18 okt-15 kl 09:14 »
Visst finns alltid saker att ta hänsyn till, t ex behovet att tjäna åtminstone lite pengar. Men det är lättare för den som är singel! Hade du haft en partner kanske hen haft mycket bestämda åsikter, som kanske inte ens hade varit liknande dina. Att skaffa bostad går liksom inte att kompromissa i, och där är det lättare att vara ensam, en kan ha tillräckligt motstridiga önskemål ändå ;) .
Och har du inga barn blir det ytterligare lite enklare, du behöver inte tänka på att tjäna extra pengar till barnens behov och önskemål, eller att det ska vara nära till kompisar, eller att de inte ska behöva sitta i skolbussen en timme på morgonen, eller att det ska vara en schysst trafikmiljö runt huset och så vidare.
Inte så att jag som flerbarnsförälder med fast partner önskar bort dem ur mitt liv, det är bara att jag vet att saker gick smidigare när jag var singel. Det enda som inte gick lättare var att låna pengar, där kan det vara bra att ha en äkta hälft med, men du lär klara den biten fint, vad det verkar!

Hej!
Då förstår jag hur du menar! Ja, jag kan hålla med. Det är både för- och nackdelar med att vara "själv".
Ensam skulle jag känna mig om jag inte hade hundarna, men med dem och vänner så klarar jag mig.

GME

  • Inlägg: 48
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #36 skrivet: 18 okt-15 kl 09:18 »
Nu är jag väldigt fokuserad på Skåne. Det verkar vara en hel värld att upptäcka under många år...
Blekinge känns för "trångt". Norra Blekinge är inte så jättekul...?
Jag försöker lära mig mer om de skånska orterna och tittar särskilt i trakterna runt Hässleholm, Höör, Hörby, Kristianstad...
Jag tar tacksamt emot tips om var det är besvärligt med t ex vildsvin, sork, rådjur med mera.
Och var det finns bygemenskap som är öppna för nykomlingar som gillar landet, djur, hundar, självhushållning...

sanil

  • Inlägg: 26
    • Skåne
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #37 skrivet: 18 okt-15 kl 13:27 »
Kolla i området runt Önneköp. Tycker det låter som att allt du söker finns här omkring  :)

GME

  • Inlägg: 48
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #38 skrivet: 18 okt-15 kl 15:39 »
Kolla i området runt Önneköp. Tycker det låter som att allt du söker finns här omkring  :)


Hej Blå Huset!
Jag tackar så jättemycket för tipset! Bor du själv där? Bor du i "själva byn" eller på någon gård utanför?

Men om man ska leta fel så visar "livsstilskartan" på Hitta.se att det typiska hushållet är 65+ och intresserade av... sådant som jag inte är så intresserad av (korsord mm).
Som ett av mina typ 50 kriterier så tittar jag efter om det står "trädgårdsarbete" eller "meka med bilar" eller "snickra och måla" som livsstil. Sådant är ju väldigt bra att få hjälp med om man inte klarar det själv... ;)
Vet inte hur mycket man ska lita på den kartan i och för sig. Men jag behöver även många grannar som har heltidsjobb och goda inkomster, som vill gå hundkurser och ha sin hund hos mig när de jobbar, och när de åker till Thailand el dylikt.

Kartan Jordarter 1:1 miljon på www.sgu.se visar att jordarten är morän. Funkar morän att odla i, om man förbättrar den lite? Kan morän se olika ut? Jag vill ha en bördig jord.
Men mest vet jag att jag inte vill ha tung lera! Det har vi här uppe där jag bor nu, norr om Stockholm. Usch! Morän är väl en varmare jord, om än inte lika näringsrik.

Jag kommer att hitta mitt nya hem, men först krävs nog en lång tid av insamlande av diverse fakta från alla håll, inte minst för att jag inte bor därnere utan runt 70-80 mil därifrån...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Var finns det kvar idyller med småjordbruk mm?
« Svar #39 skrivet: 18 okt-15 kl 16:29 »
Kartan Jordarter 1:1 miljon på www.sgu.se visar att jordarten är morän. Funkar morän att odla i, om man förbättrar den lite? Kan morän se olika ut? Jag vill ha en bördig jord.
Men mest vet jag att jag inte vill ha tung lera! Det har vi här uppe där jag bor nu, norr om Stockholm. Usch! Morän är väl en varmare jord, om än inte lika näringsrik.
Helt korrekt. Frågan är i första hand hur tjockt matjordslagret ovanpå moränen är.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 2 användare
Anders Flix, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser