Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja en andra ras som går ihop med våra holländska dvärgar  (läst 1002 gånger)

Hönsägd

  • Inlägg: 8
    • Dalarna
Hej,

Vi tänkte låta våra holländska dvärgar ruva på lite avelsägg i vår och på så sätt ta in en andra ras. Våra funderingar går nu kring (buff) dvärgorpington eller dvärgwyandotte. Har ni nå erfarenheter om dessa?

Både är ju ungefär dubbelt så stora i vikt, kommer det funka bra med våra små holländare eller kommer de stora att dominera och mobba de små? Tänker att skulle jämna ut sig då holländarna är väldigt aktiva och den nya rasen är lugnare. Hört att orpington kan bli utsatt för mobbing i en blandad grupp, så är de lugnare än wyandotte?

Våra holländare är tama så att de gärna är nära ens ben och en del av dem hoppar upp på en när man har mat, men de är rädda för att bli upplockade, man måste lura dem med mat för att det ska gå. Förhoppningen är att få de nya rasen riktigt tam, så de inte försöker springa iväg om man ska plocka upp dem, har sett att det verkar lätt med de stora raserna men vet inte riktigt hur det är med dvärgvarianterna av dessa. Det är första prio för oss med den nya rasen.

Återstår att se lite hur vi klarar hanteringen, men en annan tanke var att vi skulle kunna äta en del av den nya rasen. Bättre att föda upp själv under bra förhållanden när man ändå äter kött är tanken.

Holländarna är nyfikna och duktiga på att flyga, så när de gått fritt i trädgården ett tag så kan de bli sugna på att flyga in till grannen. En tanke, som jag inte är så säker på, är att de tyngre (som inte flyger så bra?) skulle fungera lite som ett ankare åt flocken.

Och så ägg, det får komma efter de andra prioriteringarna, men det vore trevligt om de lägger bra. Och de behöver egentligen inte ruva eftersom de vi har nu gillar det.

Vad tycker ni att vi ska ha?

 

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
Jag har tyska dvärghöns tillsammans med mina Blommehöns. Har haft det i många år. Blommehönsen har jag för ägg och kött. Tyskarna har jag för att de är så himla trevliga  :). Det är svårt att säga hur det kommer att gå med en annan ras till dina holländare men jag tror nog att det kan gå bra. Här hemma tillåter jag ingen mobbning överhuvudtaget, varken mot andra höns eller kycklingar. Den hönan eller tuppen åker i grytan direkt. Lycka till  :)

Hönsägd

  • Inlägg: 8
    • Dalarna
Kul att höra att det funkar, Blomme är ju inte direkt små.

Någon som har något mer att säga om nån rund ras runt 900g som är bekväm med människor och snäll mot mindre höns?

Fundera som sagt på dvärgvarianten av Orpington eller Wyandotte, Australorp verkar också intressant, om den är lika snäll som de andra, men den verkar vara svår att få tag på i sverige. Kom gärna med förslag på andra raser om det är någon ni tänker på.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Jag har en snäll och trevlig flock med dvärgwyandotte.  Inte flygiga, och inte bråkiga med varandra.De värper bra och  har ganska stora ägg för att vara dvärgar, och är synnerligen ätbara, saftigt kött med en del fett i. MEN:  de är fruktansvärt ruvbenägna!
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Kul att höra att dvärgwyandotte är så ruvbenägna. Vi har vanlig wyandotte och tycker den är extremt snäll mot både folk och andra höns. Och så är den vacker att se på. Sedan har vi dvärgkockin som "ruvmaskiner" och de är ju trevliga mot folk och suveräna mammor men kan vara lite vassa mot en del andra höns och så har de ju fjädrar på fötterna vilket jag tycker är ett otyg. Skulle gärna smyga in en annan ras i fruns/dotterns hönseri...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Nu får jag väl  framhålla att detta gällde just mina dvärgwyandotte,  som är svartbandade, och härstammar helt och hållet från den stam som Gösta Andersson  avlade för många år sedan . Det kan säkert variera, mina har inte mycket gemensamt med den moderna typen.  Så man måste fråga uppfödare till tilltänkta höns om både det ena och det andra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser