Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  viltbygg i kupan  (läst 1056 gånger)

franske

  • Inlägg: 31
    • Småland
viltbygg i kupan
« skrivet: 26 apr-15 kl 14:46 »
Jag vill gärna ha en åsikt angående nästa problem.

Jag har invintrad på två lådor,varje samhälle,och jag har inte gått igenom hela lådor,bara luft taket.

Bara för att se om där fanns tillräklig med foder,de har fått foderdeg båda samhälle för en och en halb vecka sedan.
Det fanns en litte kvar.

 
Men jag upptäckte att där fanns viltbygg mellan frigolit skivan och taket,ungevär 5 cm hög,och jag tror att det var drönar cell.
Är det ett problem,ska jag ta bort allt eller få jag lämna kvar allt?
 
Jag kollade även om där fanns varroa kvalster,i två dagar.
Jag hittade bara oranga,ljus röda spindel,(de ser ut som spindel ,har 6 ben tror jag)en halb milimeter stort,jag är inte säkert om det är kvalstret.
De gick ganska fort!
 
Jag trodde att kvalstret var mörkt röd,och att ung kvalster var ljus röd..!

Mvh frans och sandra
** frans och sandra **

Curt

  • Inlägg: 621
SV: viltbygg i kupan
« Svar #1 skrivet: 26 apr-15 kl 16:46 »
Jag måste säga att jag inte förstår. Det kan väl inte finnas 5cm utrymme ovanför ramarna. Eller är det så att du lagt en påse Apifonda på ramarna och en förhöjning? I så fall får du nog räkna med vildbygge så här års. Skär bort allt vildbygge, ta bort påsen och sätt på en skattlåda.

franske

  • Inlägg: 31
    • Småland
SV: viltbygg i kupan
« Svar #2 skrivet: 26 apr-15 kl 20:08 »
@Curt,ja det stämmer,jag har lagt på en påse med apifonda på ramarna och använd en förhöjning.
Men om jag tar en skattlåda,jag har HLS då blir det ingen stor skilnad i höjden.
Jag måste ändå använda en frogolit skiva ovanpå apifondan för att hålla värmen in i kupan.
Precis som jag redan har gjort.
Eller räker det med bara en HLS låda med apifonda i den utan en extra frigolit skiva på den?
** frans och sandra **

 

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: viltbygg i kupan
« Svar #3 skrivet: 26 apr-15 kl 22:07 »
Problemet är att det går så fort nu så ena dagen är det lite tomrum runt din apifondapåsa, nästa dag är hela utrymmet fyllt med vildbygge. Från nu och fram till midsommar är det viktigt att inte ha några tomrum, det ska vara max en bigång överallt annars får man snabbt problem.

Behövs apifondan? I småland borde sälgen blomma och ge massor av drag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 6 användare (1 dolda)
Bokohammare, Mathias., Anders Flix, Tur-Johan, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser