Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lösa i trädgården  (läst 1838 gånger)

www.hedangen.n.nu

  • Inlägg: 39
    • Västergötland
    • Hedängens Allehanda
Lösa i trädgården
« skrivet: 24 apr-15 kl 20:27 »
Nu har vi kommit så långt att vi börjar fundera på att vilja prova att ha våra höns lösa i trädgården när vi är hemma och som nybörjare känns det här både roligt och lite skrämmande....

Har ni tips på hur man ska göra och vad man ska tänka på de första gångerna man släpper ut dem lösa?

www.hedangen.n.nu
Hemsida/blogg om antika saker, höns, hästar och annat som berikar livet!

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Lösa i trädgården
« Svar #1 skrivet: 24 apr-15 kl 21:01 »
Hägna in plantor och rabatter som du är rädd om. Hönsen sköter sig själva, tuppen håller koll på rovfåglar, katter och annat farligt typ joggare, hästar, folk som promenerar, rastar hundar, flygplan mm. När det börjar skymma går de in och sätter sig på sina pinnar. No problem...
//Torry

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Lösa i trädgården
« Svar #2 skrivet: 24 apr-15 kl 21:17 »
Släpp ut dom bara. Däremot är tupp inte ett skydd mot rävar,hundar,duvhökar osv. Men det är himla glada hönor som får gå lösa!
Kommer det en haj - simma fortare.

Lotta.R

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Lösa i trädgården
« Svar #3 skrivet: 24 apr-15 kl 22:15 »
Vet inte vilken sorts höns du har, men mina dvärgkochin håller sig på en tio meters radie från buren, de går att uppfostra dem rätt bra om man  föser dem med lite pondus när de går på fel ställen, tex altanen. De brukar fatta efter en eller två fösningar. Är det dvärghöns du har så skulle jag vilja utfärda en kattvarning, många menar att katter bara tar smått, men vår grannkatt gör löpande attacker tyvärr. Vi har fått ta bort en del grenar längst ner på buskarna för att hönorna ska kunna se honom ordentlig när han kommer. Katten gillar ju att lura lite innan. De varnar rätt bra om de bara ser faran och då hinner ni förhoppningsvis ut om ni är inne.
 Andra hönsraser kan ju vara vildare, och gå betydligt längre, vi hade lohmans en sommar, de sket ner hela gräsmattan, trots att de bara var tre och det blev feta spyflugor överallt. Gick inte att få dit man ville heller, rymde ut på vägen och höll inte ihop i grupp vilket gjorde det omöjligt att hålla koll på dem.

www.hedangen.n.nu

  • Inlägg: 39
    • Västergötland
    • Hedängens Allehanda
SV: Lösa i trädgården
« Svar #4 skrivet: 25 apr-15 kl 21:10 »
Tack för alla svar! :)

Vi har ett gäng Appenzeller höns så de är inte så små och våra tuppar är normalt väldigt vaksamma när de är ute i sin hönsgård. Vi har två katter som varit med ända sedan hönsen var små och tupparna är noga med att säga till när de tycker att de kommer för nära så det ska nog gå bra. Det vi är mest oroliga för är att de inte ska "hitta hem" till hönshuset på kvällen eller att de helt enkelt ska flyga bort...

Hönsen är normalt sett inte rädda av sig och hoppar t ex upp i mitt knä och äter solrosfrön ur handen, men de kanske blir helt annorlunda när de blir helt lösa? Är det bättre att bara låta dem vara ute en liten stund de första gångerna eller spelar det ingen roll?

Menar ni att det är så enkelt att vi bara kan öppna och att hönapöna fixar detta....? Vore fantastiskt i så fall, för själva tanken med att ha höns var just det där att de skulle kunna få vara med oss ute i trädgården och spatsera runt och ha det skönt!
www.hedangen.n.nu
Hemsida/blogg om antika saker, höns, hästar och annat som berikar livet!

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Lösa i trädgården
« Svar #5 skrivet: 25 apr-15 kl 22:32 »
Vet dom var dom bor, och det gör dom väldigt snabbt, så är det inga problem, då hittar dom hem igen.
Själv låter jag dom dock inte komma in i trädgården.  Gårdsplan ja. trädgård nej.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Lösa i trädgården
« Svar #6 skrivet: 25 apr-15 kl 23:10 »
Med tanke på rovfåglar är det bra att sätta ut några lådor eller annat som dom kan kila in och gömma sig under om dom anar en skugga ovanifrån. Dom har en instinkt som säger att dom ska göra så. En bulvan = en berguvsatrapp är också bra. Om du gör en själv så tänk på att den ska ha gula lysande ögon - ögonen är visst viktigast. Och den ska flyttas då o då så att rovfåglarna tror inte fattar att det är en död grej. Jag har inte mina lösa, jag har satt upp ett 50 m långt elnät.

Vivvi88

  • Inlägg: 80
    • Bohuslän
SV: Lösa i trädgården
« Svar #7 skrivet: 26 apr-15 kl 12:09 »
När jag började släppa ut min Lohman-grupp fick jag vara med dom till och från de första dagarna. De provade att gå så långt det gick åt varje håll, de lärde sig vart bilarna körde (vägen går alldeles bakom ladugården), vart grannen och hans stora hund bor osv... Efter det så har de hållt sig inom ramarna och kan sina gömställen om det kommer nåt läskigt :)
Första gångerna så bestämde jag när det var dags att gå tillbaka till hönshuset/gården mha godis. Nu sköter de allt själva!

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Lösa i trädgården
« Svar #8 skrivet: 26 apr-15 kl 20:30 »
Vi öppnade dörren bara, de löste det utan några som hellst problem (åsbo) de paltade omkring, plockade gräs, insekter, kollade omgivningen och när minsta tillstymmelse till skymning kommer sitter de på sin pinne.
Kommer det en haj - simma fortare.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Lösa i trädgården
« Svar #9 skrivet: 26 apr-15 kl 20:32 »
Träna inkallning innan så du kan bestämma när de ska in.  Alltså, ha en signal som talar om att 'nu vankas gottgott i hönsgården'  och träna det flera gånger under ett par dagar.  Och gärna nära ingången till hönsgården.  Så att inte någon höna står på andra sidan nätet och inte fattar att man ska gå runt för att komma in, när de har varit ute.

 

www.hedangen.n.nu

  • Inlägg: 39
    • Västergötland
    • Hedängens Allehanda
SV: Lösa i trädgården
« Svar #10 skrivet: 26 apr-15 kl 21:11 »
Tack alla ni! :)

Ville bara att ni ska få veta att vi idag tog mod till oss och öppnade till hönsgården när vi kom hem i eftermiddags! Det blev inte alls några "vildhöns" av våra söta hönapönor när de fick komma ut, de började bara gräva efter mask och gick efter mig för att se vad "vi" skulle hitta på tillsammans. Efter ett par timmar så satte jag mig vid dörren till hönsgården och husse hjälpte  till att fösa dem åt rätt håll, sedan kom de glatt springande för att se om det fanns något godis...inga som helst problem!

Så härligt att få se dem knata runt lösa!
www.hedangen.n.nu
Hemsida/blogg om antika saker, höns, hästar och annat som berikar livet!

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
SV: Lösa i trädgården
« Svar #11 skrivet: 13 jun-15 kl 11:16 »
Underbart! Mina går alltid lösa, året runt! Har mest olika dvärghöns men köpte 5 aracuana/maran-blandningar för några veckor sedan. Dem släppte jag med flocken direkt och de följde med dem in i hönshuset på kvällen. Enda problemet är att när ytterdörren står öppen går de in, kikar sig omkring och "smyger" (tror dom) ut i köket och käkar upp det katten lämnat  ::)!
Molly

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Lösa i trädgården
« Svar #12 skrivet: 13 jun-15 kl 14:25 »
Mina höns lärde sig snabbt att det regnade manna från ovan, eller snarare köksfönstret.
Det var en dum ide eftersom dom antingen satt och trängdes vid köksfönstret och ville komma in och käka pasta, kattmat osv eller så kom de helt sonika in om jag hade öppet.

Harriet la tom ett ägg på min i hopvikta tvätt.  :o
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
SV: Lösa i trädgården
« Svar #13 skrivet: 18 jun-15 kl 11:05 »
Inga ägg inne ännu, men vem vet...kanske ligger det något någonstans som jag inte sett!
Molly


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 1 användare
ninanna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser