Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kostar ett fungernde bisamhälle?  (läst 5866 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Vad kostar ett fungernde bisamhälle?
« skrivet: 18 apr-15 kl 06:43 »
Hur mycket, på ett ungefär, kostar ett årsgammalt samhälle stående på 20 ramar LN? (Kupan medföljer inte).
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vad kostar ett fungernde bisamhälle?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-15 kl 08:36 »
Det varierar från år till år beroende på övervintring och efterfrågan samt mycket när på säsongen, före eller efter skörd osv. Bara senaste veckorna har jag sett priser på utannonserade sådana mellan 2500 och 3750 kr inkl moms, men det finns säkert de som går utanför både uppåt och nedåt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad kostar ett fungernde bisamhälle?
« Svar #2 skrivet: 18 apr-15 kl 08:51 »
Oj så mycket  :o
Samhället är väl övervintrat på två lådor LN och ska avyttras inom ett par veckor dvs innan säsongen drar igång på allvar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vad kostar ett fungernde bisamhälle?
« Svar #3 skrivet: 18 apr-15 kl 09:18 »
Du får tänka på att köparen kan räkna med att dra in 5000 kr honung från det redan denna säsongen om hen sköter om det väl och säljer direkt till konsument.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad kostar ett fungernde bisamhälle?
« Svar #4 skrivet: 18 apr-15 kl 09:19 »
Ja så är det förvisso  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vad kostar ett fungernde bisamhälle?
« Svar #5 skrivet: 18 apr-15 kl 09:28 »
Beror lite på, är det till en nybörjare utan några samhällen så säljer jag billigare. Sålde ett 20-ramars förra helgen för 1500 och då fick köparen låna med sig kupan på köpet, allt för att förenkla för köparen som aldrig haft bin innan.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad kostar ett fungernde bisamhälle?
« Svar #6 skrivet: 18 apr-15 kl 10:12 »
Det är ingen nybörjare som är köpare. Jag bara tänkte så att jag gav typ 1200 för några år sen för 10 ramar med bin och en drottning (hade med mig egen kupa) och dom gjorde ju inget vidare eller snarare knappt ingen alls honung till mig den första sommaren utan bina hade fullt upp att göra med att etablera sig och fungera som ett 20 ramars samhälle.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Vad kostar ett fungernde bisamhälle?
« Svar #7 skrivet: 26 apr-15 kl 23:21 »
Jag lånar tråden lite då min fråga är snarlik...

Hur mycket kostar det att börja med biodling?

Min situation just nu är att jag har gott om tid (sjukskriven), plats (hyr ute på landet) och har knapert med pengar.

Vad kostar det att köpa alternativt bygga kupa, skaffa en svärm, skyddsdräkt etc. på ett ungefär?

EDIT: har skummat igenom någon bok om biodling för några år sedan och sett lite på teve, så har ett litet humm om hur det går det, mest den ekonomiska delen jag undrar över.

bjelkeman

  • Inlägg: 8
    • Uppland
    • Nybörjarens bidagbok
SV: Vad kostar ett fungernde bisamhälle?
« Svar #8 skrivet: 27 apr-15 kl 00:29 »
Jag lånar tråden lite då min fråga är snarlik...

Hur mycket kostar det att börja med biodling?

Min situation just nu är att jag har gott om tid (sjukskriven), plats (hyr ute på landet) och har knapert med pengar.

Vad kostar det att köpa alternativt bygga kupa, skaffa en svärm, skyddsdräkt etc. på ett ungefär?

EDIT: har skummat igenom någon bok om biodling för några år sedan och sett lite på teve, så har ett litet humm om hur det går det, mest den ekonomiska delen jag undrar över.

Vi har precis börjat, och har köpt allt vi behöver nytt. (Ursäkta min bristande terminologi, jag lär mig fortfarande.)  Två kupor (tre lågnormal, och tre skattlådor), en kupa för en avläggare (en lågnormal). Två skyddsdräckter, handskar. Verktyg: kupkniv, ramtång,  borste, etc, allt som behövs utom en honungsslunga. Vi tog inte det billigaste grejerna, men inte heller de dyraste. Kostade 8000-10000 kr.  Två  fina bisamhällen för 3000 kr tillsammans, på tjugo ramar totalt.

Men har du tålamod så kan du nog komma undan mycket billigare. Om du har en förening nära dig så kontakta dem. Ibland så kan man komma över allt som behövs begagnat.

Här är vår bi-log (dock på engelska, då min fru inte skriver svenska så bra ännu).

https://beginnerbeekeepers.wordpress.com


 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad kostar ett fungernde bisamhälle?
« Svar #9 skrivet: 27 apr-15 kl 09:02 »
Jag lånar tråden lite då min fråga är snarlik...

Hur mycket kostar det att börja med biodling?

Min situation just nu är att jag har gott om tid (sjukskriven), plats (hyr ute på landet) och har knapert med pengar.

Vad kostar det att köpa alternativt bygga kupa, skaffa en svärm, skyddsdräkt etc. på ett ungefär?

EDIT: har skummat igenom någon bok om biodling för några år sedan och sett lite på teve, så har ett litet humm om hur det går det, mest den ekonomiska delen jag undrar över.

Här är en tråd om kostnader och diskuterande kring dem >>>
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=102697.0
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jepsson

  • Inlägg: 40
    • Dalsland
SV: Vad kostar ett fungernde bisamhälle?
« Svar #10 skrivet: 29 apr-15 kl 16:07 »
Jag lånar tråden lite då min fråga är snarlik...

Hur mycket kostar det att börja med biodling?

Min situation just nu är att jag har gott om tid (sjukskriven), plats (hyr ute på landet) och har knapert med pengar.

Vad kostar det att köpa alternativt bygga kupa, skaffa en svärm, skyddsdräkt etc. på ett ungefär?

EDIT: har skummat igenom någon bok om biodling för några år sedan och sett lite på teve, så har ett litet humm om hur det går det, mest den ekonomiska delen jag undrar över.
Vi håller på att starta upp i år med biodlingen, har gått kurs nu under vår-vintern och ska köpa samhällen vilken dag som helst(väntar bara på bitilsynesmannen nu!).
Enligt min beräkning på kostnaderna så är vi uppe i 14,471.00kr. Dock ingår där SBR medlemskap + kursavgifter, sammanlagt ~2500kr.
Vi har köpt 3 kupor, slunga och lite mer saker för honungshanteringen begagnat, resten nytt.
Bisamhällena är inte inräknade än. Vi ska köpa två 10-ramars, gissar på att det går på ca 3000kr.

Hoppas inte ekonomin sätter stopp för din biodling, många saker går nog att lösa i början utan att köpa eget, t.ex. slunga hos någon i föreningen osv.

/Jesper

Jepsson

  • Inlägg: 40
    • Dalsland
SV: Vad kostar ett fungernde bisamhälle?
« Svar #11 skrivet: 30 apr-15 kl 12:07 »
Att tillägga till mitt föregående inlägg är att vi köpt 200 ospikade hoffmanramar, altså förmodligen fler än vi behöver just nu. Vaxet vi köpt räcker till de flesta av dessa.
Dessa två poster kunde nog minskas rejält första året, men vi tyckte det var lika bra att köpa så det räcker ett tag.

/Jesper


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 2 användare
Tli, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser