Jag har ett par såna där stora snabbladdare/starthjälpar, som härstammar från olika elskrotbingar. Det är bara om man använder dem som starthjälp, som de kräver 16 A säkring. Men de är INTE av bättre kvalitet än vilken liten batteriladdare som helst, även de där stora sakerna är mycket hårt prispressade. Vanligaste problemet är dålig kontakt och varmgång i grova anslutningar för laddströmmen, i synnerhet vid övergång mellan olika material (aluminium, förzinkat stål, koppar osv).
De brukar inte ha någon "intelligens" alls, utan om man ska långtidsladda ett batteri måste man passa laddningen för att kunna stänga av innan batteriet blir överladdat. När en sådan laddare står i långtidsladdningsläge blir laddströmmen ofta mycket starkt beroende av variationer i nätspänningen. Har man underspänning på nätet så går strömmen ner till 0 långt innan batteriet blir fulladdat, har man överspänning är det lätt hänt att det blir överladdat.
Lidls lilla "intelligenta" 4 A-laddare har jag också ett exemplar av. Har fått byta tryckknappströmbrytaren som man väljer olika moder med men annars har den klarat sig bra. Hos tidigare ägare hade den legat ute i flera år, ändå ser allting ut som nytt invändigt. Man har lyckats bra med att göra en tät kapsling.
Ctek-laddaren kan nog vara värd att ta en titt på. Inte alls omöjligt att problemet rör sig om någon läckande eller på annat sätt ofrisk elektrolytkondensator, eller krypströmmar pga fukt och smuts på kretskortet. Ctek har haft en tendens att vara lite väl optimistiska i kretskortslayouten med alltför tunna ledare, små isolationsavstånd mm med hänsyn till den miljö som laddaren faktiskt kommer att användas i. Får man den att fungera bra kan det löna sig att tvätta kortet noga för att få bort alla flussmedelsrester mm och sedan skyddslacka det.