Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  trasig batteriladdare - laga eller köpa ny?  (läst 4317 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
trasig batteriladdare - laga eller köpa ny?
« skrivet: 27 mar-17 kl 15:54 »
Min "smarta" laddare Ctek Zafir 90 var inte särskilt smart, tycker jag. Den var lite konstig redan i början, för ca 10 år sen, men jag undersökte inte detta i tid så jag kunde reklamera den. Vissa lampor lyste inte som de borde. Instruktionen var bristfällig så det var svårt att bedöma detta. Nu fungerar den inte alls.

Jag undrar om det är meningsfullt att försöka laga den, eller om jag ska köpa ny. Jag offrar gärna några finesser bara den kan fungera. Mitt förtroende för smarta laddare är inte lika stort efter denna erfarenhet.

Köper jag ny vill jag framför allt ha något som är pålitligt. Den får gärna vara smart också. Ska funka för bilbatterier 12V.

(Det finns nog fler trådar om liknande ämnen, men jag hittade ingen som passade riktigt. Flytta gärna detta till lämplig tråd.)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: trasig batteriladdare - laga eller köpa ny?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-17 kl 16:33 »
Jag hade en ctek som gick bra i några år. Köpte just den för att firman fått så gott rykte. Givetvis öppnade jag den och tänkte laga den, men det kändes som att försöka laga en mobiltelefon. Så inte precis några uppmuntrande ord... Jag har inte tagit steget in i den värld som består av tvåskikts ytmonterade komponenter :-\

Har precis köpt en 25A laddare från Biltema, smart, förmodligen ctek-kopia från Kina. Men den klarade ett batteri och lade av efter det. Åkte in och bytte och passade på att fråga om de fått några reklamationer. 3 av 16 sålda :o Så den här gången håller jag reda på kvittot och kartongen. Men ersättaren laddar riktigt bra så jag hoppas att det inte är själva konstruktionen som det är fel på utan bara ihopsättningen.

Har använt 2 st mindre ctek-kopior, 4 A (Lidl) och 8 A (Biltema), och de har gått i över 10 år i pestig miljö. De laddar fint men inte så mycket som de är märkta för, snarare hälften. Den nya som är märkt med 25A laddar 22A då den får ett batteri den inte kan få upp spänningen på direkt, så det får man väl vara nöjd med.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: trasig batteriladdare - laga eller köpa ny?
« Svar #2 skrivet: 27 mar-17 kl 18:04 »
Nåt sånt här då? Kanske håller bättre? Men jag måste ta hem elektriker för att få 16A eluttag och det kostar ju också en slant.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-med-booster-och-starthjalp-2000034133/

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: trasig batteriladdare - laga eller köpa ny?
« Svar #3 skrivet: 27 mar-17 kl 18:21 »
Jag har ett par såna där stora snabbladdare/starthjälpar, som härstammar från olika elskrotbingar. Det är bara om man använder dem som starthjälp, som de kräver 16 A säkring. Men de är INTE av bättre kvalitet än vilken liten batteriladdare som helst, även de där stora sakerna är mycket hårt prispressade. Vanligaste problemet är dålig kontakt och varmgång i grova anslutningar för laddströmmen, i synnerhet vid övergång mellan olika material (aluminium, förzinkat stål, koppar osv).
De brukar inte ha någon "intelligens" alls, utan om man ska långtidsladda ett batteri måste man passa laddningen för att kunna stänga av innan batteriet blir överladdat. När en sådan laddare står i långtidsladdningsläge blir laddströmmen ofta mycket starkt beroende av variationer i nätspänningen. Har man underspänning på nätet så går strömmen ner till 0 långt innan batteriet blir fulladdat, har man överspänning är det lätt hänt att det blir överladdat.

Lidls lilla "intelligenta" 4 A-laddare har jag också ett exemplar av. Har fått byta tryckknappströmbrytaren som man väljer olika moder med men annars har den klarat sig bra. Hos tidigare ägare hade den legat ute i flera år, ändå ser allting ut som nytt invändigt. Man har lyckats bra med att göra en tät kapsling.

Ctek-laddaren kan nog vara värd att ta en titt på. Inte alls omöjligt att problemet rör sig om någon läckande eller på annat sätt ofrisk elektrolytkondensator, eller krypströmmar pga fukt och smuts på kretskortet. Ctek har haft en tendens att vara lite väl optimistiska i kretskortslayouten med alltför tunna ledare, små isolationsavstånd mm med hänsyn till den miljö som laddaren faktiskt kommer att användas i. Får man den att fungera bra kan det löna sig att tvätta kortet noga för att få bort alla flussmedelsrester mm och sedan skyddslacka det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser