Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 1784 gånger)

Krantzgarden

  • Inlägg: 11
Vitlök
« skrivet: 24 apr-17 kl 18:36 »
Halloj!

I höstas planterade jag ca 300 vitlökar i någon form av permabädd. Dom börjar redan komma upp, vilket är skitkul, trots att vi fortfarande har minusgrader om nätterna och en hel del snö kvar. På bädden har det töat en del medans delar ligger täckt i snö. Har någon tips om hur jag ska ta detta vidare? Täcka? Skotta bort snön?

Tips tack :)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vitlök
« Svar #1 skrivet: 24 apr-17 kl 19:25 »
Jag TROR du ska låta det vara, snön må kyla men låt det vara.

Själv så roade jag mej med att lägga halm på innan snön kom, vilket underbart snigeldagis jag skapade.
Det är aldrig för sent att ge upp.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vitlök
« Svar #2 skrivet: 24 apr-17 kl 20:11 »
Bara låt det vara. När jorden börjar bli varm så kan du lägga på lite gödsel. Sen första gräsklipparen på det.

Här är blasten 20 cm hög och gödsel redan lagd. Zon 2.

Mvh
Magnus

Krantzgarden

  • Inlägg: 11
SV: Vitlök
« Svar #3 skrivet: 24 apr-17 kl 20:50 »
Ok. Tack!!

zon 7 här  :P

 

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Vitlök
« Svar #4 skrivet: 24 apr-17 kl 21:00 »
Jag låter mina bara vara, dom sköter sig själv. Om det är torrt när jorden börjat värmas (som här nu eftersom vintern var så snö- och nederbördsfattig) så är det nog bra att vattna lite extra eftersom lökar behöver mycket vatten på våren. Sen så småningom gödsel (flytande och/eller som täckmaterial) fram till midsommar, sen får dom vara i fred tills det är dags att skörda.
Ingen människa är illegal

magnus.g_son

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
SV: Vitlök
« Svar #5 skrivet: 30 apr-17 kl 21:33 »
zon 7 här  :P
Var i zon 7 befinner du dig? Hos mig i Korpilombolo är det ca 70 cm snö kvar i trädgårdslandet. Jag får nog vänta minst två veckor innan vitlöken tinat fram.

magnus.g_son

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
SV: Vitlök
« Svar #6 skrivet: 20 maj-17 kl 21:33 »
Nu börjar mitt vitlöksland tina fram. Tog bort täcket av löv och gräsklipp på förmiddagen och på kvällen hade en hel del lökar börjat titta upp. Sorken hade härjat en del där under vintern, men det återstår att se om de norpat några lökar.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vitlök
« Svar #7 skrivet: 20 maj-17 kl 21:49 »
Det är sannerligen ett avlångt land vi bor i. Här har jag planterat ut gurka i växthuset och oron är mindre för vitlöken som har bildat blast klart nu och koncentrerar sig på löken. Men med era soltimmar blir våra lökar kanske färdiga samtidigt?

Mvh
Magnus

Krantzgarden

  • Inlägg: 11
SV: Vitlök
« Svar #8 skrivet: 23 maj-17 kl 06:54 »
Tack så mycket för era svar!!

Avlångt land ja :)

Sedan en vecka tillbaka har vi snöfritt och nu börjar blasten kika upp på allvar. Jag tänkte gödsla i helgen med skiten från hönsen. Sen får vi se vart det bär av. Vi har ca 200 lökar iaf som verkar växa på bra :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser