Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns med hätta.  (läst 2475 gånger)

Dunan

  • Inlägg: 20
    • Uppland
Höns med hätta.
« skrivet: 17 jul-16 kl 22:45 »
Är höns med hätta ett dominant anlag? I en flock på 20 höns. Hur många höns/tuppar bör jag behålla om jag senare vill låta nån höna ruva fram kycklingar? Tacksam för svar 😊

Dunan

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Höns med hätta.
« Svar #1 skrivet: 24 jul-16 kl 07:25 »
Ingen som vet?

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Höns med hätta.
« Svar #2 skrivet: 24 jul-16 kl 11:16 »
Hätta är dominant.
Hade en blommetupp med hätta, jag fick bara kycklingar med hätta efter honom. Läste i en annan tråd här att om tuppen har två anlag för hätta får alla hans avkommor hätta (om hönorna inte har hätta), har tuppen ett anlag för hätta och hönorna inte har hätta, får hälften av avkommorna hätta. Borde vara likadant med hönorna tycker jag, men vet ej.
Jag har själv sålt denna blommetupp och ska behålla en tupp utan hätta och istället ha några hönor med hätta.

Hoppas det hjälpte lite i alla fall :)
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Dunan

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Höns med hätta.
« Svar #3 skrivet: 06 aug-16 kl 22:05 »
Åh, då förstår jag 😊

Gilbert

  • Gäst
SV: Höns med hätta.
« Svar #4 skrivet: 07 aug-16 kl 04:13 »
Hätta är dominant.
Hade en blommetupp med hätta, jag fick bara kycklingar med hätta efter honom. Läste i en annan tråd här att om tuppen har två anlag för hätta får alla hans avkommor hätta (om hönorna inte har hätta), har tuppen ett anlag för hätta och hönorna inte har hätta, får hälften av avkommorna hätta. Borde vara likadant med hönorna tycker jag, men vet ej.
Jag har själv sålt denna blommetupp och ska behålla en tupp utan hätta och istället ha några hönor med hätta.

Hoppas det hjälpte lite i alla fall :)

Även om en gen är "dominant" så betyder det inte alltid att den slår igenom alltid även om den dominerar. Det finns gener bakåt från generationer som kan gå igenom.

Så om en höna har hätta och en tupp har hätta så finns ändå en variation med. Någon kan bli utan hätta även om sannolikheten är betydligt högre att flertalet avkommor har hättor.

Variationer dels från äldre generationer, en slumpvariabel och en miljövariabel förekommer. Genetiken (systemet) är lika för alla, även bin, katter och människor även om det är olika gener till olika djur så fungerar de på samma sätt.


Gilbert

  • Gäst
SV: Höns med hätta.
« Svar #5 skrivet: 07 aug-16 kl 10:53 »
Skall kanske tillägga följande.
För att det recessiva anlaget ska få styra så krävs det dubletter av det anlaget, alltså att det ärvts från båda föräldrarna, men även här finns slump och variation.

En dominant gen kan styra från en av föräldrarna, det behöver alltså inte vara från båda.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 7 användare (3 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser