Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rensgaller till blåbär och lingon  (läst 15371 gånger)

Erik Widerström

  • Inlägg: 13
Rensgaller till blåbär och lingon
« skrivet: 24 jul-09 kl 17:10 »
Hej.
Är det någon som har erfarenhet av att rensa blåbär med rensgaller? Det går ju mycket fortare att plocka bär med bärplockare men det blir lite mer att rensa. Jag har ett litet runt rensgaller men jag antar att det finns effektivare metoder. Är det någon som vet hur man rensar större mängder bär effektivt? Det finns gott om blåbär i Uppland just nu. Jag plockade 10 liter på några timmar i går.
/Erik

Existens?

  • Gäst
SV: Rensgaller till blåbär och lingon
« Svar #1 skrivet: 24 jul-09 kl 17:37 »
Jag har ett sånt där rött runt som är ca 40cm, tycker det funkar kanon, är lite jobbigt när bären är blöta, men det är det ju alltid. Funkar bäst till lingon men blåbär går också finfint. Gör inte som jag bara..jag skulle rationalisera och plockade blåbär och lingon blandat...fy fasen vilket elände det blev att dela på dom sen ::)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Rensgaller till blåbär och lingon
« Svar #2 skrivet: 24 jul-09 kl 17:51 »
Mormor hade en en hel skiva, med galler i som man lutade, så att bären rullade längs med den o ner i en hink och skräpet fastnade efter vägen  :) Där rensades det mängder med bär! För 30 år sen typ ..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Erik Widerström

  • Inlägg: 13
SV: Rensgaller till blåbär och lingon
« Svar #3 skrivet: 24 jul-09 kl 18:18 »
Jag har också ett runt, ca 40 cm, och tycker att det fungerar halvbra, särskilt när det är blött. Det är mer något som Frances mormor hade som jag letar efter.
Kommer du ihåg hur det såg ut? Kanske går det att hitta liknande eller annars bygga ett.
/Erik

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Rensgaller till blåbär och lingon
« Svar #4 skrivet: 24 jul-09 kl 18:28 »
Det var absolut hemmagjort! (Hos mormor finns det inte ens innedass än idag :P)

Det var bara ett galler med kanter av brädor typ, o sen i slutet sas blev kanterna till en strut så att man styrde in bären i en hink. Mormor brukade nog ställa den på en stol vill jag minnas, lutat mot ryggstödet och hinken på backen..o sen hällde hon uppifrån. och helst skulle det va lite blåsigt också.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Erik Widerström

  • Inlägg: 13
SV: Rensgaller till blåbär och lingon
« Svar #5 skrivet: 24 jul-09 kl 19:01 »
Har man pinnarna parallellt med lutningen så att bären rullar eller tvärs så att man får skaka ner bären?
/Erik

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Rensgaller till blåbär och lingon
« Svar #6 skrivet: 24 jul-09 kl 19:12 »
Det mins jag inte riktigt..men tror dom var längs med.. Säkrast är väl att prova vilket funkar bäst..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Rensgaller till blåbär och lingon
« Svar #7 skrivet: 24 jul-09 kl 19:34 »
När jag var liten så hade mina föräldrar en "rensränna" byggd av tre ohyvlade brädor. Vad jag minns av detta var att det gick fort att rensa stora mängder. Med jämna mellanrum vänds rännan upp och ner för att tömma ur blad och skräp. En sådan ska jag bygga när jag flyttar ut i skogen.   ;)

Edit: stavfel
« Senast ändrad: 24 jul-09 kl 19:38 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Neiklot

  • Gäst
SV: Rensgaller till blåbär och lingon
« Svar #8 skrivet: 10 aug-09 kl 17:16 »
Vårt rensgaller är ca 20*40cm.
Kanske en.. 5mm mellan "trådarna".
Det funkar bra, man kan skaka ut det mesta och det andra lösa (blad t.ex) lägger sig oftast överst.

Knepet är att inte ta för mycket på en gång, utan rensa små mängder istället.
Det går snabbare. :)

Förövrigt är det gott om blåbär även i Blekinge.
 

Silje A

  • Inlägg: 50
    • Västmanland
SV: Rensgaller till blåbär och lingon
« Svar #9 skrivet: 17 aug-09 kl 18:00 »
jag har ett fyrkantigt rensgaller... är tok bra tycker jag går massa fort bara man ser till att man sitter skönt så går det bra...

JARL

  • Inlägg: 47
SV: Rensgaller till blåbär och lingon
« Svar #10 skrivet: 17 aug-09 kl 19:45 »
Hej
Har tidigare använt ett lutande sofflock med en filt och det har fungerat hyfsat (kanske bäst för lingon). Har även prövat något år med blåbären i ett kar med vatten men det blev rätt slakigt. I år körde vi med hårtork.

En person blåser bort blad o dy och en plocksar sedan bort dåliga bär. Med två personer, två brickor så gick 15 liter blåbär på ungefär en timme.

Nästa år funderar jag på att göra något med en datorfläkt och en trätrumma.
NovaCapella

Lucie

  • Gäst
SV: Rensgaller till blåbär och lingon
« Svar #11 skrivet: 22 jul-14 kl 18:30 »
Tänkte tipsa om att rensa blåbär med hårtork men det har visst nån/några andra redan kommit på   :)

Jag hällde 2-3 dl blåbär åt gången i ett durkslag och blåste med hårtorken ovanifrån (med kalluft förstås!) samtidigt som jag skakade lite på durkslaget. 3 liter blåbär rensade på några minuter.

lsjonsson

  • Inlägg: 30
  • Emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby
    • Norrbotten
SV: Rensgaller till blåbär och lingon
« Svar #12 skrivet: 06 aug-14 kl 05:32 »
Jag tar lite blåbär i ena handen o rensar. Rensgaller blir så klibbiga när man rensar blåbär.
Man får ju så fina händer av att rensa blåbär. :D
Årets skörd på ca. 25 l blev färdigrensade igår morse.
/Stefan
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga.
/Arthur C. Clarke


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser