Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  erfarenhet av highlander  (läst 2533 gånger)

drakvinga

  • Inlägg: 242
    • Småland
erfarenhet av highlander
« skrivet: 15 apr-17 kl 22:39 »
Vi har haft fjällkor men undrar om det är någon som av erfarenhet av highland cattle som hushålksko och era åsikter
är det ens möjligt?
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Skogsola

  • Gäst
SV: erfarenhet av highlander
« Svar #1 skrivet: 16 apr-17 kl 10:14 »
Nån mjölk lär du inte få.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: erfarenhet av highlander
« Svar #2 skrivet: 30 apr-17 kl 21:44 »
dom jag sett har varit mkt otama och verkar svårtämda torde även mjölka mkt dåligt

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: erfarenhet av highlander
« Svar #3 skrivet: 01 maj-17 kl 08:06 »
och inte mycket kött heller
min grannes Highlander är dåliga  på att beta.

Men helt klart oöverträffade som kulturinslag i landskapet

Skogsola

  • Gäst
SV: erfarenhet av highlander
« Svar #4 skrivet: 01 maj-17 kl 08:13 »
De ser ju roliga ut. Men kulturinslag vet jag inte. De har ju ingen lång tradition i svenska bygder.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: erfarenhet av highlander
« Svar #5 skrivet: 12 sep-17 kl 21:38 »
Hej!
HC är vare sig tamare eller räddare än andra raser- det är i grunden djurskötarens beteende som styr............

HC växer långsamt och jag vet ingen som mjölkar HC,

Slakterierna tar ofta extra betalt för att slakta HC

Min grannes HC är lika tama/nyfikna/ko-lika som mina AA/SIM

MVH/ Bo

Etdaisy

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: erfarenhet av highlander
« Svar #6 skrivet: 23 sep-17 kl 23:03 »
Ja har en HC/belted Galloway och en Dexter. Nu kan ja inte jämföra mer än mellan dessa två och de är ju även individer. Men dextern säger dom ju är lite egen å kan va svårare å få tam etc. Men min Dexter är lika gammal och har varit hos mig nästan lika länge skiljer några veckor. Så de är så likt hanterade som möjligt å min HC/ Bgalloway är inte alls lika pålitlig. Hon är liksom osäkrare å då kan de komma spark från ingenstans. Hon har även stångat mig. Som tur är ärvde hon pollade anlag från gallaoaw. Hon har blivit mkt bättre på sistone men ja litar inte alls lika mkt på henne som den andra. Min tanke är ju att mjölka dom till husbehov å de tror ja ska funka. Men ja hade ju absolut inte velat ha en hushållnings HC med horn. Vet inte om de gav mer svar. Men ja tkr de är skillnad å ja vill nog inte ha HC i nästa ko:)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: erfarenhet av highlander
« Svar #7 skrivet: 24 sep-17 kl 04:02 »
Nån mjölk lär du inte få.

Du har försökt och misslyckats?

 

Heather

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: erfarenhet av highlander
« Svar #8 skrivet: 24 sep-17 kl 07:32 »
Vi har ca 38 Highland Cattle. Precis som alla andra djur och människor har de olika personligheter. Vi hanterar dom dagligen för att kunna kontrollera hälsotillstånd och när det är dags för kalvning. Visslar man på dom kommer de direkt. Har aldrig behövt vara orolig för deras horn. De vet var de har dom och håller dom undan dig. Skulle inte vilja ha någon annan ras.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Heather

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: erfarenhet av highlander
« Svar #9 skrivet: 06 okt-17 kl 08:52 »
Du har försökt och misslyckats?





Postat med Alternativ.nu´s app


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser