Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fäste till trädhus  (läst 4411 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
Fäste till trädhus
« skrivet: 03 sep-15 kl 07:53 »
Hej. Tänkte bygga en gäststuga mellan två stora träd(en ek och en lönn, båda i modell xxxl). Funderar på konstruktionstyp. Hittar en mängd amerikanska beskrivningar. Bland annat används TAB http://store.beinatree.com/products/tab-treehouse-attachment-bolt
och en annan variant jag hittar är Garnier limb bolts http://treehouses.com/joomla/index.php/construction/garnier-limb.

Har ni några erfarenheter av dessa? Några andra alternativ?

 

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Fäste till trädhus
« Svar #1 skrivet: 03 sep-15 kl 08:43 »
En idé är att ställa huset på stolpar och bygga runt träden, då sparar du träden. Om du sågar av trädet (kanske du inte hade planerat?) så är det ju avsågat sen. Jag tycker det är roligare om det får leva vidare över huset och då blir det ju en lummig trädkoja snarare än en koja ovanpå ett avsågat träd.
Jag har inte provat men med fasta punkter i två träd kanske det blir slitningar i huset när det blåser och träden rör sig?

Mellan två träd skrev du ja, då kanske du inte tänkt såga av nåt :)

Wranglerstar byggde en trädkoja och la upp klipp på tuben. Jag har bara sett ett av avsnitten dock.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fäste till trädhus
« Svar #2 skrivet: 03 sep-15 kl 22:00 »
Bygger man på stolpar mellan träden kanske de överlever men skruvar man fast huset i träden kan man nästan garantera att det blir början till slutet för dom. Förutom skador på stammar och bark så tillkommer skador på rötter samt regnsskuggan som blir under huset så alla rötter som finns där torkar ut.
Wranglerstar byggde en trädkoja och la upp klipp på tuben. Jag har bara sett ett av avsnitten dock.
Jo, jag såg också något om det, men jag har för mig att det var ett träd som han ändå inte ville ha kvar.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Fäste till trädhus
« Svar #3 skrivet: 04 sep-15 kl 07:40 »
En idé är att ställa huset på stolpar och bygga runt träden, då sparar du träden. Om du sågar av trädet (kanske du inte hade planerat?) så är det ju avsågat sen. Jag tycker det är roligare om det får leva vidare över huset och då blir det ju en lummig trädkoja snarare än en koja ovanpå ett avsågat träd.


Precis som du misstänkte så är jag angelägen att träden överlever.
Har även tänkt på att bygga på stolpar(kanske  telefonstolpar.) men jag har inga telefonstolpar och vet inte var jag får tag på.


Jag har inte provat men med fasta punkter i två träd kanske det blir slitningar i huset när det blåser och träden rör sig?


Jo det är ju ett problem men det verkar som att det går att använda en glidande balk med ett speciellt fäste över en TAB. http://store.beinatree.com/products/hl-dynamic-uplift-arrestor
Dessa använder "treehouse masters"(tv-serie) för att träden ska kunna röra sig. Det verkar fungera. Eller de påstår det iaf. Har dock inte hittat någon som säljer dessa i europa.

Bygger man på stolpar mellan träden kanske de överlever men skruvar man fast huset i träden kan man nästan garantera att det blir början till slutet för dom. Förutom skador på stammar och bark så tillkommer skador på rötter samt regnsskuggan som blir under huset så alla rötter som finns där torkar ut.

Enligt "Treehouse masters" är tab ett relativt lindrigt sätt för träden och gör man det på rätt sätt så överlever träden. Men de är amerikaner och sjävkritiken är väl inte deras signum. Är tacksam för lite nyanser. Detta med regnskugga hade jag inte alls tänkt på!

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Fäste till trädhus
« Svar #4 skrivet: 10 sep-15 kl 14:27 »
Jag tycker ju helt klart du ska bygga ett trädhus, det är kul och häftigt att ha. Balkong runtom är inte dumt.

Om de fortfarande är igång så rekommenderar jag verkligen en övernattning hos Islanna trädhushotell. Jag var där för några år sen och övernattade i deras stora trädhus. Grymt fint! Och väldigt god mat för övrigt. De har tillomed ett dass uppe i luften :)
Du kan ju säkert prata med dem om konstruktionen och kolla hur de har gjort.

Telestolpar håller ju i evigheter, men var får man tag på dem... De är rätt giftiga och elaka mot verktyg. Du har inte nån granne som kör lastbil eller så och känner folk?

Regnskuggan tycker åtminstone jag att du borde kunna lösa med takrännor och stuprör och sprida ut regnet under huset igen. Är det ett soligt läge kanske du kan hänga upp ett antal lutande hängrännor under huset som du odlar i på sommaren och låter regnet rinna genom odlingarna? Bra snigelskydd åtminstone och mysigt att gå uppför trappan till huset mellan två rännor med jordgubbar :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 2 användare
Efwa, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser