Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986  (läst 14704 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #100 skrivet: 24 aug-15 kl 17:23 »
Jag kollade reg.nr. nu när jag åkte förbi. Grannarna är på semestertripp, så jag har inte pratat med dem än.

 LADA 21044 1,7I M5
Årsmodell 1995, kombi, bensindrift, 62 kW.
Det verkar inte som det är 4WD.

De väntas hem någon gång i kväll, så om intresse finns kan jag förmedla kontaktuppgifter senare i veckan.
Tio år för ny, enligt rubriken. Skattetekniska skäl  ;D

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #101 skrivet: 24 aug-15 kl 17:42 »
Jodå, jag vet att den är för ny enligt rubriken.
Men jag blev ombedd att kolla vad det var för bil, och det har jag gjort nu.

Sen uppskattar jag inte att någon svarar i någon annans ställe. Låt TS ta del av uppgifterna och sen själv ge ett svar.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #102 skrivet: 24 aug-15 kl 21:43 »
21044 låter som en "normal" Lada kombi. Grundmodellen heter 2102 i "snikutförande" som vanligtvis har 1,2 eller 1,3 l-motor (i det senare fallet heter den 21021).  2104 är en bättre utrustad kombi, som ursprungligen hade en 1,5 l-motor. Den extra 4:an på slutet i den här typbeteckningen står troligen för att den har en modernare 1,7 l-motor med insprutning och kat. Eftersom bilen är en 95'a och alltså tillverkad medan GM hade ägarintressen i fabriken, så är det ett GM-insprutningssystem som bl a förekommer under namnen P4, Multec och TBI. Samma system sitter på t ex Opel Kadett ca '88-91 och på många amerikanska GM-bilar. Lada-utförandet är dock en aning moderniserat i och med att det har fått dubbeltändspolar istället för fördelare.

Den fyrhjulsdrivna Ladan, Niva, heter officiellt 2121 i grundutförande (med samma 1,6 l-motor som satt i Lada 2106, 2108 m fl) men 21214 med 1,7 l-motorn. Det har också funnits en variant 21211 med 1,3 l-motor, som har sålts i Österrike, Italien och andra länder där skatt eller försäkring blev onödigt dyr med en större maskin.

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #103 skrivet: 25 aug-15 kl 05:40 »
Jodå, jag vet att den är för ny enligt rubriken.
Men jag blev ombedd att kolla vad det var för bil, och det har jag gjort nu.

Sen uppskattar jag inte att någon svarar i någon annans ställe. Låt TS ta del av uppgifterna och sen själv ge ett svar.
tack för titten men den var för ny ja , söker vidare  , hur länge producerades normalkombin? eller när det gäller lada/vaz så blir jag inte förvånad om de görs än . det där med skatt ja , när kommer blanketten man kryssar i vad man tycker skatten ska gå till ? , typ den dagen någon visar min underskrift på blanketten för att va med i samhället  ;D nä åter till bilar , mycket mindre komplicerat ,

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #104 skrivet: 03 sep-15 kl 11:56 »
en nygammal tanke (igen) en beach buggy , med adapterplatta till golfdiesel , mycket lätt bil , glasfibra ett avtagbart tak till den så man kan ha den året runt , och så är de mycket roliga att köra vad jag minns ( har haft en sån med) dock inte så rymlig alls förstås

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #105 skrivet: 03 sep-15 kl 12:23 »
lada/vaz kombi , svårhittat

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #106 skrivet: 03 sep-15 kl 13:34 »
inte så konstigt, det såldes få och rostade upp snabbt. mekaniskt var de heller ingen hit. Ulf

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #107 skrivet: 03 sep-15 kl 15:32 »
inte så konstigt, det såldes få och rostade upp snabbt. mekaniskt var de heller ingen hit. Ulf
hur menar du med mekaniken? i det här fallet är det ju tänkt att sänka ner en mercedes diesel , om601 med tillhörande låda , menar du bromsar och axlar och liknande då?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #108 skrivet: 03 sep-15 kl 15:42 »
äldre lada/vaz var bara skit i samtlig mekanik,styrleder m.m. materialet i dem var undermåligt då ryssarna inte hade teknologi och tillgång till moderna material.
De blev bättre när väst fick komma in o assitera.
Finns en fanatiker på dessa bilar några mil söder om mig,han har ett tjugotal bilar stående i varierande skick men ingen som rullar i trafik. Ulf

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #109 skrivet: 03 sep-15 kl 15:58 »
hmm låter ju inte någe vidare värst , låter som om man får be någon svetsa om tråget på en motor ist

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #110 skrivet: 03 sep-15 kl 18:42 »
Ungefär som Ural och Dnepr, de kan vara skit eller jättebra beroende på vilka material fabriken hade tillgång till när de byggde motorcyklarna. Men på ett gammalt begagnat fordon har ju allt undermåligt bytts ut mot bra delar efterhand.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #111 skrivet: 03 sep-15 kl 19:51 »
Min uppfattning är att Vaz/Lada aldrig har varit bättre än en Fiat från början av 70-talet, och de höll den kvalitetsnivån någotsånär acceptabelt fram till några år in på 80-talet, sedan blev det sämre mot slutet av Sovjet-eran och ännu värre under Jeltsin-tidens allmänna oreda på 90-talet. Växellådsmissljud och kort livslängd hos alla möjliga kullager är fullt normalt på en Lada från ca 1985 - 00.

Rostkänsligheten är också ungefär som en 70-tals Fiat, dvs att den klarar sig bra med mycket noggrann skötsel, rostskyddsbehandling i hålrum en eller två gånger per år osv, men den förfaller mycket fort om man tror att den ska tåla obefintlig materielvård lika bra som en modern västbil.

Det lär finnas ett antal Lada som såldes som ungefär 1995 års modell (vet ej om det enbart gäller Niva eller om även andra modeller drabbades), som hade svåra invändiga rostskador redan från fabrik, som följd av att färdigsvetsade och omålade karosser hade lagrats utomhus flera månader medan det var driftstopp i måleri och slutmontering av någon anledning.  Man slipade väl bort den värsta rosten på utvändiga ytor, men gjorde inte mer än nödvändigt för att bilarna skulle se säljbara ut. Det var alltså redan full fart på rosten i hålrum, spalter vid punktsvetsade fogar mm.
Ungefär samma misstag som Alfa Romeo gjorde i den fabrik i Neapel där Alfasud tillverkades på 70-talet, där förvarades rullar med stålplåt utomhus så plåten redan var rostig när den skulle pressas.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #112 skrivet: 03 sep-15 kl 21:35 »
jäpp,alfasud har jag haft,en fyra år gammal bil som jag gav en struntsumma för pga rost,dock var rosten grym så den blev aldrig fem. Man kunde höra rosten knapra och när golvet började svikta var sagan all,en kompis fick bilen (han var bilplåtslagare) men han gav också upp,han visste inte var han skulle börja laga då tom taket var rostigt.
Vaz har jag också provat,sex månader sedan tröttnade jag på att aldrig komma mer än några mil i taget. droppen var när bilen stannade mitt i rusningstrafik. orsaken var att rotorn pulvriserats,tydligen ett vanligt problem då "bakeliten" var av så usel kvalitet att plötsligt förvandlas den till pulver. Det ihop med ständigt krånglande bromsar,glapp i styrleder som inte ens höll 200 mil innan de började glappa igen och sönderfallande inredning m.m. Jag håller inte med Torbjörn,jag har haft åtskilliga fiat och frånsett rostproblemen på 70-talsmodellerna har de vid sidan om alla engelska bilar jag haft varit de mer driftsäkra.Däremot volvo o saab som jag också haft (började som volvomekaniker)är bland de sämsta avseende driftsäkerhet. Sista fiaten jag hade  ,Punto-98 gick 30000 mil utan några reparationer,bara vanlig service + byte slitdelar.men sista bes var det inte lönt att kosta på,avgasreningen funkade inte och bilens värde var ju egentligen noll så det blev en annan bil.
Fick en volvo 245 som firmabil en gång men den byttes mot en kangoo då verkstadsräkningarna blev höga. Så inte fan blev de bättre med åren. dagens volvo vet jag inget om men av döma av vilka bilar som står vid vägkanten har de lite till att göra. Ulf

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #113 skrivet: 03 sep-15 kl 21:55 »
Vilken årsmodell var det på den Vaz'en ?

Apropå driftstopp pga fördelarrotor som går sönder så råkade en bekant ut för det på en Saab 99 för många år sedan. Han hade bråttom till jobbet, körde lite fortare än vanligt över en järnvägsövergång varvid motorn stannade och inte gick att starta igen.
Bilen var en 83'a med den s k H-motorn, där fördelaren sitter horisontellt längst fram på toppen. Det visade sig att medbringarklacken i rotorn hade gått av så den stod i fel läge på fördelaraxeln. Orsaken till detta var att motorn hade gungat till då järnvägsövergången passerades (jag minns inte om det visade sig att främre motorfästet satt löst eller att det hade mjuknat med tiden) så att fördelarlocket slog i huven och ställde sig snett så det blev tvärstopp för rotorn.

Andra biltillverkare som på 70-talet hade stora problem med leder i framvagnen var Saab, amerikanska GM och Fiat.  Saab envisades med att försöka tillverka leder själva istället för att köpa av någon underleverantör som visste hur man skulle göra kulleder, det lär inte ha blivit ordning på saken förrän en envis avdelningschef i Trollhättan hade gått i pension. Saab-lederna hade kulskålar av mässing, en mässingkvalitet som lätt skar ihop med ledkulan av stål även om den var välsmord. Sämsta möjliga piratleder var bättre än originaldelar till V4 och 99.
GM och Fiat försökte göra spindelleder med hus av pressad plåt, ledkulan inslagen i en bit teflonväv och någon härdplast injicerad mellan plåthuset och teflonväven för att ge bra anliggning. Det visade sig efter något år att det inte fungerade alls.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #114 skrivet: 03 sep-15 kl 22:17 »
kommer inte ihåg årsmodellen men det hände i början på åttiotalet så den bör ha varit en sen 70-talare,den kostade i vart fall väldigt lite pengar i inköp för på den tiden köpte jag bara billiga bilar,dvs de behövde inte vara särskilt gamla men uddabilar som vaz skänktes i stort sett bort när de var 5-6 år gamla.Fiat var också billiga samt nästan allt engelskt. Franska bilar,i synnerhet citroen var dock aldrig intressanta trots låg prislapp förutom Renault,12:orna och skrytbilen R4 var faktiskt eftertraktade ,16 var också relativt lättsåld. ett annat märke som definitivt ändrat sin status är BMW,på min tid var de totalt osäljbara som begagnade. hade en liten bilfirma ihop med en kompis och det var absolut förbjudet att byta in en sådan,man blev inte av med dem. Nu är det annat... ulf

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #115 skrivet: 04 sep-15 kl 09:33 »
fiat punto från 01 åker jag i dagsläget , mycket lättmekad , mycket billiga delar , har änsålänge aldrig krånglat och drar ca 0.5-0.55 . men ingen bil för dålig grusväg , får fundera vidare

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #116 skrivet: 21 okt-15 kl 11:50 »
jag tror att jag tills vidare ska uppgradera punton . höjning och plana/porta samt mirafräsa ventilerna (nära vän som jobbar som motorbyggare) och en hasplåt samt lite större däck på det så duger den nog till allt jag behöver just nu , skatten är inte så hög heller men kommer det något intressant skattebefriat så ska den bytas ut såklart

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #117 skrivet: 28 okt-15 kl 07:41 »
kanske fått tag på en donator merca idag så man har motor och låda stående iaf

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän

husbehov

  • Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #119 skrivet: 29 okt-15 kl 07:35 »
fan oxå den var i luleå , det är en bit .. tror även jag har fått nya planer av en händelse , igår fick jag höra at det fanns en mercedes diesel från 1985 med 4cylindrig dieselmotor och det bästa , gratis och stog i lada :) men det var allt jag fick höra för tillfället så jag gick och hoppades det var en w201 kaross med om601 motor . tillsist så fick jag lov att åka och kolla på bilen och det var sista årgången av w123 1985? med om616.912 diesel altså 4cyl gjutjärnsdunderklump i men grejen var att jag trodde inte ladufyndshistorier fanns länge , tittade på den dammiga bilen och upptäckte att den inte var rostig utom ca 5 cm på höger bakskärm , lister fattades men tänkte inte mer på det just då , sen öppna jag skuffen och där låg nya lyktglas till fram och bak och en ny uppsättning lister , kollade under och såg att leder i framvagnen var bytta , motorrummet var inte igenkletat med gammal olja och dieselpumpen hade plomberingen kvar haha:) så det blir nog en merca med mercamotor igen . dock blir det nog en turbodiesel 5:a så småningom , ska lägga upp kort på den när den har bosatt sig i garaget


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 2 användare
skogskälla, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser