Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta plantor  (läst 2633 gånger)

Tidla

  • Inlägg: 3
    • Åland
Flytta plantor
« skrivet: 25 aug-16 kl 12:29 »
Hej!
Jag har några kryddväxter (oregano, timjan och gräslök), plus lite jordgubbar, i en pallkrage för tillfället. Själva pallkragen börjar vara i dåligt skick och jag skulle vilja flytta plantorna till ett annat ställe. För det första, går det att göra så? Helt nybörjare... För det andra, när är bästa tillfället att göra det på?

 

Gilbert

  • Gäst
SV: Flytta plantor
« Svar #1 skrivet: 25 aug-16 kl 12:38 »
För jordgubbarna är det bara att flytta, ta med lite jord och klipp av revor och plantera dessa också. Vattna och vattna första 2-3 veckorna i detta soliga väder.

Min rosmarin har torkat ut helt trots vatten, en del kryddor behöver halvskugga och ibland skugga för att inte duka under när solen pressar på.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Flytta plantor
« Svar #2 skrivet: 17 mar-20 kl 19:14 »
Oregano, timjan och gräslök är nog också bara att flytta. Gräv så hela rotklumpen kommer upp och flytta. Vattna lite extra efteråt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

824 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, GE202, Palle500, Banelinjen, UngJägarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser