Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  garva fryst lammskinn  (läst 2311 gånger)

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
garva fryst lammskinn
« skrivet: 15 aug-16 kl 11:22 »
Hur börjar jag detta? I tidningens artikel användar de saltade skinn. Lotta Rahme skriver att om ett pälsskinn är blött mer än 24 timmar riskerar man att håren lossnar. Hur gör jag med mitt frusna skinn?
Lägger det i saltvatten o torkar det innan jag börjar skrapa?
Har tyvärr ingen centrifug.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Fnixen

  • Inlägg: 104
    • Öland
SV: garva fryst lammskinn
« Svar #1 skrivet: 16 aug-16 kl 10:36 »
Tina och torrsalta måste väl gå. Ska du garva direkt behöver du inget salt det är bara att skrapa.

Skickat från min E6653 via Tapatalk


fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: garva fryst lammskinn
« Svar #2 skrivet: 16 aug-16 kl 17:50 »
Ett fryst,upptinat skinn måste beredas/garvas genast! Man kan inte salta om ett sådant skinn, då en förruttnelseprocess redan startat i och med upptining.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: garva fryst lammskinn
« Svar #3 skrivet: 16 aug-16 kl 19:27 »
Nej det är klart attjag börjar direkt när jag har tagitdetupp. Jag troddebara att jag skulle lägga det i saltvatten för att det skulle tina snabbt :)
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

 

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: garva fryst lammskinn
« Svar #4 skrivet: 25 aug-16 kl 21:01 »
Nu har jag två skinn liggandes med alunpasta. Det var svårt att skrapa hinnor och jag är inte helt nöjd men det återstår att se hur bra/dårligt det är skrapat :) En ulu önskar jag mig till nästa skinn. Jag har skrapat med en spackel. Det bästa jag kunde hitta men som sagd. Inte helt nöjd. Första skinnet skrapade jag över en bock och det var inte så bra. Andra hade jag gjord en räckbänk och det var Bra :)
Egentligen skullejag fettgarva men blev avrådat det då det är fel årstid. Ingen törring i luften. Hoppas jag har torkat skinnen tillräckligt med hårtorken. Den jag gjorde i dag tror jag kanske inte är så tor som den borde :( Solen lurade mig :(
Men roligt har jag haft och nu blir det spännande att se det färdiga resultatet om några dagar. Åh ja det skall ju mjukgöras och det skall ju vara ganska hårt arbete det också men sen så.... :D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

822 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Palle500, von tratt, Banelinjen, Rostig, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser