Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  magra hönor  (läst 1637 gånger)

Kelpie

  • Inlägg: 209
    • Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
magra hönor
« skrivet: 31 okt-14 kl 11:51 »

Skulle gärna få lite tips om hur jag ska få lite mer hull på hönsen - inte minst inför kommande vintern. De har en stor hönsgård och tillgång till gräs, helfoder och hel vete,
några gånger i veckan får de pasta, solrosfrö eller majs ('färsk' från frysdisken) och i allmänhet så verkar de vara friska och pigga - men när jag hanterar de så känns bröstbenet alltför väl och jag oroar mig att de inte får i sig det de skulle behöva  (kan tilläggas att jag avmaskade de för ett par månader sedan och de verkade ha väldigt lite).
Tacksam för förslag!
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: magra hönor
« Svar #1 skrivet: 05 nov-14 kl 13:47 »
Har dom tillgång till grus, sand och småsten så att dom kan smälta maten?
Biodlande torpare med hund och gäss.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: magra hönor
« Svar #2 skrivet: 05 nov-14 kl 14:08 »
Med den utfodringen borde inte dina höns vara magra,  vete påstås  görs höns feta.
Frågan är, är de verkligen magra?  Vissa raser är naturligt smala.  Flyger de (upp på pinne t.ex.) eller är de muskelfattiga?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Kelpie

  • Inlägg: 209
    • Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
SV: magra hönor
« Svar #3 skrivet: 05 nov-14 kl 16:36 »
Ja - de  har alltid tillgång till grus och snäckskal.. energi tycks de ha iaf .. Nu har de minskat ägg produktionen (7 hönor = 2 ägg om dagen) så jag hoppas de får mer nytta av maten själva. Kanske borde prova med att väga de - har olika raser men den som jag är mest orolig över är en Isbar.
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser