Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  att sälja kaniner  (läst 3540 gånger)

pikaräng

  • Inlägg: 22
    • Uppland
att sälja kaniner
« skrivet: 12 okt-14 kl 18:59 »
föder upp och försöker sälja kaniner till kött eller sällskap, köparen bestämmer, nu e de höst och tid för slakt av överskottet dvs samtliga kaniner jag fött upp under säsongen ,de e lögn i helsefyr att sälja kaniner. visst e kaninkött gott , men de skulle va kul å höra av nån som säljer och höra hur ni bär er åt, själv har jag bara lockat folk att smaka gratis

pikaräng

  • Inlägg: 22
    • Uppland
SV: att sälja kaniner
« Svar #1 skrivet: 13 okt-14 kl 21:36 »
76 visningar- noll svar, förklarar en hel del. finns det ngn som sålt kaniner i ett antal som e någe sånär,,,borträknat de som säljer till komersiella större slakterier

Dentaku

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: att sälja kaniner
« Svar #2 skrivet: 13 okt-14 kl 23:48 »
Synd att du inte bor närmare! Jag hade gärna köpt slaktdjur, ska skaffa egna husbehovsdjur till våren när jag byggt burar eftersom jag varit med och fått lära mig slakta nu.
Hedemorahöns med genbank, korthårig collie och cornish rex

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: att sälja kaniner
« Svar #3 skrivet: 15 okt-14 kl 18:29 »
Vi kör för fullt nu. Trots slakt på i snitt 150 kaniner i veckan klarar vi inte att leverara till våra kunder!
Vi har inte haft en kanin i lager sedan 2012!
Förstår inte problemet??
Gösta

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: att sälja kaniner
« Svar #4 skrivet: 15 okt-14 kl 19:11 »
Då när jag sålde kaniner (färdigslaktade) så var det på efter frågan.
Infrysta kan man ju sälja med.
Du har kanske inte träffat dina köpare.

Bakom framgång ligger alltid personlig kontakt.
Kunderna kommer för att dom tycker att du är en
*trevlig människa
*har välskötta djur
*är en human slaktare
*för att du säljer svensk fött/när uppfött
*för att djuren äter ekologisk mat

Med mera, du måste marknadsföra dina produkter, det är ingens rättighet att få sina produkter sålda.

Sist och slutligen så köper folk av dej.. för att dom vill gynna just DEJ av någon orsak.
Så varför ska dom köpa av dej och vad är det du säljer.

Många är idag dessutom dåliga på att laga mat och kanin kanske är främmande för dom, så bra recept är även det en kanske viktig bit.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Fiat

  • Inlägg: 249
    • -
SV: att sälja kaniner
« Svar #5 skrivet: 29 okt-14 kl 20:27 »
Du har ju inte skrivit vad du ska ha betalt för dina djur men det kan ju bero på priset.  Kollar du Göstas prislista så betalar han runt 20kr/kg för en kanin mellan 3-4 kg. Men om man ska köpa en kanin på olika anonssidor så får du betala 200-300kr för en 8-10veckors unge.  Skulle gärna köpa kaniner för 60kr/st men om ja ska betala 300kr och sedan slakta då får det va.
MVH FIAT....

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: att sälja kaniner
« Svar #6 skrivet: 29 okt-14 kl 22:23 »
När jag sålde kaniner så var dom aldrig under 500 kr.
Men på den tiden så var djuren öronmärkta och hade stamtavla + att jag kände mina linjer och visste vad jag sålde.
Men jag är en petig typ och skulle aldrig sälja något som jag inte själv skulle vilja köpa.
Oftast finns det bara ett djur/kull som passar in i det kriteriet.
Sen är det ju så att man behöver ny rekrytera avels materialet så dom flesta kanske går vidare i egen avel i början.




Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Mårran

  • Inlägg: 64
    • Uppland
    • Mårrans kaniner
SV: att sälja kaniner
« Svar #7 skrivet: 30 okt-14 kl 17:09 »
Du har ju inte skrivit vad du ska ha betalt för dina djur men det kan ju bero på priset.  Kollar du Göstas prislista så betalar han runt 20kr/kg för en kanin mellan 3-4 kg. Men om man ska köpa en kanin på olika anonssidor så får du betala 200-300kr för en 8-10veckors unge.  Skulle gärna köpa kaniner för 60kr/st men om ja ska betala 300kr och sedan slakta då får det va.
MVH FIAT....

Om man ska ta 60:-/kanin så måste man upp i lite volymer för att inte gå back.. Jag kom fram till att mina kostar mig runt 70:-/kanin i kraftfoderkostnad. Det begriper vem som helst att man inte kan sälja några enstaka kaniner för det priset.
Dessutom biter man sig själv och övriga producenter rejält i svansen om man börjar prångla ut kött direkt till konsument för 20:-/kg. Slakterierna behövs, och de ska också ha betalt.
Mina kaniner säljer jag för 300:-/st, eller 250:-/st om man vill ha fler än en.

Mårran

  • Inlägg: 64
    • Uppland
    • Mårrans kaniner
SV: att sälja kaniner
« Svar #8 skrivet: 30 okt-14 kl 23:28 »
Pikaräng, vad har du för kaniner?

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: att sälja kaniner
« Svar #9 skrivet: 31 okt-14 kl 00:03 »
Jag tror du helt enkelt inte træffat rætt folk. Dom som aldrig smakat kanin och tænkt på kaninen annat æn som sællkskapsdjur reagerar antagligen næstan lika starkt som om du skulle ha slaktat katter och bett dom smaka... En del invandrargrupper gillar kaninkøtt, alla ær ju inte fundamentalistiska muslimer som kræver halal-slakt. Och en massa sydeuroperer mf. Resturanger kallar det gærna før något hemlighetsfullt så att folk inte ska førstå att dom æter kaninkøtt. / Lycka till.

 

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: att sälja kaniner
« Svar #10 skrivet: 31 okt-14 kl 13:52 »
För att få bättre betalt för dina slaktdjur så sök medlemskap i Sveriges Kaninproducenters Förening. Kostar 350:-/år (www.kanin.se)
Då får du 25:-/kg levandevikt + moms för viktklasser mellan 2,7 - 4,2 kg
För en 3 kilos kanin gör det 94:-/st. För en 4 kilos kanin gör det 125:-
Är du inte medlem så är motsvarande pris för 3 kg = 75:-st. För 4 kg = 100:-/st
Om det finns skador eller onormalt mycket fett så blir det avdrag som hos alla slakterier
Gösta

Mårran

  • Inlägg: 64
    • Uppland
    • Mårrans kaniner
SV: att sälja kaniner
« Svar #11 skrivet: 31 okt-14 kl 21:22 »
För att få bättre betalt för dina slaktdjur så sök medlemskap i Sveriges Kaninproducenters Förening. Kostar 350:-/år (www.kanin.se)
Då får du 25:-/kg levandevikt + moms för viktklasser mellan 2,7 - 4,2 kg
För en 3 kilos kanin gör det 94:-/st. För en 4 kilos kanin gör det 125:-
Är du inte medlem så är motsvarande pris för 3 kg = 75:-st. För 4 kg = 100:-/st
Om det finns skador eller onormalt mycket fett så blir det avdrag som hos alla slakterier
Gösta


Men momspåslaget gäller ju inte privatpersoner..

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: att sälja kaniner
« Svar #12 skrivet: 28 nov-14 kl 08:00 »
föder upp och försöker sälja kaniner till kött eller sällskap, köparen bestämmer, nu e de höst och tid för slakt av överskottet dvs samtliga kaniner jag fött upp under säsongen ,de e lögn i helsefyr att sälja kaniner. visst e kaninkött gott , men de skulle va kul å höra av nån som säljer och höra hur ni bär er åt, själv har jag bara lockat folk att smaka gratis
De äter gärna kanin om någon annan slaktat?
Mina släktingar och vänner äter gärna kanin hos mig, men de vill inte slakta själva och en del inte ens tillaga det själva.
(undantag finnes)
Mat kanske ska bäras hem bekvämt, snyggt förpackad och gärna fryst?!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: att sälja kaniner
« Svar #13 skrivet: 07 dec-14 kl 14:06 »
Över lag kan man väl våga säga att "medelSvensson" är ganska lat i köket. Helst ska middagen vara klar på 15 minuter.
Jag tror att det vore en god idé att sälja finstyckat, eventuellt färdigkryddat kött med bifogat recept. Vi är inte så många som vill stå och stycka, göra långkok m.m. Man pratar gärna om det, eller tittar på när TV-kockarna gör det. Tänk på att kanin ska bli "vardagsmat" för att vi ska få riktigt bra snurr på försäljningen!
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: att sälja kaniner
« Svar #14 skrivet: 22 dec-14 kl 08:50 »
Lite intressant tycker jag är att Gösta söker slaktkaniner o har gjort det så länge jag varit med på Alternativt o det är några år nu.
Vad jag kan minnas har priset för djur varit detsamma Gösta!? om du har svårt att få djur levererade o det är brist, varför höjs inte priserna på kanin när man levererar?
 Som det är nu skulle jag inte åka ner till slakteriet med djur för det blir helt enkelt inget över när man räknar bort burmaterial, foder, skötsel mm samt bensin tor. Vi pratade om det på sista mötet/utställningen o det är fler som har samma reflektion.
Nej, man slaktar o äter hellre själv o är nästan självförsörjande på kött än att sälja till slakteri.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: att sälja kaniner
« Svar #15 skrivet: 22 dec-14 kl 09:52 »
+1
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: att sälja kaniner
« Svar #16 skrivet: 22 dec-14 kl 10:28 »
Lite intressant tycker jag är att Gösta söker slaktkaniner o har gjort det så länge jag varit med på Alternativt o det är några år nu.
Vad jag kan minnas har priset för djur varit detsamma Gösta!? om du har svårt att få djur levererade o det är brist, varför höjs inte priserna på kanin när man levererar?
 Som det är nu skulle jag inte åka ner till slakteriet med djur för det blir helt enkelt inget över när man räknar bort burmaterial, foder, skötsel mm samt bensin tor. Vi pratade om det på sista mötet/utställningen o det är fler som har samma reflektion.
Nej, man slaktar o äter hellre själv o är nästan självförsörjande på kött än att sälja till slakteri.
De som har slakterierna måste ju också få ut något på sitt arbete. Bäst för alla vore om det kom till fler slakterier runt om i landet (kortare transporter).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: att sälja kaniner
« Svar #17 skrivet: 22 dec-14 kl 18:03 »
Att priset skulle legat stilla i flera år stämmer inte. Vi har höjt priset i år vid två tillfällen. Samtidigt betalar vi fullt för djur ner till 2,7 kg/livvikt.
Vi har tecknat avtal med Sveriges Kaninproducenters Förening där medlemmarna får 25:-/kg + moms. En kanin på 3,5 kg betalar vi 109:- för inkl. moms.
Ett litet räkneexempel:
medlemsavgiften är 350:-/år
Ersättning för icke medlemmar är 20:-/kg (25:-/kg inkl. moms)
Ersättning för medlemmar är 25:-/kg (31:25:-/kg inkl. moms)
Medlemmen får alltså för en 3,5 kg kanin 17:50 mera än icke medlemmar. (exkl. moms)
20 levererade kaniner på 3,5 kg/år betalar alltså medlemsavgiften!
Visst, det finns en del krav på producenter som ska leverara djur. Ta kontakt med ditt slakteri för att få dessa uppgifter.
God jul på er alla här på forumet
Gösta


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 3 användare (2 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser