Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sänka vattenhalt i honung  (läst 5584 gånger)

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
Sänka vattenhalt i honung
« skrivet: 24 jul-13 kl 11:07 »
Jag har två mindre kärl med honung jag nyligen slungat. Vattenhalten i dessa mäter jag till 18,5%. När jag gått igenom tidigare trådar i detta ämne uppfattar jag det som att om man ska vara helt säker på att honungen inte ska riskera att jäsa bör vattenhalten ligga runt 17,5%, vilket innebär att jag behöver sänka vattenhalten något. Min fråga är nu hur jag bäst och framförallt snabbast gör detta. Avfuktare har jag, men ska denna placeras så att jag får cirkulation på luften runt honungen, eller kan den stå var som helst? Temperaturen i rummet har jag redan höjt. Kan man säga ungefär hur lång tid det tar att få ner vattenhalten en procent? Jag har haft avfuktaren på ett dygn nu och tycker knappt vattenhalten minskat något alls, därför undrar jag om jag gör något fel, eller om jag kan göra något annorlunda?

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Sänka vattenhalt i honung
« Svar #1 skrivet: 24 jul-13 kl 11:26 »
Ett litet utrymme ökar effekten, en garderob eller liknade.

En kollega torkade en mindre mängd honung i ett skåp med salt utsprid på ett fat, saltet drar åt sig fukt.


mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Sänka vattenhalt i honung
« Svar #2 skrivet: 24 jul-13 kl 11:46 »
Är honungen täckt så går det dåligt att torka.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Sänka vattenhalt i honung
« Svar #3 skrivet: 24 jul-13 kl 12:23 »
Jo nog är det så, fast om det är täckt så behöver det inte torkas, för då är det klart.
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Sänka vattenhalt i honung
« Svar #4 skrivet: 24 jul-13 kl 12:35 »
Jag har allt ståendes i ett rum, med stängd dörr och stängt fönster. Men cirkulation borde väl vara viktigt för torkningsprocessen? Med täckt gissar jag att du menar att kärlen är täckta?

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Sänka vattenhalt i honung
« Svar #5 skrivet: 24 jul-13 kl 12:45 »
Jag har allt ståendes i ett rum, med stängd dörr och stängt fönster. Men cirkulation borde väl vara viktigt för torkningsprocessen? Med täckt gissar jag att du menar att kärlen är täckta?
Har du redan slungat honungen och vill torka den så får du ta till andra metoder. Det enklaste är att hälla upp ett centimetertjockt lager i en eller flera plastbackar. Här torkar honungen snabbt. Kör ner den till 14-15% och blanda ner detta i resterande.
Mät alltid vattenhalten före slungning.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Sänka vattenhalt i honung
« Svar #6 skrivet: 24 jul-13 kl 12:47 »
Med täckt gissar jag att du menar att kärlen är täckta?

Nja tror att det var locken på cellen på vax kakorna

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Sänka vattenhalt i honung
« Svar #7 skrivet: 24 jul-13 kl 12:53 »
Har du redan slungat honungen och vill torka den så får du ta till andra metoder. Det enklaste är att hälla upp ett centimetertjockt lager i en eller flera plastbackar. Här torkar honungen snabbt. Kör ner den till 14-15% och blanda ner detta i resterande.
Mät alltid vattenhalten före slungning.

Ja honungen är redan slungad. Så flera tunna lager skyndar alltså på processen? Då ska jag omedelbart testa det. Tack.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Sänka vattenhalt i honung
« Svar #8 skrivet: 24 jul-13 kl 12:58 »
Här ett inlägg jag gjorde på BF 2010. Jag brukar lägga min honung på 17,5%. !8,5 tycker jag är lite högt. Är det mycket jästsvampar i honungen så kan den komma igång. Det kan vara mycket stor skillnad i vattenhalten på ytterramarna och de som sitter i mitten. På hösten är det vanligt att bina lämnar ytteramarna när det blir kallt. Honungen där kan mycket väl börja jäsa i kupan på dessa ramar. Om det skett så får du en hög halt jästsvampar.
Att torka redan slungar honung är inte så besvärligt. Man torkar nämligen inte allt. Har du låt säga 50 kg med en vattenhalt på 18,5%, så tar du 10 kg och häller i en stor flatbottnad back. Torka ner detta till 14%. Det har nu försvunnit ca 0,5 kg vatten. Kvar är alltså 9,5 kg 14%ig honung. Den blandar du med dom 40 kg och resultatet blir 49,5 kg med vattenhalt 17,6%.

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: Sänka vattenhalt i honung
« Svar #9 skrivet: 24 jul-13 kl 20:41 »
Man kan också göra mjöd av honungen! Då gör det ju liksom inget att vattenhalten är för hög...
Biodlande torpare med hund och gäss.

MrBridgeflax

  • Inlägg: 211
    • Västergötland
SV: Sänka vattenhalt i honung
« Svar #10 skrivet: 24 jul-13 kl 21:29 »
Här ett inlägg jag gjorde på BF 2010. Jag brukar lägga min honung på 17,5%. !8,5 tycker jag är lite högt. Är det mycket jästsvampar i honungen så kan den komma igång. Det kan vara mycket stor skillnad i vattenhalten på ytterramarna och de som sitter i mitten. På hösten är det vanligt att bina lämnar ytteramarna när det blir kallt. Honungen där kan mycket väl börja jäsa i kupan på dessa ramar. Om det skett så får du en hög halt jästsvampar.
Att torka redan slungar honung är inte så besvärligt. Man torkar nämligen inte allt. Har du låt säga 50 kg med en vattenhalt på 18,5%, så tar du 10 kg och häller i en stor flatbottnad back. Torka ner detta till 14%. Det har nu försvunnit ca 0,5 kg vatten. Kvar är alltså 9,5 kg 14%ig honung. Den blandar du med dom 40 kg och resultatet blir 49,5 kg med vattenhalt 17,6%.

Vilken sorts back då? Och blir det inte en massadamm och skräp i honungen om den ska stå så pass luftigt att den avdunstar så pass mycket vatten?

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Sänka vattenhalt i honung
« Svar #11 skrivet: 24 jul-13 kl 22:24 »
Det är väl alltid risk för damm och skräp i honungen när man exponerar den, oavsett om man har den i en öppen behållare eller blåser luft genom skattlådor med otäckta ramar. Kanske ett väldigt fint nät skulle kunna skydda?

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Sänka vattenhalt i honung
« Svar #12 skrivet: 24 jul-13 kl 22:37 »
Till att börja med skulle det ju vara intressant att veta hur lokalen där honungskälen förvaras är beskaffad.Är det ett fuktigt ouppvärmt sunkigt uthus eller?
Som någon tidigare sagt så är det innan slungning som det kan vara lämpligt om man är osäker att titta närmare på vattenhalten,det brukar ju visserligen  bli problem först långt in på hösten.
Hur såg ramarna ut?
Hur var de täckta?
Stänkte och rann de?
Hur kommer det sig att TS började fundera på vattenhalten helt plötsligt så där efter slungning?
Brukar TS slunga vid den här tiden mitt under pg säsong?Vilka erfarenheter har detta isf gett?
Med en avfuktare/värmare gäller det ju att avgränsa avfuktarens/värmarens arbetsutrymme maximalt annars kommer det ta till dödagar utan att det händer något...

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Sänka vattenhalt i honung
« Svar #13 skrivet: 24 jul-13 kl 22:49 »
Till att börja med skulle det ju vara intressant att veta hur lokalen där honungskälen förvaras är beskaffad.Är det ett fuktigt ouppvärmt sunkigt uthus eller?
Som någon tidigare sagt så är det innan slungning som det kan vara lämpligt om man är osäker att titta närmare på vattenhalten,det brukar ju visserligen  bli problem först långt in på hösten.
Hur såg ramarna ut?
Hur var de täckta?
Stänkte och rann de?
Hur kommer det sig att TS började fundera på vattenhalten helt plötsligt så där efter slungning?
Brukar TS slunga vid den här tiden mitt under pg säsong?Vilka erfarenheter har detta isf gett?
Med en avfuktare/värmare gäller det ju att avgränsa avfuktarens/värmarens arbetsutrymme maximalt annars kommer det ta till dödagar utan att det händer något...

Lokalen där kärlen förvaras är ett litet rum inomhus i min bostad, Speciellt sunkigt tycker jag inte det är, inte kallt eller fuktigt heller. Ca 25 grader och en luftfuktighet på 32%.
Ramarna var blandat täckta och otäckta.
De stänkte inte det minsta vid skakning eller annat.
TS började fundera på vattenhalten redan långt innan slungning, och det var inte alls plötsligt. Att TS funderar överhuvudtaget på det beror på att jag inte vill att honungen jag slungat till mig ska böra jäsa under vintern.
TS har bara slungat en gång tidigare vid den här tiden på säsongen, eftersom detta är min andra säsong. Det gick utmärkt, och ingen jäsning blev det. Jag kommer nog även fortsätta slunga den här tiden på året eftersom jag alltid får in en hel del ljung från slutet av juli.
Utrymmet där avfuktaren och honungen står är avgränsat och slutet.
Jag hoppas inte det tar till dödagar, men det var en av anledningarna till att jag startade tråden eftersom jag inte provat detta förut.
Tack för hjälpen!  :)

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Sänka vattenhalt i honung
« Svar #14 skrivet: 24 jul-13 kl 23:06 »
Ok då förstår jag...
 :)  Som det verkar så är ju lokalen bra,tänkte när du började fråga om damm och skräp.
Är där helt otäckta ramar vid slungningen så lönar det sig att torka dessa något,ramar täckta2/3 av bina är ju oftast helt ok.
Men utrymmet måste vara typ en garderob eller stor låda för att det ska funka,ett helt rum tar ganska länge och blir oekonomiskt för två kärl.
Ljungramarna du ska slunga fortsättningsvis mår ju ganska bra av uppvärmning innan slungning också som ett tips till nästa gång.

Lycka till  :)

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Sänka vattenhalt i honung
« Svar #15 skrivet: 24 jul-13 kl 23:44 »
Okej. Så ett slutet rum kan alltså vara en för stor yta för att få en effektiv avfuktning? Jag har nog dessvärre ingen annan möjlighet i nuläget.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Sänka vattenhalt i honung
« Svar #16 skrivet: 25 jul-13 kl 00:01 »
Det funkar,men det tar ju längre tid.Och är det bara två mindre hinkar så är det ju lite av att elda för kråkorna men visst går det.
Tänk bara på att innedörrar och fönster är ju sällan speciellt täta.
En stapel med tomma bilådor med en värmare underst funkar ju bra tex att avskärma och få ner volymen betänkligt.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Sänka vattenhalt i honung
« Svar #17 skrivet: 25 jul-13 kl 10:27 »
Att förebyggande ställa in skattlådorna i ett slutet utrymme med en lufttork i 1-2 dygn är ett enkelt sätt att minska risken för jäsning. Visst, det försvinner kanske 1 kg på 100 kg honung, men har man haft ett helt parti i burk som man fått kassera så framstår det som billigt.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Sänka vattenhalt i honung
« Svar #18 skrivet: 25 jul-13 kl 21:04 »
Jag håller med,är jag det minsta tveksam så gör jag det.
Har aldrig åkt på något bakslag så försiktighet lönar sig :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser