Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ynkligt flasklamm  (läst 1229 gånger)

Lokalura

  • Inlägg: 1
Ynkligt flasklamm
« skrivet: 17 apr-14 kl 00:42 »
Hej jag har fick ett flasklamm idag. Jag har nu två stycken och de kommer från två olika gårdar. Den första är en stadig bagge. Han är väldigt pigg, matfrisk och pratar mycket. Men det är min lilla dam jag fick idag som jag är orolig över. För det första är hon hälften så stor som baggen. Det är ju olika ras så det kan bero på det, men för det andra, hennes öron är slokna och hon är inte lika pigg som baggen. Tjejen jag fick henne av sa att hon fått äta lite av mamman och jag har fått i henne lite tjock och fin råmjölk. Hon är uppe och stökar på men ter sig inte till mig som baggen gör tex. Drar hon undan huvudet när jag försöker smeka henne. Jag är mest undrande över ifall om hon har någon brist då öronen slokar, de är som om de är förfrysta, fastän dem inte haft dem kallt.

Hoppas någon kan ge ett vettigt svar.
Trevlig påsk!! :)

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Ynkligt flasklamm
« Svar #1 skrivet: 17 apr-14 kl 03:29 »
 jobba på -- du är på rätt väg vad jag kan läsa mig till .storleken på lammungar kan skilja sig väldigt mycket även om dom kommer från samma tacka

.De har fått i sig råmjölk och det viktiga är nu att du inte stoppar i dom en massa olika saker för du blir osäker på om det fattas ngt..  utan ger enbart lammersättning
.. Alla lammungar är olika en del är jätte pigga och andra  vill vara mer tillbaka lutade .ungar ska vara olika.. vissa saker rättar till sig med tid och tålamod .. Kontrolera avföring  den kan vara lite senapsfärgad  diarre innan magarna och tarm hunnit vänja sig och kan ta 1 vecka 10 dagar innan det rättar till sig kluttarna kommer när dom suger på gräs/hö kontrolera andning  ( lunginflammation ) och att magen är rund när dom ätit,  Du lär dig känna snart hur magen ska kännas när du klämmer på den  ;)    öron som slokar och att hon skyggar för dig är sekundärt det allmänna tillståndet är viktigast

ge dom små liven så mycket dom orkar äta och pussa på dom
                          Håll oss underättade hur det går
                                                                                    MvH Cokett
     
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 4 användare
inge.reklam60@gmail.com, DennisCA, von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser