Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammnäring  (läst 1797 gånger)

Cizzi87

  • Inlägg: 20
Lammnäring
« skrivet: 24 mar-14 kl 19:10 »
Hej! Har ett lamm på 1,5-2 kilo som är svagt, han fick råmjölk första dygnet, troligtvis inte så mycket som han skall ha. Har tagit in honom nu för han fryser och ligger hela tiden även fast jag har värmelampa upphängd. Han är nu 3 dygn gammal och osäkert hur mycket han varit så äta från tackan, vi har sett han dia men han har blivit allt sämre. Gett honom lammnäring extra ca 50-100ml igår och idag men nu blir det lammnäring på heltid.
Har svårt att tyda påsen med hur mycket han skall ha. Hur mycket bör jag få i honom under ett dygn?

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Lammnäring
« Svar #1 skrivet: 24 mar-14 kl 20:26 »
Vi har inte följt någon specifik mängd i början utan låtit dem dricka sig mätta de första dagarna. Våra har inte druckit så mycket första dagarna, ca 1/3 - 1/2 flaska ungefär. Vi har nu 4 napplamm på 2 veckor som får 4gånger dag en flaska var. Tre av lammen stödmatar vi då det blev femlingar och en vill mamman inte mata om vi inte håller henne.

Cizzi87

  • Inlägg: 20
SV: Lammnäring
« Svar #2 skrivet: 24 mar-14 kl 22:24 »
Hur stor är er flaska? Grejen är att han vill inte äta så måste "tvinga" i honom å är rädd att jag tvingar i han för mycket.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Lammnäring
« Svar #3 skrivet: 25 mar-14 kl 00:24 »
Vi har en flaska som är på 500ml. Har bläddrat runt bland trådarna efter en som var om just lammnäring. Länken finns nedan. Rekomendationen för lamm under 3kg är 50ml. Det finn även en länk i tråden till en sida med bra information om ämnet.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=153678.0

Cizzi87

  • Inlägg: 20
SV: Lammnäring
« Svar #4 skrivet: 25 mar-14 kl 07:44 »
Tack!
Killen har även haft diarré från igår och ger även vätskeersättning, skall jag bara ge vätskeersättning eller bör jag ge lammnäring med?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lammnäring
« Svar #5 skrivet: 25 mar-14 kl 18:10 »
Om han har diarré så är bröstmjölk det bästa för honom. Kan du inte stjäla lite från någon tacka??!! ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Cizzi87

  • Inlägg: 20
SV: Lammnäring
« Svar #6 skrivet: 26 mar-14 kl 07:27 »
Lillkillen somnade tyvärr in inatt :/ tack för hjälpen jag fått :)

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Lammnäring
« Svar #7 skrivet: 29 mar-14 kl 15:17 »
Tråkigt! Tyvärr blir det så om dom får för lite råmjölk,gick själv den hårda vägen med ett tacklamm ifjol. Iår har vi två flasklamm. Mjölkade ur några tackor råmjölk,gav detta i två dygn,sedan sista målet med råmjölk blandade vi 50-50 med lammnäring! Det tror jag är en bra övergång. Inget av dom har fått diarré. Nu är dom två veckor och växer något otroligt. Ger lammnäring och fint Hö. Dom är instängda i pannrummet,men ska om en vecka få komma ut till dom andra lammen. Får mata med flaska i hagen tänkte jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 3 användare
ärt, addebadde, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser