Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rena vatten med pimpsten?  (läst 2782 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #20 skrivet: 09 dec-17 kl 17:34 »
Vanligt träkol är aktivt och därmed vattenrening. Dock inte i lika stor utsträckning som den förädlade produkten.

Mvh
Magnus

x-lab

  • Gäst
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #21 skrivet: 09 dec-17 kl 21:01 »
Vanligt träkol är aktivt och därmed vattenrening. Dock inte i lika stor utsträckning som den förädlade produkten.

Mvh
Magnus

Tyvärr måste man tvätta kolet efter en tid (detta beror på hur mkt man anv det och på vilket sätt. Vattenfilter för rening anv i snitt 5 år innan kolet måste byttas, och backspolas en gg (hat för mig en ggr i månaden ) vid 6 Kbm om dagen dvs en vanlig villa. Så omman har ett fritids hus som vi med en frukkning på ca 100L/mån så är det inga större problem :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #22 skrivet: 09 dec-17 kl 22:02 »
Visst sker viss rening i träkol, och träkol har aktiva ytor, MENdet är inte aktivt kol för det. Aktivt kol är det jag länkade till.

x-lab

  • Gäst
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #23 skrivet: 09 dec-17 kl 22:39 »
Visst sker viss rening i träkol, och träkol har aktiva ytor, MENdet är inte aktivt kol för det. Aktivt kol är det jag länkade till.

om jag inte misstar mig så är det mest bakterie ovh virus som fastnar i kolet, men kommer inte ihåg

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #24 skrivet: 10 dec-17 kl 00:49 »
Aktivt kol används mest till att fånga organiska ämnen. I filteruppbyggnader har man t ex aktivt kol till de organiska ämnena, jonbytare till metaller och så UV-ljus eller något starkt oxiderande som syre eller klor till bakterier och virus.

Som ensamhet skriver så blir man av med en hel del illasmakande (och -luktande) ämnen med hjälp av aktivt kol när man inte är så bra på att fixa drickat. Man återvinner organiska lösningsmedel i industrin med hjälp av aktivt kol. Men det finns mycket man kan ha detta kol till eftersom det har otroligt stor yta i förhållande till sin volym, och man kan aktivera denna yta till att passa olika ändamål.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 3 användare
xaelanar, per.martinsson, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser