Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några frågor om brunngräveri  (läst 2564 gånger)

Fredman

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
Några frågor om brunngräveri
« skrivet: 03 dec-17 kl 10:36 »
Brunngräveri, brungrävera... inte så mycket vet jag!

Men tänkte jag ställa några spörsmål här och se om någon vänlig själv vill svara.

Jag kikar för tillfället på en tomt i dalarna, inte så långt från en sjö.
En idé är att man skulle kunna timra sig ett litet hus på denna plats, men i längden så känner jag nog att en brunn är ett måste.
P.g.a en tight budget så dyker det då upp några frågor gällande hur det funkar och vad man ska tänka på.

Jag har gjort lite efterforskning i form av att läsa relaterade trådar här på forumet och har sett att folk har skaffat sig brunnar på allt från 2-100 m djup.

Hur fungerar det rent praktiskt med en brunn på 2 meters djup? Tänker att man inte kan nå grundvatten så ytligt (men jag kanske har fel).
Finns det hälsorisker med att ta vatten som inte är grundvatten?

Låt säga att man skulle försöka att ge sig på grävandet av en brunn själv men ändå vill unna sig att hyra in någon större maskin för att göra det.
Vad är det för maskin/fordon som är aktuellt då? Krävs det licenser för att hantera sådana?

Tack på förhand!!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Några frågor om brunngräveri
« Svar #1 skrivet: 03 dec-17 kl 12:48 »
Mindre grävmaskin kan allmänheten hyra, men annars kan man ju mycket väl gräva för hand, det blir nog mer än två meter

http://levmerpamindre.blogspot.fi/2016/05/handgrava-en-brunn.html
http://levmerpamindre.blogspot.fi/2016/05/handgrava-en-brunn-del-2.html

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Några frågor om brunngräveri
« Svar #2 skrivet: 03 dec-17 kl 13:32 »
För några år sedan hjälpte jag till att "gräva" en brunn för trädgårdsbevattning.
Dom hyrde en bobcat med jordborr och lyftkrok med ring-sax för cementringar inkl förare.

4 personer med spadar och stegar hjälpte till.

Med jordborren gjordes lite större hål i cirkel ca 2m djupt och sedan rengrävdes innanför i omgångar.
Hissade upp hinkvis och senare i balja med lyftkroken med vinch.

Nu var det bra jord runt och vi gjorde på det klassiska viset att sänka ner ring för ring och gräva ur botten alteftersom ringarnas egentyngd gjorde att de sjunk undan för undan.

Ca 30cm grus i botten. Cementringar med brunnstätning (gummiring) 80cm diamenter. 50cm höjd.

Tog en knapp dag att göra.

Risker som finns är ras från omgivande jordmassor.
Man gräver lite som en tratt och sänker ner ringarna vartefter så minimerar man risken, men den finns där. Speciellt vid blöt mark/jord.

Avsaknad av syre annan stor risk. Fläkta ner lite frisk luft med jämna mellanrum när man kommer mer än ca 2m ner.

Förberedelser är avgörande.
Se till att ha sele på den som är nere i hålet, och en stege att lägga tvärs över hålet för att hjälpa till med hissa hink och ev. räddning.

Ha allt material på plats, och kort genomgång av vad som skall göras innan saker påbörjas. Så minimeras maskinhyra mm.

Totaldjup ca 5m, sugdjup för pump ca 3-4m.

För dricksvatten så kan det finnas fler önskemål/krav runt och i botten på brunnen.

/Rikard

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Några frågor om brunngräveri
« Svar #3 skrivet: 03 dec-17 kl 15:50 »
Börja med att ta reda på lite fakta om grundvattenförhållandena i trakten - studera kartmaterialet, brunnsarkivet och annan information om grundvatten och brunnar på sgu.se , fråga grannar om hur de har löst vattenförsörjningen och vad de eventuellt har för problem med kvalitet och tillgänglighet på vatten.

Rent allmänt kan man säga att man sällan gräver en brunn djupare än på sin höjd 6-8 m.  Djupare brunnar borrar man istället.

Om du ska välja plats för en brunn, så se till att den inte hamnar för nära t ex avloppsinfiltrationer, gödselstackar och andra otrevligheter. Hellre ovanför än nedanför sådana saker, sett ur marklutningens synpunkt.

När det gäller förväntade vattenproblem så ger en ytlig grävd brunn större risk för förorening från ytvatten, humus mm. Men å andra sidan slipper man de bekymmer som djupborrade brunnar kan ge med hårt vatten, olika metallsalter (järn, mangan mm), radon mm.
En grävd brunn har fördelen att man i nödfall kan hinka upp vatten ur den om man inte har ström till den ordinarie vattenpumpen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Några frågor om brunngräveri
« Svar #4 skrivet: 03 dec-17 kl 23:38 »
En liten grävare som man kan hyra och ta efter en större bil sparar givetvis slitet med de båda översta metrarna, men sedan blir det handgräva. Men du kanske skall gräva ned slang till huset, och då är en 1,5 tonnare riktigt trevlig att ha. Uthyrarna tror jag inte får hyra ut maskiner med större skopa än 50 liter till folk utan förarbevis eller liknande. Att be någon som har större maskin att gräva ett hål blir inte mycket dyrare om det finns någon i trakten.

Att sondera marken kan vara klokt så du vet var du har djup och vatten. Det går att göra för hand med en järnstång eller med en pionjär, eller ett jordborr. Det går kanske att hitta jorddjupskartor över ditt område som kan vara till nytta. https://apps.sgu.se/geokartan/

Fredman

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Några frågor om brunngräveri
« Svar #5 skrivet: 04 dec-17 kl 10:41 »
Tack för svar!
Väldigt intressant att läsa och bra information.

Kikade på landkartan och enligt den så är det morän som det handlar om.
Ska höra med mäklaren om han kan förmedla en fråga till ägaren gällande eventuella brunnar i området och hur djupt de har behövt borra/gräva.
Rent instinktivt så känner jag att jag inte vill stå i ett hål djupare än 3 meter och gräva. Är lite lätt klaustrofobisk, men kanske har man en vän som vill göra grävandet och så vevar jag upp hinkarna.

Hur som helst!
Jag återkommer.

Tack igen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Några frågor om brunngräveri
« Svar #6 skrivet: 04 dec-17 kl 10:47 »
En liten grävare som man kan hyra och ta efter en större bil sparar givetvis slitet med de båda översta metrarna, men sedan blir det handgräva. Men du kanske skall gräva ned slang till huset, och då är en 1,5 tonnare riktigt trevlig att ha. Uthyrarna tror jag inte får hyra ut maskiner med större skopa än 50 liter till folk utan förarbevis eller liknande. Att be någon som har större maskin att gräva ett hål blir inte mycket dyrare om det finns någon i trakten.

Att sondera marken kan vara klokt så du vet var du har djup och vatten. Det går att göra för hand med en järnstång eller med en pionjär, eller ett jordborr. Det går kanske att hitta jorddjupskartor över ditt område som kan vara till nytta. https://apps.sgu.se/geokartan/

SGU:s kartor visar källor resp. kända  brunnar

https://www.sgu.se/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser