Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mörkt mustigt bröd?  (läst 15425 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Mörkt mustigt bröd?
« skrivet: 24 jan-17 kl 13:26 »
Söker recept på nåt grovt mörkt bröd med mkt smak.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-17 kl 14:03 »
Typ jälkiuunileipä (efterugnsbröd)? Eller söta limpor (t.ex. malaxlimpan)?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #2 skrivet: 25 jan-17 kl 01:57 »
Que?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #3 skrivet: 25 jan-17 kl 06:55 »
Undrar vad för sorts bröd du söker och gav två exempel på olika sorters mörka bröd som jag personligen känner till.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #4 skrivet: 25 jan-17 kl 09:12 »
Fälbröd är en annan mörk sötlimpa som inte är lika överdrivet söt som malaxlimpan. Gammaldags sössöbrö från Malax var inte heller lika överdrivet sött som sin fabriksgjorda ättling.

Sedan finns det ju två sorters mörkt rågbröd. Svenskösterbottniskt rågbröd bakat på rågmjöl och jäst och litet kornmjöl och ofta litet vetemjöl och så finnarnas sura rågbröd bakat på rågmjöl och surdeg.
Båda är goda!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #5 skrivet: 25 jan-17 kl 10:54 »
Oululainens efterugnsbröd är en favorit hos mig, jag har aldrig provat laga eget efterugnsbröd själv.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #6 skrivet: 25 jan-17 kl 11:16 »
Typ en doftande smakrik mörk limpa. Inte nåt fröbröd alltså. Dom finska bröden ni refererar till har jag aldrig ätit.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #7 skrivet: 25 jan-17 kl 22:12 »
Här är två olika recept på sössöbrö:

http://brodattbaka.blogspot.fi/2011/08/malaxlimpan.html

Jag skall försöka hitta mammas recept på rågbröd. Påminn mig om jag glömmer det.
Hon brukar också baka en sötaktig råglimpa till jul.
« Senast ändrad: 25 jan-17 kl 22:18 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #8 skrivet: 25 jan-17 kl 22:48 »
Var hittar man flytande malt?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #9 skrivet: 26 jan-17 kl 08:09 »
Här är två olika recept på sössöbrö:

http://brodattbaka.blogspot.fi/2011/08/malaxlimpan.html

Jag skall försöka hitta mammas recept på rågbröd. Påminn mig om jag glömmer det.
Hon brukar också baka en sötaktig råglimpa till jul.


Har även min mammas recept på rågbröd, kanske liknande, ger ett ljust rågbröd:

1 liter ljummet vatten blandas med 1 bit jäst (50 g).
Tillsätt 1,5 msk salt.
Lägg sedan i 400-500 g rågmjöl eller rågsikt,ca 1,5 dl kli av valfri sort.
Lägg sedan i vetemjöl till en lagom deg, ca 400-500 g.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #10 skrivet: 30 jan-17 kl 21:10 »
Jag gillar rallarhalvor, någon som har ett recept på något liknande? :)


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #11 skrivet: 30 jan-17 kl 22:37 »
De där rallarhalvorna är ganska nära traditionellt finskt surbröd som förr i tiden bakades emellanåt också i svenskbygderna.
Här är två receptexempel men jag är för trött i huvudet för att förstå finska i kväll:
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/125385/PERINTEINEN%20RUISLEIP%C3%84/
https://www.maajakotitalousnaiset.fi/reseptit/ruisleivan-leivontaohje-1760

Dennis mammas rågbrödsrecept på jäst liknar min mammas men hos oss är det större andel rågmjöl som gäller och ofta litet kornmjöl också. En mer traditionell form av receptet helt enkelt....... och mer smakrik.
Grundprincipen är att ju mer råg ju godare och smakrikare bröd men har man för litet jästbrödsvetemjöl vill det inte jäsa ordentligt och blir stålbakat. Det gäller att experimentera. Stenkvarnsmalat grovt rågmjöl ger smakrikare bröd än valskvarnsmalat rågmjöl.
Förr använde de mest råg och kornmjöl och bara litet litet av det dyrbara vetemjölet.
Man bakar ut brödet till hålkakor och naggar och efterjäser litet och gräddar.
Förr hängde man brödet på brödspett i taket på tork och fick skarpbröd. Skarpbrödet var nästan otuggbart om man inte hade starka käkar och bra tänder. Gammelfolk som hade dåligt med tänder brukade använda en brödhyvel för att få loss hyvelspån av skarpbrödet.
Numera fryser man brödet.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #12 skrivet: 31 jan-17 kl 05:27 »
, kompact bröd som inte vill jäsa blir  de om  använder förmycket kornmjöl , funkar bra med tunnare bröd typ kavla ut till ca 1 cm elr lite mindre ta ut mått m ett glas funkar elr bara  skära ut önskat mått  elr 6 rundflata bröd på en plåt    (bra också m kavla degen få tex solrosfrö blikvar), tyckersjälv att långsam jäsning kall deg ca 4 -10 timmar elr ett dygn i kylen , anv  1/4, 1/5 del a ett paket jäst ca 6dl degvätska, fördel m lite jäst är att slippa jästsmak& mera tidsoberoende jäsning ,  om tex sätter in brödet direkt ikall ugn , bäst jästa brödet har jag märkt är  75 grader slå från ugnen in m brödet ca 15 min sen 200,

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #13 skrivet: 03 feb-17 kl 18:51 »
Typ rallarhalvor o liknande vill jag inte ga. Goda visst men jobbiga att tugga .
Vill ha bröd som är som en limpa fast mörk inuti och ovanpå. Massa smaker utan att vara grov o svårtuggade.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pirttil

  • Inlägg: 6
    • Medelpad
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #14 skrivet: 04 feb-17 kl 06:13 »
Söker recept på nåt grovt mörkt bröd med mkt smak.

Fazers Rågmust! Ica
Låter som reklam men tyvärr så är brödet iväg ut ur affärerna 🤕

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #15 skrivet: 15 jun-17 kl 19:08 »
Någon gång måste jag lära mig baka bröd. Det är en svår konst. jag hatar att knåda. Jag har kollat på " no Knead" bred , jag tror man stavar så.

Jag tror hon hette Jenny can Cook  på Youtube.,Hon bakade i en gryta med lock. Sen har jag kollat på den babbliga mannen på Garden forks även det på Youtube. han bakade med i en gryta. Men det blir ju inte mycket bröd i en gryta precis.  Det har funkat någorlunda, jag har provat 2 gånger.. Men blir så himla tungt ock kompakt.

Jag tror inte det är bra att köpa en massa Lingongrova till extrapris. Det är väl mycket socker i. Sen lär degen vara färgad. Samma skit som ljust bröd fast det bara är färgat.

Jag tror jag googlade: Är lingongrova nyttigt bröd? Då kom det fram en massa information.  Jag tror det var Danskt rågbröd som var bättre alternativ än Lingongrova. Men det är väldigt tuggigt har jag för mig.

På jobbet äter en del hårt bröd ock de har fått ett synligare mindre omfång av magen.. Så det kanske vore bättre att tugga i  sig hårt bröd.

Någon skrev att bröd är en helggrej att äta . Att man åt det på helgen bara. men vad ska man ha till kaffet då på 09.00 fikat? Att slafsa i sig gröt känns ju väldigt underligt. Det äter jag ju innan jag åker till jobbet.

Mitt tips när det gäller gröt  är att ha i en tesked malen Ingefära i gröten, sen har jag lite solrosfrön, lite kli,krossat linfrö, sen bara en halv dl.havregryn. Sen i med vatten ock låter det stå i micron tills jag startar den på morgonen. Sen  har jag i lite honung i gröten. Men ingen mjölk. Mjölk fanns väl inte på stenåldern, så varför måste man ha det i gröten?  Den där ingefäran har kurerat min mage. Förr hade jag en orolig känslig mage men det försvann efter några veckor.

Vill man ha mjölk hemma till något så funkar torrmjölk tycker jag.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #16 skrivet: 18 jun-17 kl 20:13 »
Halvt off topic,

Många bikarbonatbröd går fort och lätt att göra och behöver inte knådas.
En del, tex de med filmjölk (filmjölkslimpor, har aldrig provat baka på vatten, men borde påminna om scones om man gör det tror jag... men jag tror man bör anpassa hela receptet om man inte tål mjölk, inte bar autesluta det, tex skulle jag nog köra litet mer korn och/eller havre då (vilket man kan göra ändå om man önskar ett ljusare bröd som är litet nyttigare än kompakt vetebröd).)) blir lika saftiga och fina som bröd bakat på bakjäst.

Rör i Bikarbonat tillsammans med mjölet torrt först, bäst, men litet mindre nyttigt är om man har i litet vetemjöl även i mörkt bröd om det inte skall knådas eller är surdegsbröd.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

SXSC

  • Inlägg: 7
    • Östergötland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #17 skrivet: 10 okt-17 kl 07:14 »
Oululainens efterugnsbröd är en favorit hos mig, jag har aldrig provat laga eget efterugnsbröd själv.

Vart hittar du detta? Fazer har ju slutst med sitt pörtebröd så behöver desperat en ersättning

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #18 skrivet: 10 okt-17 kl 17:39 »
Om man ska köpa bröd, så dyker ju Malaxlimpan upp då och då även i svenska affärer. Är osäker på om det är Ica eller Willys/Hemköp som tar hem den ibland. Men den brukar vara dyr.

Är man ute efter vanligt enkelt mörkt rågbröd som inte är sötat så är Lidls butiksbakade råg-surdegslimpa intressant, framför allt prisvärd.

Bikarbonat/bakpulverlimpor i all ära, men man bör vara medveten om att de åldras fort. Även om de är saftiga i nybakat skick så blir de torra och tråkiga mycket fortare än motsvarande jäst- eller surdegslimpor.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #19 skrivet: 10 okt-17 kl 17:42 »
Vart hittar du detta? Fazer har ju slutst med sitt pörtebröd så behöver desperat en ersättning

Jag är i Finland så det finns i dom flesta butiker.

Malaxlimpan annars, görs i Vasa nuförtiden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, ekont22, alternaiv, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser