Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill bo på landet!  (läst 37550 gånger)

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #80 skrivet: 22 jul-17 kl 09:57 »
På sommaren åker vi ut till sommarstället och är där nästan två månader på landet. Kan man ta med dom då? Det tar mindre än 40 min dit? Isåfall kan man fixa hönshuset vi har här så dom kan bo där så man inte måste ta med en jättestor bur?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Vill bo på landet!
« Svar #81 skrivet: 22 jul-17 kl 11:05 »
Har vi en äng där det växer gräs eller jag vet inte. Funkar det att ha i botten på hönshuset? Det växer lite blommor på ängen också. Förut så kom det en bonde och gjorde det till balar och gav sina djur. Men han dog så pappa klipper ängen sen så ligger bara halmen kvar där. Om det är för hårt kan man ta väl ett lager sånt och lägga ett tunt lager spån på det?


Postat med Alternativ.nu´s app

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #82 skrivet: 22 jul-17 kl 12:29 »
Kul med en elvaåring som faktiskt tänker!  :)  Några ord kanske, att plugga på:

halm = det strå som blir kvar när bonden har skördat säden, en ganska näringsfattig produkt
hö = torkat gräs och allehanda örter, från åker (vall) eller äng (som brukar vara näringsfattig och därför artrik, vilket ofta är bra när man vill ge sina djur extra god mat)
Åker och äng skiljer sig på näringstillgången.  Åkern har fått gödsel under många generationer, och är därför näringsrik och ger goda skördar.  Ängen, den stackarn, har blivit fråntagen växtnäring under kanske 1000 år, och ger därför låg avkastning - men GOTT, tycker de flesta av våra växtätande vänner, inkl marsvin.   :-*

  Marsvin är flockdjur som går i familjegrupper, och mår säkert bäst om de kan vara tillsammans med sin flokmedlem = DIG så mycket som möjligt.  Markbundna transporter inga problem, flyg och sjöresa vet jag inte.  Om det behövs, så kan du ge dem en paus på vägen, efter 2 - 4 timmar, då de får lite frisk luft - och får träffa dig i helfigur!  Men om de hör dig och ser dig och kan känna lukten av dig, så vet de att du är där.

  Jag har faktiskt hört ett rykte om marsvin som dött därför att ägaren rest bort och låtit någon annan sköta dem.  Men jag vet inte hur den skötseln gick till, och det är bara ett rykte jag hört.

  Om du och din pappa lyckas torka  ängsväxterna, så blir det alldeles säkert jättegott för ditt marsvin i vinter!  Prata med honom och hör om det går att ordna, och vad som i så fall krävs av dig.  Arbete med att slå av och torka, transportera, förvara ...  Hänsyn måste också tas till gräsallergiker i närheten, om du t ex förvarar det på balkonen i ett hyreshus.

  Det som växer på den ängsplätt som syns på ditt foto borde räcka till minst 20 marsvin, året om!

  Om du kan, så ordna en ROVDJURSSÄKER betesbur åt dina "svin"!  Med insynsskydd, särskilt ovanifrån, så att de känner sig trygga.  De gillar att beta, men se upp för insekter och andra som kanske redan finns på platsen!  En gång råkade jag ställa min betesbur på en myrstig, det var INTE skönt för mitt marsvin!  :o

  Hönshuset som marsvinsbostad?  Bara om du har en hel grupp!  Dina "svin" mår bäst av att vara nära dig, om du är en av deras flockmedlemmar!  (Och se för all del till att inte möss, råttor, ormar eller minkar kan skada dina djur i hönshuset!)
« Senast ändrad: 22 jul-17 kl 12:35 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #83 skrivet: 22 jul-17 kl 13:35 »
Vissa blommor växer där, men om bonden använde det till sina djur funkar det till marsvin också? En sort är vallmo växer i ett hörn innan vi slog ängen, smörblommor väldigt mycket och rödleka tror jag den heter.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #84 skrivet: 22 jul-17 kl 19:22 »
Kan ni som har marsvin eller vet skriva en lista vad jag ska skaffa när jag köper ett marsvin och om jag dom skulle skaffa ungar senare...


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #85 skrivet: 22 jul-17 kl 23:15 »
De flesta djurslag har ju sina favoriter och egenheter, men i stort sett bör det funka även till marsvin, och om du ger dina svin mycket att välja på, så behöver de ju inte äta de växter som smakar illa!  Leta efter maskros, gräs, och annat du känner igen, och se till att sådant finns med i varje fång du ger dina djur!

  Jag tror att du kan lita på den gamle bondens kunskaper!  :)  Han gav säkert inte sina djur något farligt, ty då hade han inte haft friska producernade djur.  Om han var en vän till familjen, så kanske ni vet om han brydde sig om sina djur eller bara såg dem som blivande pengar.  I vilket fall som helst ville han säkert inte att de skulle äta något som skadade dem eller deras produktionsförmåga!

  Marsvinsungar är söta, men tänk på allt ansvaret!   Jag tror det är lämpligt att du lär dig riktigt mycket av dina första marsvin, och senare skaffar unga djur som kan få ungar.  (Gamla förstföderskor brukar få svårt att föda, ofta dör de i plågor.  Gäller alla däggdjur.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #86 skrivet: 23 jul-17 kl 08:30 »
Hur ska man torka det? Sen ska jag köpa en påse eller funkar det med en plastpåse?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #87 skrivet: 23 jul-17 kl 08:32 »
Jag hade tänkt skaffa ungar senare, att jag skaffar ett marsvin som är två månader så har jag lite tid på mig.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #88 skrivet: 23 jul-17 kl 09:38 »
Ja, det är klokt av dig att ha djurslaget först, och skaffa ungar senare!  Du är mycket klok.

  Att torka hö är en gammal och ganska svår konst.  I princip låter man strået ligga där det växt, och solen torkar det.  I praktiken kommer dagg och regn, och stråna kan ligga för tjockt, så att det understa blir skämt.

  När du plockar gräs och örter åt dina första marsvin, så ser du ungefär hur mycket de äter på en dag.  Multiplicera med 365, så har du årsbehovet!  ;)  Om det är färskt eller torkat, så äter de ungefär lika mycket på en dag.  Men i torkat skick väger förstås gräset mycket mindre!  Färskt gräs innehåller, liksom vi människor, ungefär 85% vatten.  När det är riktigt torrt är vattenhalten nere i 15%.  Lägre är svårt att komma, och då börjar det även gå sönder, så att det blir pulver, som djuren iofs äter, men det är svårt att hantera!

  Förvaring av hö ska ske så torrt och luftigt som möjligt.  När jag skrev balkong, så tänkte jag att det är inte riktigt bra, eftersom höet då drar åt sig fukt ur uteluften.  Men jag tänkte att kanske en balkong är enda stället du har tillgängligt.  Torrt och luftigt, alltså!

  (Det går även att göra ensilage av gräset, men det är svårare.  Då får du be en bonde göra det!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #89 skrivet: 23 jul-17 kl 10:31 »
Ja på balkongen är bra men jag har en stor garderob funkar den? Det är inte jättevarmt i den dock..


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #90 skrivet: 23 jul-17 kl 10:47 »
Garderoben, om du inte har för mycket kläder, och papperskassar, ungefär som jag hade det.  Jag plockade för hand och torkade på golvet innanför en öppen dörr i solskenet.  Djuren tyckte om det.  En stor glädje att kunna ge sina djur något de tycker är gott!  :D

  Har du talat med MaPa om slåtter av ängen?  Om Pa ändå slår, kan du ju samla efter honom, om han inte använder en motorgräsklippare, ty då blir det oljerester som varken är goda eller nyttiga att äta.  Till att ligga på duger det nog ändå, om det är torrt.  Alla mina djur har använt "ratorna" till att ligga på.  Alltså först leta igenom höet efter det som är gott, sen ligga på resten när nytt hö är serverat.

  Jag har tänkt på det du skrev tidigare om att "halm" skulle vara "hårt".  Kan det vara oljefröhalm du hört talas om?  DEN är hård!!!  Men oljeväxter växer inte på näringsfattiga ängar!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #91 skrivet: 23 jul-17 kl 11:40 »


Har plockat det här själv och det gick snabbt 9 min tog det bara. Men det syns knappt på ängen.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #92 skrivet: 23 jul-17 kl 15:46 »
Det ser lite blekt ut, som om det hade legat ute och fått regn på sig.  Men det är ditt marsvin som är den verkliga experten!  Om djuret äter, så smakar det gott!   ;)

  Jag skulle föreslå att du försöker att göra eget hö också, genom att plocka goda blad och växter, och torka utan att det kommer regn på, och sen sparar tillsammans med det du redan har plockat.

  Räkna även ut hur du ska göra med det använda materialet, bajs och kiss och begagnat liggströ.  Om du bor på landet, så lägger du sådant i en kompost.  I stan går inte det, men tänk på detta, så att du vet hur du ska göra när du har möjligheten!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #93 skrivet: 25 jul-17 kl 21:55 »


Buren var trasig när jag fick den men jag ska få en ny! Sen får jag behålla den här så ifall jag skulle skaffa flera marsvin har jag två. Ska bara kolla om det finns lim som inte är farligt.


Postat med Alternativ.nu´s app

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #94 skrivet: 25 jul-17 kl 23:03 »
Lim är inte så farliga, bara du inte kladdar ner dig med det. När det har härdat är det ok.

Det du måste titta efter är vad för plast buren är gjord av. Borde stå en förkortning någon stans. Måste vara ett lim som fäster på plasten.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #95 skrivet: 25 jul-17 kl 23:06 »
Nu fick du ett råd av en som kan mycket om självhushållning!  Grattis!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #96 skrivet: 26 jul-17 kl 09:51 »
Tack


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #97 skrivet: 02 aug-17 kl 16:30 »
Ska köpa marsvin nästa vecka om dom är klara! Något jag ska fråga eller tänka på när jag tar hem dom dom första dagarna. En korthårig och en med lång päls. Hon har dom ute så dom är inte tama, men dom kommer vara 7 veckor så dom kan väl bli tama ändå?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #98 skrivet: 02 aug-17 kl 21:23 »
7 veckor, så gulliga!   :-* :-*  Som förskolebarn ungefär!  Du får vara i deras mammas ställe, och lära dem vad de behöver kunna för att leva.  Visa dem vad som går bra att äta (du får väl plugga på vilka växter som är bra marsvinsmat!!) och hur man uppträder mot familjemedlemmar.  Alltså, visa dem att du är SNÄLL!  Inte jaga, inte hålla fast, smeka fint, äsch, allt det där vet ju du!

  När du hämtar dem så titta gärna på deras bostad, och försök gissa om de har haft det rent eller om du måste  börja med att kolla deras maskbörda.  Jag har ingen aning om vilka parasiter som kan gå på marsvin, men jag tror att de kan få coccidios, liksom lamm och kaniner.  Sånt får de av att vistas länge nära sin egen eller andras avföring.  Deras avföring ska vara torra, prydliga avlånga små "limpor", inte kladdig!

  Se efter om deras bur verkar vara flyttad ofta, alternativt rengjord ofta, inte bara strax innan du kom.  Sånt kan vara svårt att se förstås, men föraök gärna bilda dig en uppfattning om ifall säljaren är hederlig och en djurvän - eller om hän ser marsvinsungarna som en chans att få lite extra pengar.

  Bäst är förstås att köpa djur av folk man redan känner, men det går ju inte alltid att ordna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Vill bo på landet!
« Svar #99 skrivet: 03 aug-17 kl 14:51 »
Det är min farmors systers son som tar hand om marsvinen med hans fru. Min farmors syster träffar aldrig hennes son mer för hans fru tycker inte om henne. Så hon vet inte om dom tar hand om djuret men kan kolla. Är det sant att jag inte får hålla på med dom dom tre första dagarna för isåfall kommer det bli svårt! Har längtar halva sommaren nu minst! Men om det är så får det väl vara så, men blir dom inte skygga då?


« Senast ändrad: 03 aug-17 kl 19:43 av Linnea444 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser