Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svartfläcksjuka tomater - vad händer nu?  (läst 2322 gånger)

frökenfräken

  • Inlägg: 98
    • -
Svartfläcksjuka tomater - vad händer nu?
« skrivet: 22 aug-14 kl 14:44 »
Äsch, nu tror jag att svartfläcksjukan från grannens potatisåker nått in i växthuset till tomaterna. Jag har nupit bort några blad o ett par frukter, men vad har jag att vänta nu? Jag har massor av tomater som är nästan klara, kommer de att blir förstörda eller kan jag räkna med att en del klarar sig i alla fall?

Jag har bara erfarenhet av svartfläcksjuka på potatis, inte tomater.

 

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Svartfläcksjuka tomater - vad händer nu?
« Svar #1 skrivet: 22 aug-14 kl 21:52 »
Menar du potatisbladmögel?
Min erfarenhet är att det går illa med tomaterna om angrepp har börjat.  Mycket blir förstört.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Skogsviktor

  • Inlägg: 117
    • Västergötland
SV: Svartfläcksjuka tomater - vad händer nu?
« Svar #2 skrivet: 23 aug-14 kl 07:50 »
Det kan vara tomatsorten också. Jag har nu två tomatsorter som står bredvid varandra, en frilands busktomat av något slag (ekologiskt frö) och en Tigerella (oekologiskt frö, kan vara f1). Tigerellan visar inga tecken alls på att ha någon sjukdom medans frilandstomaten får ett svart fält i motsatta änden från knoppen. Jag har för mig att den gjorde så förra året också, förra året så var det potatisodling i närheten men inte iår.
Är det samma typ av svartfläcksjuka på dina tomater tro?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Svartfläcksjuka tomater - vad händer nu?
« Svar #3 skrivet: 23 aug-14 kl 08:44 »
Knoppen?
Om du menar i motsatt ände mot fästet, så bör det vara pistillröta.  Inte samma sak.
Pistillröta  beror på yttre faktorer och inte på smitta.  Jag tycker också att det verkar som om olika sorter är olika känsliga för pistillröta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

frökenfräken

  • Inlägg: 98
    • -
SV: Svartfläcksjuka tomater - vad händer nu?
« Svar #4 skrivet: 23 aug-14 kl 10:39 »
Menar du potatisbladmögel?
Min erfarenhet är att det går illa med tomaterna om angrepp har börjat.  Mycket blir förstört.

Jovisst, det är jag som rör ihop det.

frökenfräken

  • Inlägg: 98
    • -
Potatisbladmögel - vad händer nu?
« Svar #5 skrivet: 26 aug-14 kl 07:59 »
Än har det inte hänt så mycket mer än att ett par tomater till har svartnat, men det låter ju inte så lovande då...

stina j

  • Inlägg: 167
    • Södermanland
SV: Svartfläcksjuka tomater - vad händer nu?
« Svar #6 skrivet: 26 aug-14 kl 08:36 »
jag har haft samma fula topp på en tomatsort i år, tror det är för mycket kväve i jorden som är orsaken annars växer det bra och vi har skördat massor.har hönsgödsel i hinkarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 5 användare (3 dolda)
Be, LivsBygge

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser