Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  invintra eller inte  (läst 3197 gånger)

franske

  • Inlägg: 31
    • Småland
invintra eller inte
« skrivet: 18 aug-14 kl 17:22 »
hej, en nybörja fråga....jag funderar en litte om jag ska börja invintra mina två samhälle eller inte.
Där finns fortfarende mycket drag, tex.ljung och klåver...
Jag har ett samhälle med ett yngelrum,mycket yngel  och två skattlådor  med var tio ramar honung 50% täckt.
Och ett samhälle med ett yngelrum ,mycket yngel och en skattlåda med även 50% täckt honung.

Nu var det sista dagarna jätte dåligt väder,mycket regn.
Bin finns redan 3 dagar inne in i kupan.

Vad ska jag göra...
Ger de extra bifoder...
Gör ingenting..
Eller invintra de...

Tack på förhand.
** frans och sandra **

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: invintra eller inte
« Svar #1 skrivet: 18 aug-14 kl 20:05 »
Jag slutskattar och invintrar första veckan i September, stödfodrar tills dess om det behövs( kollar noga hur mycket foder de har varje vecka). Bor i Västra Götalands inland.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: invintra eller inte
« Svar #2 skrivet: 18 aug-14 kl 21:44 »
Inga skattlådor ska va på när man stödfodrar.  (:)
Mvh /M

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: invintra eller inte
« Svar #3 skrivet: 18 aug-14 kl 22:52 »
Nej självklart inget stödfoder till de som har skattlådor...........varför skulle man ge dem??? Det fattar väl vem som helst att stödfodringen gäller de som inte har skattlådor att ta från eller gott om foder i yngelrummet................
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: invintra eller inte
« Svar #4 skrivet: 19 aug-14 kl 06:58 »
Nej självklart inget stödfoder till de som har skattlådor...........varför skulle man ge dem??? Det fattar väl vem som helst att stödfodringen gäller de som inte har skattlådor att ta från eller gott om foder i yngelrummet................
Nej, tyvärr fattar inte vem som helst detta. Jag har fått flera frågor från nya biodlare om just detta "hur får man bina att inte lägga sockerlösningen i skattlådan" och där man jag ju tycka att svaret borde vara självklart att "ha inte på skattlåda när du fodrar med sockerlösning".

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: invintra eller inte
« Svar #5 skrivet: 19 aug-14 kl 09:13 »
Ja du har väl rätt, ber om ursäkt för mitt dåliga kvällshumör...... :-[
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: invintra eller inte
« Svar #6 skrivet: 19 aug-14 kl 11:07 »
Finns drag och de har honungen kvar behövs ingen fodring, varken stöd eller driv.
Är draget definitivt slut så skattas den honung som bedöms färdig för åtgärden. Resten får vara kvar i skattlådan och man kan börja infodringen som drivfodring i början. Sen ges vintergivan i slutet på augusti.

raggot

  • Inlägg: 47
    • -
SV: invintra eller inte
« Svar #7 skrivet: 19 aug-14 kl 13:04 »
Är det inte så att vinterbinas ägg läggs i augusti och då finns det dåligt med plats för foder i slutet av augusti såvida man inte invintrar på 2 lådor.
Jag invintrar på en och har drivfodrat men nu är det fullt så jag får vänta tills ynglet krupit ut
Blir det farligt då med hål utan foder där ynglet vatir

franske

  • Inlägg: 31
    • Småland
SV: invintra eller inte
« Svar #8 skrivet: 19 aug-14 kl 16:41 »
Finns drag och de har honungen kvar behövs ingen fodring, varken stöd eller driv.
Är draget definitivt slut så skattas den honung som bedöms färdig för åtgärden. Resten får vara kvar i skattlådan och man kan börja infodringen som drivfodring i början. Sen ges vintergivan i slutet på augusti.

hej,men om man tar bort den honung som man  tycker är färdig ,och lämna kvar resten av den honung finns då ingen risk med matsmälting...
Jag har lärt mig att om där bli ljunghonung kvar i skattlådan att det är inte bra...
Eller ta man borta allt i slutet av augusti ,så att de fick chans att smälta alla honung innan de blir invintrad..?
** frans och sandra **

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: invintra eller inte
« Svar #9 skrivet: 19 aug-14 kl 17:54 »
hej,men om man tar bort den honung som man  tycker är färdig ,och lämna kvar resten av den honung finns då ingen risk med matsmälting...
Jag har lärt mig att om där bli ljunghonung kvar i skattlådan att det är inte bra...
Eller ta man borta allt i slutet av augusti,så att de fick chans att smälta alla honung innan de blir invintrad..?

Nu är det så att jag tror inte att bina drar in något som äventyrar deras överlevnad. Att påstå det är för att ha något att skylla på om bina skulle må dåligt. Det kan ju tänkas att det i så fall beror på något annat som blivit fel.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: invintra eller inte
« Svar #10 skrivet: 22 aug-14 kl 21:00 »
Jag har också min första bikupa, och tycker invintringen är så komplicerad... Jag har bina på 2 lådor (utan spärrgaller), nedre lådan är nästan tom (2 eller 3 ramar med lite yngel, sedan lite honung här och där), övre är fylld med yngel (5 ramar) och honung (bara en ram som är nästan helt tom). Jag tänkte skatta dem 4 ramarna med honung och sedan ge sockerlösningen. Men är jag för sent ute om jag gör det i början av september? Anette, du skrev att du gjorde det, men sedan läser jag ett kommentar med att man ska ha invintrat tidigare. Här i Blekinge har många börjat invintra bina, för ju tidigare ju bättre säger dem. Som förklaring fick jag höra att sent födda bin inte är bra. Sedan skriver du Raggot att det är just i augusti vinterbina födds. Jag bara fattar ingenting. Dessutom är jag gravid och har ett minne som en fiskpinne...

Jag har ju massor med yngel kvar, även otäckta ägg. Hur fördelar man ramarna över de 2 lådorna när man invintrar?

 

asmir

  • Inlägg: 126
    • -
SV: invintra eller inte
« Svar #11 skrivet: 22 aug-14 kl 21:48 »
Det är bara att du skattar om du nu ska det och sen fodrar med minst 20kg socker. Bina fixar fördelningen....

MariaF

  • Inlägg: 70
  • 3 bikupor, 8 dvärghöns med 2 tupp, odling, växthus
    • Östergötland
SV: invintra eller inte
« Svar #12 skrivet: 23 aug-14 kl 12:08 »
viktigt att veta är att klöver inte ger så mycket nektar om temperaturen ligger under 20. Viktigt även att behandla mot kvalster och då ska slutskattningen ha skett.. jag har tänkt vintra in på en  lågnormal + en som har halvramar. Bladhonung bör man ta bort innan man vintrar in för det kan ge utsot.
 
/Maria

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: invintra eller inte
« Svar #13 skrivet: 23 aug-14 kl 15:01 »
Bladhonung bör man ta bort innan man vintrar in för det kan ge utsot.

Vad är bladhonung för något?

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: invintra eller inte
« Svar #14 skrivet: 25 aug-14 kl 12:07 »
Hej Asmir, undrar plötsligt varför du skriver 'om du nu ska det'...

Bladhonung = bladlösshonung?

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: invintra eller inte
« Svar #15 skrivet: 25 aug-14 kl 23:04 »
Hej Asmir, undrar plötsligt varför du skriver 'om du nu ska det'

Inte alla som tar honung innan vintern alt. det finns ingen att ta..
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

asmir

  • Inlägg: 126
    • -
SV: invintra eller inte
« Svar #16 skrivet: 25 aug-14 kl 23:48 »
Hej Asmir, undrar plötsligt varför du skriver 'om du nu ska det'...

Bladhonung = bladlösshonung?
Tänkte ifall man vill lämna kvar honungen. Jag bryr mig inte om att skatta om ramarna är halvfulla.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: invintra eller inte
« Svar #17 skrivet: 03 sep-14 kl 17:17 »
Finns här nån som provat att inte skatta något alls och att inte vinterfodra bina?

Jag funderar på att göra ett experiment med ett ilsket samhälle som står på 3 lådor LN, utan spärrgaller, och som jag vet drog in mängder av nektar under juni/juli. Problemet är att de är så jäkla ilskna att det knappt går att lyfta locket, än mindre skatta eller ens kontrollera fodertillgången.

Vad tror ni, är det att skicka dem i döden om jag bara låter dem vara? De har 30 ramar där en del förmodligen innehåller rätt mycket honung.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Tomviking

  • Inlägg: 70
    • Östergötland
SV: invintra eller inte
« Svar #18 skrivet: 03 sep-14 kl 17:35 »
Finns här nån som provat att inte skatta något alls och att inte vinterfodra bina?

Jag funderar på att göra ett experiment med ett ilsket samhälle som står på 3 lådor LN, utan spärrgaller, och som jag vet drog in mängder av nektar under juni/juli. Problemet är att de är så jäkla ilskna att det knappt går att lyfta locket, än mindre skatta eller ens kontrollera fodertillgången.

Vad tror ni, är det att skicka dem i döden om jag bara låter dem vara? De har 30 ramar där en del förmodligen innehåller rätt mycket honung.

Jag lät ett av mina samhällen övervintra på honung. De var ilskna som attan.
De överlevde bra. och har lugnat ner sig. Och samlat in bra med honung.
Ilskna bin samlar in mest honung av de alla. Jag har ett ilsket samhälle kvar och de samla in mycket mer honung än de andra.
Jag kan motstå allt utom frestelser

Curt

  • Inlägg: 621
SV: invintra eller inte
« Svar #19 skrivet: 03 sep-14 kl 17:40 »
Ta en tidig morgon, dvs runt kl 6. Sätt en botten jämte ditt samhälle och ställ en tom låda på. Se till att du har bra på dig. Plocka över ramar från samhället till tomlådan. Helst vill man inte använda rök, men nöden har ingen lag. Efter några timmar brukar det gå bra att sopa bina på en svärmbräda framför samhället. Har du flera skattlådor så flytta över ramarna direkt på morgonen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Tur-Johan, Anja49

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser