Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så äppelkärnor  (läst 36083 gånger)

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
Så äppelkärnor
« skrivet: 01 maj-08 kl 10:44 »
Det finns lite gamla halvdöda spännande äppelträd vid gamla försvunna torp och boplatser här i skogen. Jag skulle vilja odla fram grundstammar som jag kan ympa in de sorterna på för att försöka bevara dem och se hur frukten är. Hur ska äppelfrön behandlas för att gro? Ska de sås direkt från äpplet eller torkas först? Ska jag göra det på hösten eller våren? Någon som provat?

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Så äppelkärnor
« Svar #1 skrivet: 05 maj-08 kl 22:20 »
Alla frön som jag plockar ur frukt brukar jag så direkt.
Om det inte är slemmig frukt, som passionsfrukt. Då brukar jag torka till den lite först..
Själv tycker jag om att ha i kruka första tiden, så man vet var man har vad.
MAn glömmer juh så lätt.
Sen låta den stå svalt på vintern, så att rötterna är skyddade, men ändå blir härdade.


Bra idé att ta vara på de gamla träden tycker jag! Kulturarv för bövelen!
Vet ett ställe där det växer ett urgammalt glasäppleträd.
Det brukar jag fundera på ibland, att det vore så synd om det bara dog och försvann.
Jag ska minsann göra som du och ta mig en kärna i höst!

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Så äppelkärnor
« Svar #2 skrivet: 06 maj-08 kl 08:17 »
Tackar! Jag ska så massor till hösten när jag kan plocka frön. Det går säkert åt en del om jag ska försöka lära mig ympa...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Så äppelkärnor
« Svar #3 skrivet: 06 maj-08 kl 09:58 »
Jag har hört att kärnsådder av Åkerö ger bra grundstammar. Enligt min erfarenhet är det inte så lätt att få äppelkärnor att gro, men just under ett Åkeröträd har jag haft spontan uppkomst av fina plantor. Dock var det just då tyvärr inte läge så det blev gräsklipparen... Jag hoppas det kommer flera.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Så äppelkärnor
« Svar #4 skrivet: 06 maj-08 kl 10:08 »
Men är det inte så att äppelkärnor inte blir samma som trädet det kom från? Alltså, bara för att äpplet vuxit på ett Ingrid Marie-träd är det inte säkert att kärnorna i det ger upphov till ett Ingrid Marie-träd.

Det är ju beroende på vad äppelblomman pollinerats med. Därför är det ju vanligast att man ympar på äppelträd istället, för ympen är ju garanterat sortäkta. Kärnorna är det inte.

Däremot kan det ju bli nya, intressanta och goda sorter ändå om man kärnsår!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Så äppelkärnor
« Svar #5 skrivet: 06 maj-08 kl 10:17 »
Om man tar tillvara kärnsådder lär det normalt vara för att ympa eller okulera på dem. Att låta dem utvecklas naturligt från sina egna anlag även i kronan är mer experimentellt och osäkert.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Så äppelkärnor
« Svar #6 skrivet: 06 maj-08 kl 12:07 »
Hur lång tid tar det att få fram en grundstam från kärna?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Så äppelkärnor
« Svar #7 skrivet: 06 maj-08 kl 22:09 »
Hur lång tid tar det att få fram en grundstam från kärna?
Jag har planterat på hösten. Nästa sommar blir det ett spö. Våren efter det så kan du ympa.

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Så äppelkärnor
« Svar #8 skrivet: 07 maj-08 kl 20:47 »
Vilken typ av ympning ska man använda när man ympar på ett spö. Jag har lyckats med barkympning, men det var på en grövre gren.

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Så äppelkärnor
« Svar #9 skrivet: 07 maj-08 kl 22:26 »
Men är det inte så att äppelkärnor inte blir samma som trädet det kom från? Alltså, bara för att äpplet vuxit på ett Ingrid Marie-träd är det inte säkert att kärnorna i det ger upphov till ett Ingrid Marie-träd.

Det är ju beroende på vad äppelblomman pollinerats med. Därför är det ju vanligast att man ympar på äppelträd istället, för ympen är ju garanterat sortäkta. Kärnorna är det inte.

Däremot kan det ju bli nya, intressanta och goda sorter ändå om man kärnsår!

Hmmm. Det har du ju rätt i.
Om det inte är en korsbefruktning, så har ju det nya äppeltrådet en annan "pappa".
Tror du man skulle kunna blåsa upp och knyta en plastpåse kring en knoppande gren.
Skaka pinnen och hoppas på att det blir en liten incesthistoria.
För att till sist få äpplen med "rasrena" kärnor?

*Funderar*

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Så äppelkärnor
« Svar #10 skrivet: 07 maj-08 kl 22:49 »
Vilken typ av ympning ska man använda när man ympar på ett spö. Jag har lyckats med barkympning, men det var på en grövre gren.
Det går att använda vilken modell av ympning som helst. Men oftast brukar man använda läggymp eller skarvymp.
Själv så använder jag hakymp. Den tycker jag är bäst. Men den lite längre tid att skära till.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Så äppelkärnor
« Svar #11 skrivet: 07 maj-08 kl 23:28 »
Det går att använda vilken modell av ympning som helst. Men oftast brukar man använda läggymp eller skarvymp.
Själv så använder jag hakymp. Den tycker jag är bäst. Men den lite längre tid att skära till.

Det finns "sekatörer" som skär till hakympar i ett 'knips' ... kan vara värt några hundralappar om man ska göra många ympar.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Så äppelkärnor
« Svar #12 skrivet: 08 maj-08 kl 08:01 »
Hmmm. Det har du ju rätt i.
Om det inte är en korsbefruktning, så har ju det nya äppeltrådet en annan "pappa".
Tror du man skulle kunna blåsa upp och knyta en plastpåse kring en knoppande gren.
Skaka pinnen och hoppas på att det blir en liten incesthistoria.
För att till sist få äpplen med "rasrena" kärnor?

*Funderar*

 ;D Ja, det kanske går... Eller så lär du dig ympa istället, så får du garanterat den äkta sorten du vill ha.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Så äppelkärnor
« Svar #13 skrivet: 08 maj-08 kl 12:30 »
Hmmm. Det har du ju rätt i.
Om det inte är en korsbefruktning, så har ju det nya äppeltrådet en annan "pappa".
Tror du man skulle kunna blåsa upp och knyta en plastpåse kring en knoppande gren.
Skaka pinnen och hoppas på att det blir en liten incesthistoria.
För att till sist få äpplen med "rasrena" kärnor?

*Funderar*
Då är det enklare att ta skott från trädet och plantera i miniväxthus.

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Så äppelkärnor
« Svar #14 skrivet: 08 maj-08 kl 18:16 »
Haha!
Jag visste inte ens att jag var intresserad av ympning, men nu ska jag minsann ut och snitta träd! ;D

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Så äppelkärnor
« Svar #15 skrivet: 04 jul-08 kl 17:52 »
Äppelfrön är inte fröäkta eller vad det nu kallas men det med plastpåse om knopparna låter intressant :) någon som testat?!
...det jag  undrar över är faktiskt päron...någon som vet om dem är "fröäkta"? Tog nämligen ut kärnor ur ett anjou-päron, som jag stoppade ner i jord idag. Vet dock inte om det kommer upp något alls för råkade vattna lite för mkt och dessutom planterades dem i bottendelen på en äggkartong..vet inte om det är tillräckligt utrymme för att utveckla en liten planta på!? Tog ur äppelkärnor idag med, dem ska få genomgå samma procedur :)

PellePutt

  • Inlägg: 146
SV: Så äppelkärnor
« Svar #16 skrivet: 04 jul-08 kl 18:16 »
Hmmm. Det har du ju rätt i.
Om det inte är en korsbefruktning, så har ju det nya äppeltrådet en annan "pappa".
Tror du man skulle kunna blåsa upp och knyta en plastpåse kring en knoppande gren.
Skaka pinnen och hoppas på att det blir en liten incesthistoria.
För att till sist få äpplen med "rasrena" kärnor?

*Funderar*

Vad jag vet är inte äpplen självbefruktande, det går inte häller att befrukta en äppelblomma med en blomma från samma sorts äppelträd. detta beror på att alla träd av samma sort genetisk sätt är samma individ, dvs. de har samma genuppsättning, vilket inte är så konstigt med tanke på att de fuktbärande delarna är ditympade och har samma ursprung.
Bli vägitarian - ät bara roadkill

PellePutt

  • Inlägg: 146
SV: Så äppelkärnor
« Svar #17 skrivet: 04 jul-08 kl 18:19 »
...det jag  undrar över är faktiskt päron...någon som vet om dem är "fröäkta"?

jag tror att det är som med äpplen, att de inte är fröäkta.
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Så äppelkärnor
« Svar #18 skrivet: 04 jul-08 kl 19:33 »
Vad jag vet är inte äpplen självbefruktande, det går inte häller att befrukta en äppelblomma med en blomma från samma sorts äppelträd. detta beror på att alla träd av samma sort genetisk sätt är samma individ, dvs. de har samma genuppsättning, vilket inte är så konstigt med tanke på att de fuktbärande delarna är ditympade och har samma ursprung.

ahaa...det är så det är. hmmmm, är ympning det enda sättet att få precis samma äppelsort då?! eller finns det fler sätt? iof spännande med nya och roligt om det blir bra, men om det är ett speciellt äppel man är ute efter...

PellePutt

  • Inlägg: 146
SV: Så äppelkärnor
« Svar #19 skrivet: 04 jul-08 kl 21:21 »
ahaa...det är så det är. hmmmm, är ympning det enda sättet att få precis samma äppelsort då?! eller finns det fler sätt? iof spännande med nya och roligt om det blir bra, men om det är ett speciellt äppel man är ute efter...

Vill man ha exakt samma äppelsort måste man ympa. Detta är inte ovanligt i fruktvärlden, enligt uppgift ska även citrusfrukter bananer och vindruvor förökas genom ympning/sticklig för att få exakt samma sort. Vilket ska vara anledningen till att man kan få fram kärnfria vindruvor.
Bli vägitarian - ät bara roadkill


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser