Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HAVTORN Plantera!!  (läst 7619 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
HAVTORN Plantera!!
« skrivet: 13 feb-17 kl 17:30 »
Tänkte få med havtorn här hemma i kökslandet men undrar nu om jag vill ha fler buskar - Behöver jag endast en hane eller ska jag köpa lika många hanar som honor? Någon som har koll på det!?
















































Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #1 skrivet: 13 feb-17 kl 17:54 »
Tankar jag har kring havtorn, baserat på egna erfarenheter, är att de är litet knepiga, de kan växa som ogräs på en plats men vägra ta sig på en annan hur mycket tid man än lägger på dem...

Har äntligen fått några att ta sig nu vid stugan, men de ger nästan ingen skörd, så förmodligen är det någonting som saknas, eller så har de det för bra och får något för mycket kväve... Fast jag kan inte säga exakt...

De vill ha lätt sandjord och inte för blött.
Det är bra om man håller någorlunda fritt från ogräs runt dem.

En hane kan nog klara flera honor.

Naturligt växer de bland stenarna nära havet här på ett fåtal platser, de blir här uppe låga buskar, men söderut kan man stamma upp plantan till ett litet träd om man vill. Det skall finnas sorter som ger hyggligt mycket skörd. Men bären är små och sitter väldigt hårt fast så att de går sönder när man plockar dem. De har en frisk och syrlig smak när de är mogna.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #2 skrivet: 13 feb-17 kl 18:05 »
Tankar jag har kring havtorn, baserat på egna erfarenheter, är att de är litet knepiga, de kan växa som ogräs på en plats men vägra ta sig på en annan hur mycket tid man än lägger på dem...

Har äntligen fått några att ta sig nu vid stugan, men de ger nästan ingen skörd, så förmodligen är det någonting som saknas, eller så har de det för bra och får något för mycket kväve... Fast jag kan inte säga exakt...

De vill ha lätt sandjord och inte för blött.
Det är bra om man håller någorlunda fritt från ogräs runt dem.

En hane kan nog klara flera honor.

Naturligt växer de bland stenarna nära havet här på ett fåtal platser, de blir här uppe låga buskar, men söderut kan man stamma upp plantan till ett litet träd om man vill. Det skall finnas sorter som ger hyggligt mycket skörd. Men bären är små och sitter väldigt hårt fast så att de går sönder när man plockar dem. De har en frisk och syrlig smak när de är mogna.
Har också hört att dom kan vara knepiga men tänkte ändå testa! Dom vill tydligen ha ganska öppet runt sig och hög luftfuktghet och gärna viss sandmån...så har nog en plats här hemma som kan passa. Dom tar visst lång tid på sig att etablera sig också har jag hört......

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #3 skrivet: 13 feb-17 kl 19:55 »
De brukar faktiskt vara väldigt sega om de väl trivs på en plats, det svåra är att ge dem fotfäste, sas om de inte hittar det direkt.
Det kan ta en tid innan de ger skörd.

De behöver inte överdrivet hög luftfuktighet, de tål faktiskt torka bra.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #4 skrivet: 13 feb-17 kl 22:44 »
Jag bor i zon 7, har Havtorn sen 10 år. Hela tiden har de vuxit "som ogräs", efter 3:e sommarn har de gett bär.De sista åren rikligt.
Vi har mager sandjord o kalla vintrar men de har aldrig frusit i grenarna. I höstas fick jag toppa dem för att jag ska nå bären i fortsättningen. Då ar de ca 2 m. Jag har 1 hanne o 2 honor och de är väldigt produktiva när det gäller att föröka sig.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #5 skrivet: 14 feb-17 kl 14:10 »
Jag bor i zon 7, har Havtorn sen 10 år. Hela tiden har de vuxit "som ogräs", efter 3:e sommarn har de gett bär.De sista åren rikligt.
Vi har mager sandjord o kalla vintrar men de har aldrig frusit i grenarna. I höstas fick jag toppa dem för att jag ska nå bären i fortsättningen. Då ar de ca 2 m. Jag har 1 hanne o 2 honor och de är väldigt produktiva när det gäller att föröka sig.
Ja det verkar som om dom trivs på sandjordar så tänkte sätta mina på en ås här hemma där det är bra med sand i jorden. Så får vi se! En hane och två honor blir nog bra att börja med så får vi hoppas att dom kommer igång! Får du mycket bär på en säsong? Jag vill ha till husbehov och göra marmelad samt topping till gröten osv - Bären är super och sprängfyllda med vitaminer och hälsosam omega 7!!

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #6 skrivet: 14 feb-17 kl 16:05 »
På 2 buskar fick jag nästan 8 liter bär. Om du ska göra saft och marmelad o sånt, där du pressar ut saften ur bären, så ska du ta tillvara på det " torra" spillet. Det kan du torka i ugnen och blanda i musli t ex. Jättegott. Mycket nyttigheter kvar där...

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #7 skrivet: 14 feb-17 kl 18:13 »
På 2 buskar fick jag nästan 8 liter bär. Om du ska göra saft och marmelad o sånt, där du pressar ut saften ur bären, så ska du ta tillvara på det " torra" spillet. Det kan du torka i ugnen och blanda i musli t ex. Jättegott. Mycket nyttigheter kvar där...
Precis vad jag tänkte! Ta vara på spillet och göra topping till gröten! Oj 8 l på 2 buskar.....det låter inte illa! Men då ska man se till att få dom att känna sig hemma först......!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #8 skrivet: 14 feb-17 kl 20:21 »
ar äntligen fått några att ta sig nu vid stugan, men de ger nästan ingen skörd, så förmodligen är det någonting som saknas, eller så har de det för bra och får något för mycket kväve... Fast jag kan inte säga exakt...
Blommar dom som dom skall, både hane och hona? I såna fall, finns det några pollinatörer, typ bin eller humlor runt buskarna när de blommar?

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #9 skrivet: 14 feb-17 kl 20:45 »
Havtorn är vindpollinerande så de behöver inga insekter av den anledningen.
Havtorn ska planteras med hanen först från det håll det blåser mest, sen honbuskarna i "lä" från hanen så får de pollen på sig.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #10 skrivet: 14 feb-17 kl 22:09 »
De vägrar ta sig vidare bra, står bara och stampar, eller så tvärdör de.
Blir typ ett och ett bär, trots att man gjort exakt som det står i böckerna...

Kanske är det fel sorter?

Är dock fetare jord här.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

andtol

  • Gäst
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #11 skrivet: 15 feb-17 kl 10:59 »
Jag bor i zon 7, har Havtorn sen 10 år. Hela tiden har de vuxit "som ogräs", efter 3:e sommarn har de gett bär.De sista åren rikligt.

Zon 3-4 här, smålänsk stenjord.

Vi har äldre plantor som jag fick som skott för 5-6 år sen. De är ännu klena och torkar gärna.

För två år sen köpte vi 3-4 plantor på plantskola. De gav fin skörd förra året, de gjorde dock alla fruktträd/bärbuskar. :) Är inte så stora, 70 cm höga.

Vi har dem inhägnade vintertid. Haren älskar dem.

Nu har vi 2 hanplantor och 4 honor.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #12 skrivet: 15 feb-17 kl 11:19 »
De vägrar ta sig vidare bra, står bara och stampar, eller så tvärdör de.
Blir typ ett och ett bär, trots att man gjort exakt som det står i böckerna...

Kanske är det fel sorter?

Är dock fetare jord här.

Det har varit problem bla med någon han-sort, som verkar vakna alltför tidigt på våren, så att den dör av frost. Så det kan vara värt att prova annan sort. De tål inte heller konkurrens, inte ens från gräs

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #13 skrivet: 15 feb-17 kl 12:55 »
Verkar lite knepiga med andra ord.....men inget som avskräcker mig! Får väl prova sig fram.... Hanen planteras först från det håll det blåser mest......OJ det var klurigt!? Här kan det blåsa friskt både från norr och söder.....fast vindarna är väl kanske mer sydliga om sommaren.....? Och hur vet man vilken sort av hane som kan vara bättre?  Blir svårt att f¨å frukt om frosten tar död på hanen......nu för tiden brukar våren först vara väldigt varm och sedan blir det kallare igen och nattfrost.......tjaa kanske skulle hanen få stå med fiberduk typ under riskperioden? Vilka sorter finns det?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #14 skrivet: 15 feb-17 kl 14:17 »
Jag vill minnas att det var sorten Romeo som det tidigare var problem med, men nu finns det många fler hanar att välja bland

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #15 skrivet: 15 feb-17 kl 17:14 »
Jag vill minnas att det var sorten Romeo som det tidigare var problem med, men nu finns det många fler hanar att välja bland
Låter fint! Ska ta och kolla upp det och isf försöka undvika Romeo......

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #16 skrivet: 15 feb-17 kl 19:59 »
Låter mycket som vi kan ha haft detta problem också... Antagligen har hanen dött helt nu så att det bara är honor kvar nu... Om han mått dåligt förut, vilket den har, förklarar det ju även varför han sas presterat dåligt i sängen hos honorna också och de inte gett särskilt många bär...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #17 skrivet: 15 feb-17 kl 20:06 »
Våran hanbuske heter Lord. Vad damerna heter kommer jag inte i håg, kan vara några ryskor.

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #18 skrivet: 28 feb-17 kl 21:55 »
Hur odlar jag Havtorn ? Har egna frön, undrar åxså om Hagtorn , är det bara att stoppa fröet i jorden och föröka ? Bonderöven sa att det tar 5 år innan det går att skörda Hagtorn ! Vet nån hur jag kan göra ? Tack

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: HAVTORN Plantera!!
« Svar #19 skrivet: 01 mar-17 kl 07:44 »
Havtorn:Enklast är väl att köpa 1-åriga "pinnar" eller be att få sticklingar av nån bekant som har. Då vet man säkert att det blir hane och hona.
Märk sticklingarna väl så man vet vad som är vad när de ska planteras.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser