Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rotskott från plommon?  (läst 6368 gånger)

Hannah86

  • Inlägg: 28
Rotskott från plommon?
« skrivet: 18 jul-17 kl 13:48 »
Min bror har några stora gamla plommonträd på tomten som skickar upp massor med rotskott i gräsmattan runt om. Är äldre plommonträd ympade? Funderade på att gräva upp några och driva upp.. fungerar det?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rotskott från plommon?
« Svar #1 skrivet: 18 jul-17 kl 14:02 »
Plommon brukar, till skillnad mot äpplen ofta vara rotäkta om det är halvgamla sorter, om inte bör det gå att se om det finns en övergång mellan stammarna ungefär vid rotlinjen, ympstället brukar framträda ganska tydligt även på äldre träd, eventuellt kan det ha växt över av gräs så att det ligger strax under jordytan, man får krafsa litet med fingrarna i så fall på någon fläck, så brukar man se.

De träd vi haft har dock alla varit rotäkta.

Är de rotäkta tror jag att det kan gå.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rotskott från plommon?
« Svar #2 skrivet: 18 jul-17 kl 14:11 »
Om det är ympat är roten och därmed rotskotten kanske körsbärsplommon. De är inte lika stora som vanliga plommon men ändå goda.

Hannah86

  • Inlägg: 28
SV: Rotskott från plommon?
« Svar #3 skrivet: 18 jul-17 kl 14:38 »
Får testa helt enkelt! Ser ingen ymprand så borde vara rotäkta då! Hur lång tid kan det ta att driva upp ett sånt skott till ett träd? Gissar att det tar ett tag...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rotskott från plommon?
« Svar #4 skrivet: 18 jul-17 kl 16:35 »
Det tar några år innan det bär frukt i egentlig bemärkelse, men det växer relativt snabbt i början.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Rotskott från plommon?
« Svar #5 skrivet: 18 jul-17 kl 20:34 »
Nästan allt är ympat. På gamla träd går det ofta inte att se ympstället.

Att ta rotskott ger således risk för undermålig frukt. Dessutom risk för att röta går in där man delar roten.

Bättre att köpa nytt träd, alternativt att ympa önskad sort på en grundstam

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rotskott från plommon?
« Svar #6 skrivet: 23 jul-17 kl 21:41 »
Allright, då är det som med äpplen antar jag...
(tittade bara på de vi hade i trädgården... de är rotäkta, men som jag tolkar så är det ingen majoritet av sorterna som är det i så fall, då fungerar inte det jag sade på gamla träd.)
På tal om detta, är det någon som vet vad detberor på när ett plommonträd p,lötsligt bestämmer sig för att lägga av till synes helt utan anledning?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rotskott från plommon?
« Svar #7 skrivet: 23 jul-17 kl 22:06 »
På tal om detta, är det någon som vet vad det beror på när ett plommonträd plötsligt bestämmer sig för att lägga av till synes helt utan anledning?
Vanligtvis vinterskador. Trädet kan slå ut på våren men sedan tar krafterna slut och trädet dör. Jag vet inte om det är rötterna eller kambium eller vad det är som fryser sönder, men något är det. I mina trakter hade vi många plommonträd som dog efter den hårda vintern 2009-10 eller när det var, och de uppförde sig exakt så.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rotskott från plommon?
« Svar #8 skrivet: 23 jul-17 kl 22:14 »
Aha, jo jag har också funderat om det hade någonting med det att göra.
Då är det med andra ord inte mycket man kan göra åt det?

(Jag skulle också vilja stryka under detdär med att inte skada grova rötter i onödan på träden, fall det jag skrev kan misstolkas... Detta kan annars bli en inkörsport för rötsvampar.)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 6 användare
xaelanar, Stengrim, Trolle_85, Be, JuliaMF, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser