Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel aggregat  (läst 11140 gånger)

daniel1978

  • Inlägg: 5
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #20 skrivet: 02 jul-15 kl 23:19 »
Tack för alla svar, ni är ovärdeliga
Mitt aggregat är ett Toro batteri 2,5.
Detta jag frågar om här gäller endast från det att lammen är ca 4 veckor tills slakt eller installning på hösten.
Pinnarna är tryckta stolpar i hörnen och lite sporadiskt, i snitt kanske var 20:e meter, däremellan Bole glasfiber

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #21 skrivet: 18 jul-15 kl 21:30 »
Har granngårdens 3,5j 12 volt för tuffa förhållanden, det kan man tolka som man vill vad dom menar med det.
Måste nog säga att det är rätt värdelöst, minsta gräs som ligger på försämrar ledningsförmågan rejält.
Fåren försöker självklart undvika tråden, men har inte särskillt mycket respekt för den.
Möjligen är jordningen dålig, ett vanligt järnspett 20-30 cm ner i våt mark, ska prova med fler riktiga jordspett senare, förväntar mig inga underverk.

Hade jag vetat innan, hade det blivit ett på minst 5 joule, fler volt och ett batteri större än 55 ampere. (100-120 ampere).
Har försinkad järntråd.
Tackan hoppar till av en stöt, lilla lammet verkar mest tycka stöten är lite irriterande, möjligen för att strömmen absorberas av ullen, medans tackan har blöt nos.

Anledningen att dom försöker rymma är inte svält, i mitt fall, det är för att jag försöker sära på tackan och lammet för att fördela betet bättre.
Och då skiter tackan totalt i eltråden, trots att det inte är hennes lamm, (bra mor?).
Ull leder ström dåligt som sagt, och hon tar bara lite sats.
Nu har jag både stängsel plus en eltråd nere vid marken, lammet har på något sätt krupit under till tackan ändå.
Nu har jag gett upp, dom får vara tillsammans, stödutfodrar i stället med hö tills vidare, blir lugnast så.

« Senast ändrad: 18 jul-15 kl 21:44 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #22 skrivet: 18 jul-15 kl 21:54 »

Tackan hoppar till av en stöt, lilla lammet verkar mest tycka stöten är lite irriterande, möjligen för att strömmen absorberas av ullen, medans tackan har blöt nos.

Anledningen att dom försöker rymma är inte svält, i mitt fall, det är för att jag försöker sära på tackan och lammet för att fördela betet bättre.
Och då skiter tackan totalt i eltråden, trots att det inte är hennes lamm, (bra mor?).
Ull leder ström dåligt som sagt, och hon tar bara lite sats.
Nu har jag både stängsel plus en eltråd nere vid marken, lammet har på något sätt krupit under till tackan ändå.
Nu har jag gett upp, dom får vara tillsammans, stödutfodrar i stället med hö tills vidare, blir lugnast så.
Men det är inte konstigt de försöker rymma om du har EN tacka ensam i en hage och lammet i en hage intill? Eller har du fler får i hagen som du inte nämner? Du skrev i en annan tråd för en liten stund sen att du utfodrar med hö, vilket tyder på dåligt bete, och varför har du får om du har så lite bete att du fodrar med hö i juli om du bara har ett enda får? Två baggar har du ju skrivit om tidigare så 3 får har du alltså? Får är flockdjur och får inte hållas ensamma utan måste hållas i par eller grupp.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #23 skrivet: 18 jul-15 kl 23:05 »
Är första fåren, så jag provar mig fram, tänkte tackan och lammet som inte är hennes, kunde umgås genom stängslet, fungerade inte särskillt länge, även om det såg ut att gå bra ett tag att ha lammet med baggarna.
Lammet gick sällan tillsammans med baggarna som gick för sig, och lammet för sig oftast.
Baggarna är inte minsta intresserade av varken lammet eller tackan.
Tackan börja skrika högljutt så fort lammet försvinner ur sikte, och bli orolig, lammet å sin sida verkar svara med ett bä, som betyder, allt är bra med mig, var inte orolig, och fortsätta med sitt.
Hur som helst dög inte baggarna som sällskap åt lammet i längden, som bestämt sig för att vara hos tackan i stället.
Dom får välja väldigt mycket själva hur dom vill ha det.
Så fort jag blir ledig några dagar ska jag spänna upp en ny hage, åt tackan och lammet, men tills vidare får dom extra hö plus korn, för säkerhets skull, så jag vet att dom dom har så dom klarar sig, ser inget fel i det med tanke på att det finns får som lever på hö året om.
Även baggarna får hö, fast dom inte hinner beta ner sitt bete fortare än vad det växer, då kag får hjälpa till med gräsklippare och röjsåg imellanåt.
Så ser det ut här för tillfället, och av den anledningen tänkte jag att lilla lammet kunde hjälpa baggarna beta lite.
Tackan vill jag inte riskera sätta ihop med baggarna ännu, får bli i december, januari.
Det var nog allt.
En sak till, lammet stog nyss och luta sig mot eltråden med bogen, så jag tänkte, vad nu då, är det strömavbrott i eltråden, så jag kände efter, nejdå, ström fanns det, nyladdat batteri.
Ett bevis på att ull leder ström ytterst dåligt och får behöver lite starkare ström tack vare sin ull.
« Senast ändrad: 18 jul-15 kl 23:27 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #24 skrivet: 18 jul-15 kl 23:08 »
Har granngårdens 3,5j 12 volt för tuffa förhållanden, det kan man tolka som man vill vad dom menar med det.
Måste nog säga att det är rätt värdelöst, minsta gräs som ligger på försämrar ledningsförmågan rejält.
Fåren försöker självklart undvika tråden, men har inte särskillt mycket respekt för den.
Möjligen är jordningen dålig, ett vanligt järnspett 20-30 cm ner i våt mark, ska prova med fler riktiga jordspett senare, förväntar mig inga underverk.


Jag vågar definitivt påstå att det är för dålig jordning i det här fallet.  Prova med ett halvdussin jordspett, vart och ett nedslaget minst en meter i marken,  ju längre avstånd mellan jordspetten desto bättre (gärna 2-5 m mellan dem).   Om du - tillfälligt - provar att kortsluta stängslet till något väl jordat som inte har med jordspetten att göra (t ex en nergrävd vatten- eller avloppsledning av metall, åskledare eller liknande), och sedan drar fram en ledning från ett "referensjordtag" (kan vara t ex elnätets skyddsjord eller en skruvmejsel nertryckt i marken 50 meter bort från jordspetten), så ska du inte känna mer än mycket svaga stötar om du samtidigt tar i ett jordspett och ledningen från referensjordtaget.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #25 skrivet: 18 jul-15 kl 23:36 »
Ska göra ett försök med fler jordspett, fyra st står det man ska ha, nu har jag bara 700 kvm inhägnat, med en enkel tråd.
Minst en meter ner i marken blir näst intill omöjligt, är bergrund här, blir i så fall fram med slagborrmaskin och dynamit.
Men 20-40 cm går på sina ställen att slå ner med lite tur.

Tänkte att fler jordspett gör större nytta ju större areal man har inhägnat.
700 kvm = 0,07 ha, är inte särskillt mycket, med tanke på att aggregatet utlovar kilometervis med eltråd vid tuffa förhållanden.
Den sagan tror då inte jag på.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #26 skrivet: 19 jul-15 kl 11:47 »
Har dom väl börjat är det svårt att få dom att sluta, bättre dom lär sig av första kyssen på en gång.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #27 skrivet: 19 jul-15 kl 13:23 »
Bor du på en hektar stor stenhäll? Har du inga diken, sluttningar, träddungar?

"Någonstan" på gården finns det djupare mark än 20-40 cm jord, annars skulle inget växa.
Att marken är stenig (bor själv på enormt stenig mark, timmarna är många då vi plockar sten från åkern..), och det är svårt att få i stängselstolpar, gör det viktigt att leta rätt på "den optimala jordningsplatsen". Man får helt enkelt placera sitt aggregat, där det går att hitta jordning, och sedan använda en bra matarkabel till stängslet.
Den operationen blir enklare med ett batteriaggregat, eftersom man då inte dessutom måste ha ett 230 volts uttag i närheten.

Vi har i dagsläget 7 kilometer 5-trådiga rovdjursstängsel (3,5 mil HT-tråd), uppdelat i två väl separerade slingor med var sitt nätdrivet el-aggregat.

För det ena aggregatet, som behöver 10 jordspett har vi utnyttjat en kant intill ett dike, och där fungerar jordningen utmärkt.

För det andra aggregatet, som borde ha 15 spett, har vi fått flytta jordningen flera gånger, utan att bli riktigt nöjda. Vi har helt enkelt inte tillräcklig fukt i marken, så kallaste vinter, och torraste sommar är inte jordningen så bra som den borde, vilket innebär att vi tappar spänning i systemet. Vi är på gång att flytta jordningen en gång till, nu tror vi att vi hittat ett bättre ställe...

4-5 trådiga stängsel håller inte djuren inne enbart med elen, utan också fysiskt med tråden, vilket bland annat gör att de inte är så känsliga för tillfälliga el-avbrott.

För fårens skull, så förstår jag inte varför man ska hålla på med "minsta möjliga" el-aggregat, och så få stängseltrådar som möjligt?

Visst, i de flesta fall så vare sig rymmer fåren, eller vargen/räven/lodjuret/hunden går in, men varför chansa? Blir det inte jobbigt att ständigt leva med oro för att djuren ska komma till skada eller rymma?

Här i byn, har vi en fårägare, som har två-trådiga stängsel på sina efterbeten, och den flocken brukar allt som oftast vara på drift...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #28 skrivet: 19 jul-15 kl 15:26 »
Skogaliten, kan du inte dra med en tråd längs stängslet längst ner mot marken till dess du kommer till ett surare område? Du får visserligen se upp när du gräsröjer den sträckan, men du får vinsten av att tråden jordar ända fram till jordspetten och att du har stolpar att fästa den på.

Här har vi en som har sina får ute redan. Fast jag tycker det är trevligt med lösdrift ;D Vill dock inte ha mina djur så, möjligen några ankor.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #29 skrivet: 19 jul-15 kl 16:05 »
Jo, så kan man göra, men inte där jordningen sitter just nu. Jordspetten sitter utanför stängslet, men rätt snart kommer ett hörn, och efter hörnet finns grusvägen, och längs med vägen vill jag inte ha några extra trådar i marknivå...

Så tanken nu är att flytta jordningen till andra sidan logen, och där finns både fler meter att använda för jordspetten (större avstånd mellan dem), och en mer realistisk möjlighet att göra som du föreslår om inte jordspetten räcker till.

Vi funderar också på att sätta de första 5 jordspetten i bentonit, för att förbättra kontakten när det är torrt.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #30 skrivet: 19 jul-15 kl 19:32 »
Här är blött vid jordningen, anledningen till bara en tråd är att det även finns fårstängsel som lammet kan krypa under eftersom marken är ojämn.
Och att jag tror kyssen blir kraftigare med så kort tråd som möjligt, som är max 30 meter från jordningen.
Ja marken här har inget riktigt värde så länge det inte finns dumbommar som hyr den, och duger endast till skogsindustri eller möjligen får och getbete, en ko hade brutit benen, allt annat värde baseras på ren fantasi, som utsikt, närhet, kommunikation, luft och annat mäklarsnack.
På 1800-talet hade nog bosatta här svultit ihjäl, om dom inte var fiskare.
Är man bara tillräckligt sugen har allt en köpare.
« Senast ändrad: 19 jul-15 kl 19:39 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #31 skrivet: 19 jul-15 kl 20:55 »

Vi funderar också på att sätta de första 5 jordspetten i bentonit, för att förbättra kontakten när det är torrt.

Tror att den leran isolerar så att det blir sämre än om du sätter spetten i jord.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #32 skrivet: 22 jul-15 kl 21:48 »
Spätten är inte gratis såg jag idag, avvaktar tills jag hittar något billigare.
Ett spätt per joule ska man tydligen ha, misstänker det är för torra jordar, här är jorden pissblöt året om där spättet är nerstucket, så tror ärligt att fler spätt inte kommer göra mågon skillnad här.
Eller har jag fel i detta?
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #33 skrivet: 22 jul-15 kl 23:37 »
Blir lite förvirrad över hur ditt bete ser ut. Pissblött, men bara 20-40 cm jord, och berg.

Om du har jord i separata sänkor på ett berg så behöver du förmodligen jorda flera. Strömmen skall ju gå genom stängseltråden via djuret och tillbaks till aggregatet via jorden och jordspettet. Berg leder ström dåligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #34 skrivet: 23 jul-15 kl 09:05 »
Precis. Om det är berg i botten så måste man sprida ut jordningen över en lång sträcka. Istället för jordspett kan man också tänka sig att gräva ner t ex en galvad stålwire eller grov järntråd längs botten av ett dike.

Var noga med att ha samma material i all jordningsmateriel (spett, ledningar, skruv och mutter för anslutning mm). Vanligtvis är galvat stål lämpligt, men det får INTE blandas med t ex koppar, mässing eller förkopprat stål, då blir det galvaniska strömmar som får vissa delar av jordsystemet att frätas bort och andra får en isolerande beläggning.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #35 skrivet: 23 jul-15 kl 16:58 »
Vet inte hur man ska beskriva grunden på ett vettigt sätt, bergrunden är inte öppen och 10-20 cm under jord är lera sten och berg.
Brevid spättet finns grundvatten som är framgrävt och sipprar sakta ut och bildar plask och vått i nedre delen av hagen som är kanske en meter högre på den torrare delen.
Och eftersom berg leder dåligt ser jag ingen mening att slå ner spättet i berget.
Däremot möjligen lägga det ner 20 cm under jord för att skapa större kontaktyta.
Hade varit lärorikt att mäta spänningen på något sätt, före och efter nedsättande av extra jordspett i marken.
Om stöten blev kraftigare eller bara marginellt.
Det jag märkt är att när jag slog fast tråden med märlor mot levande träd, var att stöten var betydligt klenare än nu med riktiga isolatorer.
Tror samtidigt dött torrt trä isolerar riktigt bra.
Blir i vilket fall som helst förvånad om stöten är mer än 1-3% kraftigare med extra jord.
Ädelmetaller med vanliga ska man alltid försöka undvika att få kontakt mellan, en längre tid.

« Senast ändrad: 23 jul-15 kl 17:04 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #36 skrivet: 23 jul-15 kl 20:18 »
Man måste alltid sätta upp tråden med bra isolatorer. Märlor i trä, och dessutom levande träd, är värdelöst. Tänk på att det bara är några Joule du har och en spänning på flera tusen volt, den lilla energin läcker snabbt iväg om du inte isolerar den.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #37 skrivet: 23 jul-15 kl 23:53 »

Det jag märkt är att när jag slog fast tråden med märlor mot levande träd, var att stöten var betydligt klenare än nu med riktiga isolatorer.

Det du skriver i inlägg efter inlägg är så konstigt så jag funderar på om du är på riktigt? Detta ovan fattar ju vem som helst att man inte gör. Och du sätter ett ensamt får i en hage vilket är helgalet, sen skriver du att det inte är nåt problem med att ha djur ensamma, samt du utfodrar inte dina får med mineraler för du tror inte på "kosttillskott". Skulle du få besök av länsstyrelsen, vilket jag hoppas att du får om du är på riktigt, tror jag de blir brydd. Hur vet du hur stark stöten är när du inte har nån utrustning att kontrollera den med?

Rubensgården

  • Gäst
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #38 skrivet: 24 jul-15 kl 06:57 »
Är det tillåtet att ha varannan tråd i stängslet kopplad till jord? Det skulle öka kyssen om två trådar berörs samtidigt. Vi har just installerat runt landet på grund av bökskador. Vildsvin och sannolikt grävling har besökt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #39 skrivet: 24 jul-15 kl 07:14 »
Jag tror det är tillåtet, men frågan är om det är så praktiskt. Om en ska ha varannan el och varannan jord, måste en sätta dem väldigt tätt, annars finns risk att djuret i fråga bara nosar på jorden - och då händer ju ingenting = ofarligt, här kan jag gå igenom som jag vill!
Jag har valt att inte ha jordade trådar i stängslet av just det skälet. (Däremot har jag ibland använt något gammalt taggtrådsstängsel som extra jord, om det har funnits i närheten av aggregatet. På andras mark då, här finns ingen taggtråd längre.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser