Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om sättpotatis, "vinterförvaring"  (läst 1217 gånger)

rehn

  • Inlägg: 26
    • Uppland
Om sättpotatis, "vinterförvaring"
« skrivet: 27 jul-14 kl 18:35 »
Om man vill spara en del av sin potatisskörd för att sätt den nästa år, varför ska man överhuvudtaget ta upp den på hösten. Varför inte bara ta bort blasten, lägga på halm som frostskydd och sen ta upp den på våren för att sätta ??

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Om sättpotatis, "vinterförvaring"
« Svar #1 skrivet: 27 jul-14 kl 18:41 »
Kan gå. Nackdelar dock: sork kan äta av potatisen, även större djur kan kanske tänkas gräva fram den, det kan vara för blött för att potatisen ska övervintra bra, det går åt rätt mycket halm. Men om platsen är väldränerad, det inte finns sorkproblem och jorden ändå ska täckas så går det väl bra.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Om sättpotatis, "vinterförvaring"
« Svar #2 skrivet: 27 jul-14 kl 18:59 »
Domdär man har glömt kvar är väl dom som kommer först (och mitt i något annat och förstör de tilltänkta raderna)
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Om sättpotatis, "vinterförvaring"
« Svar #3 skrivet: 27 jul-14 kl 19:08 »
Domdär man har glömt kvar är väl dom som kommer först (och mitt i något annat och förstör de tilltänkta raderna)

För mig kommer de inte alltid först. Ibland kommer de lite efter de jag satt på vanligt sätt.

 

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Om sättpotatis, "vinterförvaring"
« Svar #4 skrivet: 01 aug-14 kl 15:37 »
Utöver synpunkterna från Anders S kan man ta upp risken med sjuka knölar. Har man fått ned bladmögel till potatisen så att det blivit brunröta, kan det bli förödande nästa vår, ett angrepp som kommer mycket tidigt och kanske smittar ned hela potatislandet. Tänk på hur det kommer att se ut om det finns 30 potatisar under riset och alla dessa skall gro och växa på samma plats nästa år. Räcker näringen till för alla?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser