Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bocken som dragdjur  (läst 1759 gånger)

Angelslund

  • Inlägg: 23
  • SINGEL
    • Skåne
Bocken som dragdjur
« skrivet: 15 apr-14 kl 14:01 »
Inom ett par veckor anländer mina getter med killingar. Jag har en tanke om att tämja en kastrerad bock för vardagligt arbete.
 Tar tacksamt emot tips och trix. Utrustning och annat att tänka på. Göra själv? har inte hittat specifik utrustning för getter. Alternativ?
Tack på förhand


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bocken som dragdjur
« Svar #1 skrivet: 16 apr-14 kl 08:34 »
Det kan säkert fungera bra, om du börjar bli kompis med bocken redan när han är liten. Vid all dressyr av bockar och getter är det något mycket viktigt du måste veta: Det finns två skäl för en get att göra saker; 1: Det är gott, och 2: Det är kul! Och nu när du väl vet det så är resten en baggis :P .
Nu har inte jag själv kört eller arbetat med någon av mina bockar, det är mest för att jag inte haft tid. Men getter är mycket läraktiga, intelligenta och kan lätt fås att göra saker i en viss ordning t ex. Hörde talas om en äldre farbror som tidigare bott i ett hus där jag hade mitt hem en tid, han hade haft en kastrerad getabock och kört ved i skogen med! Skulle tro att bocken var ett inte helt ovanligt arbetsdjur "förr i ti´n", du har väl hört asalegenden om Tor och hans bockar?
Vad gäller dragsele kan du försöka få tag på en draghundssele i lagom storlek, det borde kunna passa en bock, åtminstone när han är ung.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

Angelslund

  • Inlägg: 23
  • SINGEL
    • Skåne
SV: Bocken som dragdjur
« Svar #2 skrivet: 16 apr-14 kl 09:05 »
Tack för ditt svar. Just ditt svar fick mig att bestämma mig för att försöka.
Är ju ingen större skillnad mellan bocken och mig då, jag vill också äta gott och ha roligt :D
Jag känner mycket väl till asatrons historier. Han är döpt till Thorvald och är i skrivande stund 7 dagar gammal. ;)
Min Mormor (född 1915 dog i höstas) berättade om mjölkbudet i Röke som dessutom själv åkte på vagnen mellan kunderna i dom djupa Göingeskogarna.  Finns ett foto på ekipaget någonstans. Måste hitta det känner jag nu.
 Tack för den ytterligare inspiration du gett mig med ditt svar. Hundkoppel blir det till en början. Blir nog en fortsättning om utvecklingen och lite bilder.
Tack
Rikard

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bocken som dragdjur
« Svar #3 skrivet: 16 apr-14 kl 22:50 »
Ja, det fotot tror jag finns i en tråd här någonstans.  Visst hette väl tråden Köra med getter?  Eller?  Men du måste alltså betala lön för varje moment, varje gång, getter brukar inte nöja sig med att få sitt godis efteråt, som hundar och hästar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser