Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  adoption  (läst 1012 gånger)

Rydberg

  • Inlägg: 204
    • Hagby Gård
adoption
« skrivet: 07 maj-09 kl 23:15 »
Vi hade en sugga som dog för oss på jobbet igår. Så då provar vi med en amsugga istället. Men hon ville inte ge di så då hällde vi i henne ett par starköl. I ruset så glömde hon helt bort att det inte var hennes ungar, så då började hon ge di.

Frågan är kan man göra på liknande sätt med en trilskande tacka?

Blir får fulla?

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: adoption
« Svar #1 skrivet: 07 maj-09 kl 23:19 »
Jag hade inte gjort det utan istället satt fast tackan så att hon inte kom åt att stånga lammet. Adoptionsgrind verkar vara ett smidigt sätt men, jag har ingen själv så här blir det grimskaft och halsband.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

saittam

  • Inlägg: 95
    • Öland
SV: adoption
« Svar #2 skrivet: 07 maj-09 kl 23:29 »
tror får har ganska dåligt ölsinne  :)
getter tål inte öl något vidare en folköl sen vinglar dom bra...
har ej testat själv men vet en som har  ::)
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: adoption
« Svar #3 skrivet: 07 maj-09 kl 23:39 »
När min ena tacka lammade första gången så var hon lite hängig & ville inte äta nåt så vet. fick komma & titta på henne.
Hon fick några sprutor & så sa han till mej att jag kunde ju ge henne en snapps om jag ville för det kunde vara bra .
Nu fick hon ingen snapps hon klarade det utan sprit men kanske är det något som brukades förr med bra resultat vad vet jag ?
Vår vet. är i 70 års åldern & har mååånga huskurer som han gärna delar med sej när det är nåt med djuren , sen är det ju upp till en själv om man vill prova.....
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: adoption
« Svar #4 skrivet: 08 maj-09 kl 00:37 »
  ;D Detta är ett skämt ...eller  ???
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: adoption
« Svar #5 skrivet: 08 maj-09 kl 06:59 »
Det tillhör "gamla huskurer" att ge alkohol till både kor och får. När min tacka slutade äta fick jag recept av en veterinär, hon talade noga om att det var en gammal huskur, men jag gav henne det som sista utväg. Jag minns inte riktigt men det innehöll både öl och kaffe. Det hjälpte inte tackan men hon verkade inte bli berusad heller. Jag har svårt att tro på "alkoholens läkande verkan" men visst ger den avslappning, aptit och lite glädje. Det kanske kan göra att en tacka får nya krafter.
Åsenfår, hundar och katter

Pukared

  • Inlägg: 239
    • Halland
SV: adoption
« Svar #6 skrivet: 08 maj-09 kl 09:15 »
Nej, får blir inte berusade eftersom de är idisslare. De tar upp alkoholen på ett annat sätt kan man säga och det blir energi. Kor som får energibrist (acetonemi) efter kalvning när de kommer upp i full mjölkproduktion och inte orkar äta lika mycket som de producerar för ger man glykol = alkohol som man har i kylaren på bilen för att den inte ska frysa på vintern. Det är ju väldigt mycket energi i alkohol. (Tänk ölmage  ;D) Det blir en riktig energi kick för dem och så kommer de "ikapp" lite med energiintaget. Grisar har samma matsmältning som vi människor, en mage och en massa tarmar efter det. Jag har också varit med och hällt starköl i suggor. Det brukar vara väldigt effektivt  ;D

Adoptionsgrind tycker jag också brukar funka bra till fåren. Tänk på att det tar i genomsnitt nästan 6 dygn för en tacka att acceptera ett adoptionslamm, så det lönar sig att vara envis! (Läste jag på lammproducenterna.org förra våren när jag precis hade bestämt mig för att lägga ner det här med adoptioner. Men det hjälpte!)
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Rydberg

  • Inlägg: 204
    • Hagby Gård
SV: adoption
« Svar #7 skrivet: 09 maj-09 kl 13:24 »
Då så, helt meningslöst alltså.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, per.martinsson, Stybben, Björkris, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser