Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att lyckas med att få påsklamm!  (läst 2969 gånger)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Att lyckas med att få påsklamm!
« skrivet: 30 okt-08 kl 19:26 »
Efter att ha läst i Fårskötsel Nr 5 2008 har jag sammanfattat vad de skriver om hur man lyckas med att få påsklamm! Jag kommer själv att inför nästa år följa den plan som beskrivs nedan! I år kan jag inte eftersom jag hade lamning i slutet av mars-april! Däremot följer jag tidsramen fast utifrån mina förutsättningar! Detta innebär att jag har planerat så att jag kommer att få mina lamm mellan 9/3-8/4 2009!!! Detta innebär att jag redan nästa år kommer att kunna betäcka några av mina tackor så att jag år 2010 får lite påsklamm!

Naturligtvis är artikeln skriven utifrån en ”kommersiell” synvinkel, men det finns så mycket matnyttigt i den, och har åtminstone hjälp mig att planera min fårhållning, även om den är mycket liten! I slutet av texten har jag skrivit en liten ”almanacka” med datum för att lyckas med vad de tar upp i artikeln!

PLAN FÖR ATT FÅ PÅSKLAMM!


Exempel på plan:
 
-   Lammen ska vara slaktmogna mars till maj
-   Lammen ska väga minst 18 kg och klassa sig i medelklass U.
-   De ska utfodras så att de växer 400 gr/dag.
-   Uppfödningstiden blir då 100 dagar.
-   Tackorna måste lamma under januari månad, inte senare.

Strategi för att få lamning senast i januari:

-   Dräktigheten är 173 dagar.
-   Vid betäckning med början 15/8 börjar lamningen 4/1.
-   Det är onaturligt för tackor att brunsta under sommaren. Men om man använder NATURENS EGEN METOD, nämligen: hos tackor som inte träffat en bagge på en tid stimulerar baggens närvaro och lukt tackan att börja brunsta. 17 dagar efter kontakt med baggen brunstar hon första gången och 80 % av tackorna kan betäckas då.
-   Januarilamningen förutsätter nästa alltid ytterligare en lämningsperiod, nämligen i mars och april. Denna lamning ger möjlighet till att fånga upp de tackor som inte betäcks i augusti och att även ungtackorna kan lamma.

-   BAGGSTIMULERING:
Börja med att avvänja tackorna minst en månad från både bagge och bagglamm.
-   Använd TEASERBAGGE 14 dagar innan du tänker börja betäckningen.
-   1/8 släpper du in teaserbaggen till tackorna och han stannar i 2 dagar. Ta bort honom från tackorna.
-   OBS: En riktig teaserbagge är steriliserad och inte kastrerad! Då luktar den fortfarande som en bagge men kan inte betäcka. Den skall INTE vara klippt. Den ska vara lite ”sunkig”- då luktar den mer och stimulerar tackorna bättre.
-   Den fertila baggen kan användas som teaser, men då får du vara beredd på att några tackor betäcks redan under teasertiden.

BETÄCKNING:
-   Släpp in baggen den 15/8, tackorna börjar brunsta efter några dagar.
-   De tackor som inte betäcks under första brunsten brunstar om 28/8. Låt baggen vara kvar till den 14/9 så att han även betäcker andra brunsten. Ta bort honom sedan.
-   Använd FÄRGKRITA PÅ BAGGEN och notera vilka tackor som blivit rejält betäckta.
-   Du får en större effekt om du släpper flera baggar till tackflocken, dock måste du tänka på att baggarna skall känna varandra sedan tidigare så att de inte slåss istället för att ägna sig åt tackorna. Tanken med detta är att de ska röra om ordentligt i tackflocken.
-   Begränsa ytan så att alla tackor kommer i kontakt med baggen/arna. Använd gärna en liten beteshage, gårdsplan eller fårhuset.
-   ALL AKTIVITET UNDER PERIODEN ÄR AV GODO = valla dem, flytta dem mellan olika hagar, gå kvällspromenad med dem = ju rejälare omrörningar desto större effekt får baggsimuleringen!
-   1/11 scannar du tackorna och de tackor som inte blev dräktiga släpps på nytt till baggen för lamning i mars.
-   NYCKELN TILL EFFEKTIV PRODUKTION ÄR ATT HA BAGGEN HOS TACKORNA I 28 DAGAR!
-   KONCENTRERAD LAMNING = du kan fokusera på den viktiga tiden! Strölamning under hela vintern betyder att du tappar fokus och att dödligheten ökar. Vidare får du enhetliga grupper av lamm vilket medför större rationell planering i fårhuset och ger dig möjlighet att planera slakten ordentligt. BIPRODUKTEN av detta är att du kan ägna dig åt andra sysslor på gården utan att behöva springa i fårhuset stup i kvarten.

BAGGARNA ÄR HALVA BESÄTTNINGEN:
-   Om teaserbaggen lyckas ordentligt så väntar hårt arbete för baggen/arna.
-   Baggen/arna måste vara i topptrim – detta är en förutsättning för hög lamningsfrekvens. De måste förberedas ordentligt!
-   Detta görs genom att:
-   Inte använda ungbaggar till augustibetäckning. Eftersom de har ett hårt arbete ska de vara minst 1½ år gamla.
-   Baggens hull skall självklart vara bra, inte för magra eller för feta.
-   DE SKA HA RIKLIG TILLGÅNG TILL SALT OCH MINERALFODER HELA SOMMAREN!
-   Baggen/arna ska vara klippta (inte teaserbaggen) och klövverkade. Gör INTE detta under juli månad eftersom små klippsår har svårt att läka under denna period.
-   Baggarna skall inte under brunst/betäckning ha sår på kroppen, ex: en texelbagge som har stångskador på huvudet ägnar mer tid till att schasa bort flugor än att betäcka tackor.
-   Kontrollera baggen/baggarnas tänder.
-   Titta på baggens benställning. Felaktig benställning = ingen ordentlig betäckning.
-   Kontrollera testiklarna = fasta i konsistens och lika stora.
-   Nära kontroll = innan betäckning se till att baggarna är nära gården så att du ser dom varje dag. Varför? Jo, halt bagge backe betäcker inte ordentligt! Använd kikare för att se om någon bagge inte är aktiv i flocken. Om så är fallet – BYT UT!
-   Om baggen/arna får en infektion eller feber 2 månader innan betäckning = ANVÄND DEN INTE! Den betäcker som vanligt men sädescellerna är inte funktionsdugliga.
-   Sädesceller = temperaturkänsliga
-   2 månader  = den tid det tar för sädescellen att utvecklas.

En väl preparerad bagge kan:
-   betäcka 50-100 tackor utan problem (obs: betänk de 28 dagarna!)
-   Om du vill producera kött är det ofta fördelaktigt att ha flera baggar i flocken, nämligen 2-3 jämnstora baggar till 100 tackor. Någon bagge ”för mycket” är inte så dumt!

FÖRBERED TACKORNA

-   För att tackorna ska komma i brunst behövs att de släpper tillräckligt med ägg och att dessa är i bra skick och har de rätta förutsättningarna.
-   ANVÄND RÄTT RAS: finull, dorset, suffolk och korsningar dem emellan lämpar sig väl. Gotlandsfår och texel är mer problematiska – krångla inte i onödan!
-   Tackorna får inte vara för gamla, max 5-6 år gamla!
-   Tackorna ska vara lagom i hull = avvanda minst 6 veckor innan och ha ett bra bete så att de är i gott skick.
-   SALT OCH MINERALER! Kosta på tackorna under perioden, ex. CRYSTALYX (extra hög halt av energi och spårämnen, inte billigt, dock lönsamt på sikt)
-   Kontrollera juver flera gånger, verka klövarna och kontrollera tänderna.
-   Normalt sett klipps inte tackorna så här års men se till att de är rena där bak så att baggen kommer till.
-   Betäck inga ungtackor i augusti, inte ens om de är födda i januari. Låt dem mogna till och betäck dem i november.
-   Vänj av lammen tidigit och betäck dem i augusti året efter som 1,5 åringar. Så skapar man starka tackor!
-   Aktivera tackorna innan betäckningen! Flytta, gruppera om, väg dem, se till att det är mycket aktivitet under denna period. Tackor som går och segar på samma bete hela sommaren är inte så intresserade av bagge!
-   Efter betäckning = lugnt och stilla. Stress under denna period försämrar de befruktade äggens möjligheter att fästa på livmoderväggen och dräktighetsresultatet blir sämre.

ALMANACKA!

-   2009-08-01: Släpp teaserbagge till tackorna
-   2009-08-03: Ta bort teaserbagge
-   2009-08-15: Släpp bagge till tackorna
-   2009-08-28: Andra brunsten startar
-   2009-09-14: Ta bort baggen från tackorna
-   2009-11-01: Scanna tackorna!
-   2009-11-01: Släpp teaserbagge till de ickedräktiga tackorna
-   2009-11-03: Ta bort teaserbagge
-   2009-11-15: Släpp bagge till de ickedräktiga tackorna
-   2009-11-28: Andra brunsten startar för ickedräktiga tackor
-   2009-12-14: Ta bort baggen
-   2010-01-04: Första lamningsperioden börjar (påsklammen!)
-   2010-02-01: Scanna de ”ickedräktiga” tackorna
-   2010-03-04: Andra lamningsperioden börjar (”ickedräktiga” tackor).

Håll till godo! Jag hoppas att detta kan vara till nytta för er!!

Mvh/angelica
-   
« Senast ändrad: 30 okt-08 kl 19:40 av Angelica »
Älskar djur... människor också!

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #1 skrivet: 30 okt-08 kl 19:50 »
Jag har haft mina tackor(mjölk/dorset/finull) att lamma i januari några år nu. Enda gången det misslyckades var när jag köpte en ung bagge, året efter när han var 2 år lammade alla i januari, så jag tycker att baggen är hela besättningen när man vill ha tidig lammning. Problemet är att få tag på äldre baggar, iaf har jag haft det.
Med rätt ras och bagge är januarilammning inte så svårt som man kan tro när man läser allt som skrivs, har aldrig synkat mina tackor.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #2 skrivet: 30 okt-08 kl 21:55 »
Vill bara tillägga att det bara är "del 1"  som beskrivs. Vi har fått bra resultat av flushning (men med vall, inte kraftfoder), och baggstimulering. Men trots toppensilage är det svårt att få lammen att växa tillräckligt snabbt om man inte kör mycket kraftfoder+utevistelse som är ett krav om man är ekologisk. Att fixa påsklamm konventionellt vet jag funkar, att göra det ekologiskt borde funka, men lätt är det inte.

En rolig historia till sist, första gången vi skulle prova att låta baggen "köra igång tackorna" som vi hade läst noga om i Fårboken. Man skulle släppa in baggen i en ganska liten inhägnad där tackorna gick, så skulle flocken bli som en "kokande gryta". Sagt och gjort, vi åkte och hämtade baggen som vi skulle låna av en granne. Denne rare texelbagge bor till vardags med tre damer, och har så gjort i några år. Vi släpper in honom till våra då sextio tackor. Baggen börjar förskräckt backa, de glada damerna trycker upp honom mot staketet, och av den kokande grytan blev intet... På kvällen hämtade vi en mycket trött bagge som dock verkade ha funnit sig i situationen. Några veckor senare tillbaka, och mycket tät lamningssäsong blev det, trots allt.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Vilse

  • Gäst
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #3 skrivet: 30 okt-08 kl 22:15 »
jag har aldrig synkat mina,,baggen gaar hela aaret med tackorna.
(ungtackorna separareras och slaepps in naer dom aer gamla nog foer att faa lamm)
jag faar lamm oftast i juli-augusti



(ett aar fick jag ett enda lamm i december!)
(foersta gaangs tacka som var lite pilsk och hade gjort det genom stakeket!?)
nu har vi ju bakvaendaarstid haer nere,,
vaar i augusti-octobr (paaskliljor o syrener)
sommar i november-maj
hoest i juni - juli (dom saejer vinter men det aer som en bloet kall industrisemester i lappland)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #4 skrivet: 31 okt-08 kl 06:45 »
Själv har jag inte hållt på så länge med får så jag ska ta det som funkar i artikeln och använda mig av.
Den största fördelen för mig med artikeln är att jag faktiskt satte mig ner och planerade in datum för saker och ting!
Ja, jag ska inte sticka under stolen med att jag har fått en hel del kunskap genom den också!

Apropå trötta baggar!

Jag sålde min gutebagge för några veckor sedan, och när jag levererade honom till hans nya hem så släpptes han in direkt till tackorna. JÄKLA VAD DE SPRANG!! Vi blev lite rädda att de skulle dö på kuppen, så rusade de runt med baggen efter sig!

mvh/angelica
Älskar djur... människor också!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #5 skrivet: 31 okt-08 kl 09:05 »
 Tack för intressanta fakta och tips!
Ta nu inte detta som kritik, för det är det INTE! Utan bara egna funderingar :)
 Jag är fullt medveten om att vi måste försöka olika vägar att få fåren mer lönsamma (om vi vill leva på det hela). Och vi har alla olika förutsättningar på våra gårdar. Och att folk är tjuriga och vill köpa sitt Påsklamm just till PÅSK och inte ha det i frysen från hösten.
 MEN, för mig är en del av "marknadsförningen" med lamm och får att de går att föda upp till slakt på ett Ekologiskt bra sätt... Lammen växer upp på bete utomhus under sommaren och slaktas på hösten utan att ha använt specellt mycket kraftfoder eller byggnader. Även om man kan behöva bättre vallbete till slaktlammen så kan tackorna beta ganska "magra" naturbeten och hålla markerna öppna.
 För mig är det ett dilemma, tänk om man kunde lära "folk" vad bra det är att köpa ett helt lamm (minst) på hösten och äta hela året...
                              Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #6 skrivet: 31 okt-08 kl 10:08 »
Det bästa med tidig lammning tycker jag är att slippa behöva släppa ut lammen. Tackorna kan gå på magert bete o stängsligen blir inte så dyr. Men denna produktion är känslig för höga kraftfoder priser, i år var det knappt lönsamt att ha januari lammning.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #7 skrivet: 31 okt-08 kl 11:00 »
 Ur parasitsynpunkt är det ju en fördel, men jag tycker i alla fall att det "förstör" hela "tänket" med lamm som växer upp på bete och håller landskapet öppet, står lammen enbart inne och äter kraftfoder och skördat grovfoder är de lika stora "miljöbovar" som vilken köttproduktion som helst.
 Jag resonerar lite som i den här tråden:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=45461.0
 Speciellt om man tänker ta fram Ekologiska Påsklamm. Är saker och ting "Ekologiska" bara för att dom är certifierade?
 Det känns fel för mig att tänka att det är bra att "slippa" släppa ut slaktlamm på grönbete den korta tiden dom lever :-\
 På vissa fårgårdar kan det säkert vara ekonomiskt fördelaktigt. Men man bör nog kalkylera både en och två gånger med de kraftfoderpriser vi har...
                                 Mvh
                              Charlotte
« Senast ändrad: 31 okt-08 kl 11:03 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #8 skrivet: 31 okt-08 kl 11:23 »
Jag håller med Charlotte där. Dessutom är jag förstås barnslig och löjlig för det är det bästa jag vet att se lammen komma ut och springa runt i hagen. Jag vet ju inte vad de känner men jag inbillar mig att de är lyckliga när de får komma ut i ljuset och i solen. Kanske jag skulle tänka annorlunda om jag hade en stor gård med köttproduktion som jag skulle leva av. Men jag har svårt att tro det.
Åsenfår, hundar och katter

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #9 skrivet: 31 okt-08 kl 11:33 »
Mina får har tillgång till stor rast hage hela stallperioden utom vid lammning, så mina lamm får oxå springa runt ute under solen och skutta.
Men ekologiskt kan man ju inte kalla produktionen, det går åt mängder med kraftfoder.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #10 skrivet: 31 okt-08 kl 16:33 »
Hej!

Charlotte! Jag tar det inte alls som kritik! Allt ni alla skriver skall betänkas tycker jag!

Det jag egentligen tyckte vara så bra med artikeln var att den hjälpte mig att strukturera upp min fårhållning tidsmässigt inför nästa lamningssäsong!

Visst vill jag också se lamm på bete, men precis som det står i artikeln att en lamningsperiod i januari förutsätter en andra lamningsperiod med början i mars (dessa lamm och tackorna får ju hjälpa till att hålla våra landskap öppna!).

Jag ska inte sticka under stolen med att jag har en dröm att i framtiden kunna livnära mig på djurhållning snarare än att ruttna inom ett statligt verk (vilket jag nu gör)! Men för att kunna uppfylla min dröm på sikt så måste jag använda mig av min lön för att finansiera det jag har idag och i längden funkar ju inte det!

Älskar djur... människor också!

klorofyll

  • Gäst
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #11 skrivet: 31 okt-08 kl 22:52 »
För att uträkningen ska stämma så måste ju dräktighetstiden vara rätt. 173 dagar tror jag inte stämmer.
Jag har fått lära mej att den varar ca 5 månader, dvs 150 dygn.
I någon bok står det 142 - 148 dygn.
Mina finullstackor lammade 146 resp. 148 dygn efter att baggen släpptes till dem.

javill

  • Inlägg: 11391
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #12 skrivet: 01 nov-08 kl 22:48 »
I år hade jag påsklamm. Det var de bagglammen som skulle slaktats på hösten innan men, som var för klena pga parasiter. Det blev fina vikter till slut men, vilket jobb och slit hela vintern.  :P I år är det återigen bagglamm som får gå kvar. Även nu är de som är kvar för klena för att skicka till slakt. De flesta klenfisarna är trillingfödda och det var verkligen ingen höjdare när det gäller tillväxten.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #13 skrivet: 02 nov-08 kl 17:40 »
Kan säkert funka med alla de här åtgärderna som du skriver om. Jag har köttraskorningar bland annat dorset, finull, texel. Tror det handlar mycket om ras. Finull lär vara bra.
Gutisarna däremot, tror jag man kan göra vad som helst med, de blir i alla fall inte dräktiga förrän så här års

För mig är det verkligen inga problem med att få dem dräktiga på vilken tid jag vill, här behövs fasen varken teaserbagge eller flushning. Mitt problem är att se till att inga olyckor händer på fel tid. Bagge in så löser sig dräktigheten. Har varit med om att tackor råkat bli dräktiga en vecka efter lammning. Det är inte särskilt bra.
Det lammar här just nu. Har varierat lite. Ibland har jag kört ett gäng som lammat redan i augusti.

Jag är dock lite inne på att skippa det här med vinterlamm. Jag börjar väl bli gammal. Men jag tycker det är mycket jobb med lamm så här års.
Priset är ju högre på våren, men det kostar ju en del att föda upp lammen, med mer ensilage och spannmål.

Å andra sidan har jag inte lyckats bli av med höstlammen än, på grund av märkligt lång kö på slakteriet. Anmälde i augusti.

Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #14 skrivet: 03 nov-08 kl 11:04 »
För att uträkningen ska stämma så måste ju dräktighetstiden vara rätt. 173 dagar tror jag inte stämmer.
Jag har fått lära mej att den varar ca 5 månader, dvs 150 dygn.
I någon bok står det 142 - 148 dygn.
Mina finullstackor lammade 146 resp. 148 dygn efter att baggen släpptes till dem.
[/quote

Skulle tro att det är "brunstcykler" de räknar i precis som vid mänsklig graviditet!
Älskar djur... människor också!

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #15 skrivet: 05 nov-08 kl 19:40 »
Nej, jag vill gärna ha det till att mina får är drältiga i fem månader också
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #16 skrivet: 05 nov-08 kl 20:08 »
Lite tankar kring mänsklig graviditet kontra dräktighet hos får.

När det gäller människor så är de gravida 41-42 veckor, dvs 10,5 månad (42/4=10,5 mån).

Detta beror på att graviditeten räknas från senaste menstruationens första dag, detta menar man är graviditetens första dag.

Skulle tro att att det är likadant med beräkningen av fårens dräktighet! Alltså kan det stämma att dräktigheten är 173 dagar.

Tror ni att jag är helt ute nu?
Älskar djur... människor också!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #17 skrivet: 05 nov-08 kl 20:40 »
 Säkert har jag visat den här länken förut...
Men jag tycker det är intressant att läsa om olika gårdars sätt att producera ekologiska lamm:
http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbruksinfo/JIN99-05/JIN99-05.HTM
 Kan inte uträkningen med 173 dagar vara från den dagen Teaserbaggen släpps till tackorna?
                           Mvh
                         Charlotte
« Senast ändrad: 05 nov-08 kl 20:45 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Putte E

  • Inlägg: 104
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #18 skrivet: 24 nov-08 kl 21:30 »
vi har förhoppningsvis kommit en bit på vägen med att få påsklamm lammningen började i lördags med två lammningar nu vill de te att dom växer bara innan årets  slut så har dom flesta lammat

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Att lyckas med att få påsklamm!
« Svar #19 skrivet: 24 nov-08 kl 22:05 »
jeg lærer meget svenske ved at læse jeres artikler. Jeg har Jakobs får och Wensleydale. DE går med bagge hele året. Jakobs kan føder DEC. jan. men vokser langsomt (- kraftfoder) Wensleydale føder altid fra Marts. Jeg begynder at slagte i Juni. Har Påske lamme, men de er bagge lamme 12 måneder gammel. Renee


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 3 användare
javill, von tratt, Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser