Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordgubbar i sommar!  (läst 8341 gånger)

Camilla

  • Gäst
Jordgubbar i sommar!
« skrivet: 23 jan-04 kl 20:49 »
Jag tänkte flytta mitt jordgubbsland i vår, det skulle nog behöva en lite soligare plats än det har nu.

Det bästa stället jag kan hitta på tomten är en ca 15 m lång och 2 m bred remsa sydväst om tre gamla äppelträd, intill ett lågt nätstaket. Idag växer där gräs (och lite kirskål) på platsen, och  jag funderar på att göra någon form av långsmal, upphöjd bädd till jordgubbarna, för jag vill inte ge mig på att gräva så nära äppelträden.

Finns det någon som har bra tips? Kan det hjälpa med tidningar i botten för att stoppa rotogräs? Kan man göra flera våningar för att utnyttja ytan bättre? Några växter man skulle kunna samodla med jordgubbarna?




hanne

  • Inlägg: 63
    • Småland
Re:Jordgubbar i sommar!
« Svar #1 skrivet: 23 jan-04 kl 23:27 »
Åh, va härligt, tänka på jordgubbar nu!
Jag tycker om täckodling, man slipper vattna o gödsla och även rensa (ifall man lägger minst 20 cm tjockt med klipp o halm mm). Håller på att fixa land undan för undan med stigar av gräs mellan. Gräver en ganska djup fåra runt och landen ligger lite upphöjda innanför "vallgraven". Den fyller jag med tidningar som jag skarvar lite omlott i lager om 8-10 dubbelvikta tidningar, sen halm överst så det blir fint. Det håller gräs o land effektivt åtskilda hela säsongen. Och så täcker jag landet med halm. Men det går åt rätt mycket. På våren ska man maka undan halmen runt just jordgubbarna så de får värme. Men man måste inte, då kommer de lite senare bara. Här är ett annat tips om att anlägga en bädd: http://www.odla.nu/metoder/upphojda.shtml
Annars kan du lägga tidningar i botten o jord ovanpå om du inte vill gräva alls.

Vet tyvärr inte vad jordgubbar trivs att samplanteras med. Jag har varvat med grönkål och det gick bra. Kålen blev inte stora förrän jordgubbarna var slut.

PS: måste bara tillägga att om man börjar täckodla hux flux kan det vara bra med lite extra kvävetillskott först, annars kan växterna ta lite stryk i början eftersom nedbrytningen stjäl kväve från plantorna. Men snart ger ju halmen kvävet tillbaka. Och när det väl är igång är det en evighetsmaskin - bara man kastar på tillräckligt med täckmaterial. Man kan ju också ytkompostera under täcket...
« Senast ändrad: 23 jan-04 kl 23:49 av hanne »

Camilla

  • Gäst
Re:Jordgubbar i sommar!
« Svar #2 skrivet: 11 feb-04 kl 02:09 »
Tack för tipsen Hanne! Jättebra länk!
Jag gillar också täckodling - det börjar fungera i mitt trädgårdsland nu. De första åren var det så mycket kirskålsrötter kvar i landet så det gick inte att ha täckt - då växte de små otäckingarna under täcket och stack rätt vad det var upp bladen där jag minst önskade det.
I höstas hade jag ingen halm kvar, men enorma mängder löv från 5 stora bokar och 50 meter bokhäck på tomten, så jag har provat att bädda in jordgubbsplantorna i boklöv. *man tager vad man haver* :D Får väl se om jag har några jordgubbsplantor kvar i vår, eller om de har ruttnat allihop... men om det fungerar så antar jag att det gäller samma för boklöv som för halm - att de stjäl kväve när de bryts ner?

Camilla

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:Jordgubbar i sommar!
« Svar #3 skrivet: 14 feb-04 kl 20:58 »
Du har helt rätt i att löv också tar kväve ur jorden vid nedbrytningen - om de inte är helt färska och gröna. Anledningen är att det krävs balans för nedbrytningen, saknas det kväve som i torrt, brunt material måste det tas utifrån, i det här fallet från marken (finns det inget att ta av bryts det ner ändå, men tar längre tid). Det är av samma anledning man ska blanda grönt och brunt i komposten.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Jordgubbar i sommar!
« Svar #4 skrivet: 31 mar-04 kl 00:14 »
Såg ett tips i en odlarbok att täcka jorden med plast, typ svarta sopsäckar. Man skär hål i dem och planterar jordgubbsplantorna. På så sätt slipper man rensa ogräs imellan plantorna hels tiden  ;)
 
Jag tänkte kassera mina gamla plantor och köpa helt nya och plantera om på just det här sättet. Halm är bra att ha under när jordgubbarna kommer, så att de inte ligger direkt på marken.
« Senast ändrad: 31 mar-04 kl 00:14 av Gille »
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 4 användare
xaelanar, per.martinsson, ärt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser