Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frukt och bärhäck?  (läst 5064 gånger)

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Frukt och bärhäck?
« skrivet: 14 jun-07 kl 07:01 »
I änden av min lilla radhustäppa finns ett par meter grön häck, med en syrenbuske på var sida. Eftersom utrymmet är begränsat skulle jag gärna byta den där häcken som "bara" är grön mot nåt som kan ge lite ätbart. Funderar lite. Läste om spalierade fruktträd nånstans, någon som vet hur det funkar? Då dar de ju inte så mycket plats. Sedan några bärbuskar framför så man får insynsskydd även längre ner där fruktträden består av bara stammar. Jag vet inget alls m fruktträd, och mycket lite om bärbuskar, så jag är tacksam för all information! Har fått för mig att träd och buskar är lämpligt att plantera på hösten, å då är det ju dags att fundera på vad man ska ha, och hur man gör..

Syrenerna tänkte jag nog behålla, även om de är stora. Jag gillar deras blommor, och de doftar så ljuvligt! Så det är inte många meter som behöver planteras i så fall. Jag gissar att det kan röra sig om max två fruktträd, och kanske upp till sex buskar. Tips på sorter vore inte heller fel! Ang träden blir det nog helst äppel eller körsbär.
« Senast ändrad: 14 jun-07 kl 07:05 av drömmare »
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Frukt och bärhäck?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-07 kl 17:26 »
Om du tycker att det verkar krångligt med spaljéträd, finns det även fruktträd som "bara växer uppåt". Som spjut. Minns inte den korrekta benämningen, men grejen är i alla fall att du får plats med en del olika sorter på relativt kort sträcka.

Bärbuskar kan du stamma upp. På så vis får du fri markyta att odla på under buskarna. Kanske kan det vara ett sätt att få ytterligare en liten odlingsplätt? Kanske för jordgubbar och smultron?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:Frukt och bärhäck?
« Svar #2 skrivet: 14 jun-07 kl 19:32 »
Okej, fruktspjut. Hur höga kan de tänkas bli? Och hur stammar man upp buskar? Klipper man bort alla grenar utom en eller? Jag har sett såna buskar på bild, men fattar inte riktigt hur det går till. Lite som trolleri nästan.. :-[ Jag har aldrig hållit på med träd över huvudtaget, så att stamma upp låter lika obegripligt som att spaliera, men det ser ju snyggt ut på bild ;)

Annars var det nog nåt sånt jag tänkt. Fast när jag tänkt en stund till så kanske jag inte ens behöver forma fruktträden så mycket, det finns ju ändå plats för buskar under dem. Och så kanske lite smultron längst ner.. Jag har för mig att jag läst att man bäst planterar träd och buskar på hösten, stämmer det? Då är det ju hög tid att planera och fundera, så man får dem i jorden i tid..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Frukt och bärhäck?
« Svar #3 skrivet: 14 jun-07 kl 20:31 »
Det är säkert lite olika hur stora de här "spjuten" blir. Kolla på plantskolan!

Ja, plantera på hösten, så får träden/buskarna lite tid att etablera sig innan våren sätter fart.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:Frukt och bärhäck?
« Svar #4 skrivet: 14 jun-07 kl 20:33 »
Åter tack manna! Bra med skåningar som kan fruktträd! :-*
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Frukt och bärhäck?
« Svar #5 skrivet: 14 jun-07 kl 21:59 »
Jag har för mig dom sa på TV att en spaljehäck av frukt-träd ska man bara ha om man är jätteduktig på att beskära träd.
Mina grannar har en häck av röda vinbär, den är jättemaffig, tät och ger mycket skörd! annars så finns det väl nån vanlig häck-buske som ger ätliga bär, kommer inte ihåg vad den heter bara...
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:Frukt och bärhäck?
« Svar #6 skrivet: 14 jun-07 kl 22:09 »
Jag har för mig dom sa på TV att en spaljehäck av frukt-träd ska man bara ha om man är jätteduktig på att beskära träd.
Mina grannar har en häck av röda vinbär, den är jättemaffig, tät och ger mycket skörd! annars så finns det väl nån vanlig häck-buske som ger ätliga bär, kommer inte ihåg vad den heter bara...

Jo, jag tror jag avsäger mig spaljé.. Men tror att jag rymmer ett par vanliga träd. Bärbuskarna ryms nedanför. Jag blev lite nyfiken på det manna skrev om att stamma upp buskar. Jag har bara sett det på bild, och är smått fashinerad.. Måste man vara jätteduktig på att beskära för att lyckas med det med? Och tar det väldigt lång tid? Jag tror i alla fall mest på nån rad av vanligt växande bärbuskar. Blir bra insynsskydd så.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Frukt och bärhäck?
« Svar #7 skrivet: 09 jul-07 kl 20:43 »
De där fruktträden som växer som spjut, som Manna säger, växer visst ganska långsamt har jag hört, och de kan bli upp till 3 meter. Men man får inte beskära dem, för då kan de komma igång och växa, dvs de tappar sin form. De går även bra att ha i kruka. I Tyskland har jag sett dem med två sorters äpplen på. Spaljé är nog lite lurigare, men om man vill och skaffar sig litteratur borde det gå bra. Det är ganska vanligt i fruktodlarområden. Spaljépäron har de lite varstans här i trakten, fast det är egentligen inget direkt fruktodlarområde. Vi har lika kalla vintrar här som det är i Götaland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

799 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tur-Johan, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser