Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ympkvistar  (läst 4750 gånger)

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
ympkvistar
« skrivet: 15 apr-07 kl 20:45 »
alltså hur gör man detta?

(från vinbärsbuskar gör jag så att jag bara klykar fast en gren mot marken och sen växer det ut rötter och sen knipsar jag av det och har en ny planta. Alt att bara ta en bra gren jag ansat bort och sätter den i vatten så rotar den sig.)
funkar den varianten på alla buskar?

Och HUR gör man med äppelträd?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:ympkvistar
« Svar #1 skrivet: 15 apr-07 kl 21:04 »
På äppel ympar du fast skottet på det nya trädet.

Dina vinbärsmetoder har jag bara provat på just vinbär. Vilka andra buskar vill du föröka? Bärbuskar eller även s k prydnadsbuskar?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Eulalia

  • Gäst
Re:ympkvistar
« Svar #2 skrivet: 15 apr-07 kl 21:18 »
Hej, Sveriges Pommologiska sällskap har info

De var på trädgårdsmässan och jag o moster fick en liten visning i hur det går till. Han pommologen sa att det var av yttersta vikt att den gröna hinnan innanför barken vidrör varann på ympkvisten och ympet..jag kan inte terminologin men de måste alltså ha kontakt, om så bara till 5 %.
Många gör misstaget att sätta det de vill ympa mitt i kvisten de ska ympa på. Om den ena är större än den andra kan det hända att den "gröna hinnan" hamnar helt ur kontakt.
Sen sa han också att det var viktigt att binda ihop och vaxa, så att det inte möglar eller torkar ut.
Moster blev skitglad över denna info, för hon har försökt och misslyckats flera gånger.  :)
Fåse om det lyckas i år..
« Senast ändrad: 16 apr-07 kl 10:04 av Eulalia »

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:ympkvistar
« Svar #3 skrivet: 15 apr-07 kl 22:01 »
Citera
På äppel ympar du fast skottet på det nya trädet.

alltså typ så det kan bli två olika sorter på ett träd?? :o

Citera
Dina vinbärsmetoder har jag bara provat på just vinbär. Vilka andra buskar vill du föröka? Bärbuskar eller även s k prydnadsbuskar

Krusbär gärna  ;D
rosor e trevliga...fläder skulle jag gärna vilja ha en buske..

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:ympkvistar
« Svar #4 skrivet: 15 apr-07 kl 22:04 »
Ett normalstort träd kan bära 15-20 sorter och flera av oss entusiaster har nått den nivån.

kollade den sida du skicka eulalia...   jag inser starkt min begränsning inom trädutvecklingen!

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:ympkvistar
« Svar #5 skrivet: 16 apr-07 kl 09:53 »
alltså typ så det kan bli två olika sorter på ett träd?? :o

Ja, så galet kan det bli!  ;D Och som du tydligen har läst, går det att dundra på med ganska mycket mer.  ;) För att göra det hela lite roligare, går det t ex att sätta päronympor på rönn.

Krusbär gärna  ;D
rosor e trevliga...fläder skulle jag gärna vilja ha en buske..

Krusbär kan du göra avläggare på, alltså bara böja ner en gren mot marken och vänta på att den slår rot.

Rosor är absolut trevliga, men jag har inte lärt mig något om dem. Drömmer dock om en rosenhäck runt tomten.

Hittar du en fläderbuske så hittar du typ femton miljoner småplantor runt omkring. Gräv upp en sådan och plantera på utvald plats.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Eulalia

  • Gäst
Re:ympkvistar
« Svar #6 skrivet: 16 apr-07 kl 10:04 »
Ett normalstort träd kan bära 15-20 sorter och flera av oss entusiaster har nått den nivån.

kollade den sida du skicka eulalia...   jag inser starkt min begränsning inom trädutvecklingen!

din begränsning?  ??? sidan var ju verkligen pedagogisk och enkel!
kom igen färneskullan, there´s no limit !
men jag tar bort länken, så ingen behöver känna sig begränsad  :-X

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:ympkvistar
« Svar #7 skrivet: 16 apr-07 kl 10:21 »
En bra idé kan vara att märka sina ympor med ex en liten bit färgat band. Papps ympade nogsamt åt en släkting, bara för att året efter få klagomål över att ympen var alltför lik trädets egna skott. Vid klippningen hade ympen helt enkelt oxå kapats av.  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:ympkvistar
« Svar #8 skrivet: 16 apr-07 kl 15:02 »
Citera
din begränsning?   sidan var ju verkligen pedagogisk och enkel!
kom igen färneskullan, there´s no limit !
men jag tar bort länken, så ingen behöver känna sig begränsad  


hahahahaha...jag mena ju snarare att jag aldrig sett eller läst detta tidigare  ;D
kändes lite pinsamt  8)

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:ympkvistar
« Svar #9 skrivet: 16 apr-07 kl 15:03 »
få jag tillbaka länkenn då  8)

Eulalia

  • Gäst
Re:ympkvistar
« Svar #10 skrivet: 16 apr-07 kl 16:37 »
jamenvisst självklart  :)
http://www.svepom.com
sorry tjurigheten, känner mig allmänt bråkig idag, och ingen att bråka med  :-\
« Senast ändrad: 16 apr-07 kl 16:38 av Eulalia »

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:ympkvistar
« Svar #11 skrivet: 16 apr-07 kl 16:58 »
Citera
jamenvisst självklart  
http://www.svepom.com
sorry tjurigheten, känner mig allmänt bråkig idag, och ingen att bråka med  

tack  ;D

finns det ingen som vill bråka med dig i dag på forumet? ...tycker annars det är rätt så saftiga diskussioner lite här och var annars på ljugarbänken eller barn  ::)
jag tycker detta forum är så roligt...många är så bestämda  ;D

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:ympkvistar
« Svar #12 skrivet: 24 maj-07 kl 20:50 »

alltså typ så det kan bli två olika sorter på ett träd?? :o
Krusbär gärna  ;D
rosor e trevliga...fläder skulle jag gärna vilja ha en buske..
Om man vill massföröka krusbär eller vinbär till sig själv så brukar jag använda denna metod.
Man köper en buske med många grenar. Planterar den i en för djup grop. Fyller på jord så att jordytan i gropen hamnar ca 10 cm under den vanliga marknivån. Sen tar man en kniv och skrapar bort barken på vissa ställen på dom nedersta 10cm på grenarna. Sen öser man på jord så att skadorna täcks och att jorden hamnar i marknivå. Nästa vår så gräver man försiktigt bort dom översta 10 cm jord. då är det rötter på grenarna. Klipp bort grenarna och plantera om på annat ställe. Vänta med att fylla igen gropen förän det har kommit fram nya grenar som är minst 30cm långa. Om man vill ha mera buskar så skrapa på dom nya grenarna innan du fyller igen gropen. Sen är det bara att vänta en sommar igen. Fixar sig själv utan att man behöver bry sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser