Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordgubbar  (läst 13267 gånger)

AnnaPanna

  • Gäst
Jordgubbar
« skrivet: 28 mar-07 kl 21:36 »
Jag bara måste planera jordgubbar i vår!
Vad ska jag tänka på?
Hjälp!
/A

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Jordgubbar
« Svar #1 skrivet: 29 mar-07 kl 11:01 »
Ha många olika sorter, så att du kan plocka och njuta av bären under en lååång säsong.
Om du odlar gubbarna i tunnor, får du plats med otroligt mycket plantor på liten yta. Dessutom blir inte bären kladdiga och gryllingarna riskerar inte att bli söndertrampade.
Om du odlar på friland, är det bra att täcka gångarna med halm. Ojordiga bär och fukt till plantorna.

---

Servera de färska bären med gräddmjölk och socker. Bjud din älskling på den första mogna gubben. Frys in så mycket du kan, det är en guldgruva på vintern att kunna koka egen "jorgobbagröd" och saft. Rensa bort skadade bär direkt, så slipper du "äckel" på grannbären. Bli inte rabiat för några ogräs.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Jordgubbar
« Svar #2 skrivet: 29 mar-07 kl 15:12 »
Tack Manna!

Tunnor? Jag tänkte antingen odla på friland eller i mina hemmasnickrade sålådor. Halm var en bra idé, det har jag ju sett hos andra men inte lagt på minnet.

Har hittat Gammaldags mjölk (Kravmärkt förståss) i en av våra affärer. Det gjorde mig urlycklig!! Det är gott även till jordgubbar  ;-)
/A

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Jordgubbar
« Svar #3 skrivet: 29 mar-07 kl 22:26 »
Apropå tråden om det godaste.. smarrade till med värmda jordgubbar från frysen med gräddglass just, det är inte helt fel det heller! ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Jordgubbar
« Svar #4 skrivet: 30 mar-07 kl 10:02 »
Tunnor?

Ja, du perforerar bottnen så att överflödigt vatten kan rinna ut. Skär så hål på tunnans sidor, så stora att du kan peta in plantor där. Ös jord i tunnan, peta in plantorna i hålen samt i tunnans ovanknt och sedan väntar du bara. Ja, du får ju förstås vattna om det inte regnar, men ananrs sköter odlingen sig bra på egen hand. Ställ tunnan/tunnorna där du vill ha bären nära till hands. Kanske vid en uteplats eller precis vid köksdörren? Utanför sovrumsfönstret?

Det finns sådana specialtunnor att köpa, men de är fula och dyra. Och dyra. Och jäkligt fula.  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Jordgubbar
« Svar #5 skrivet: 30 mar-07 kl 20:13 »
Jag har planterat mina plantor på den sämsta jorden jag har, dvs den som är så stenig och mager att ingenting med nedåtväxande rötter fixar det. Känns bra att kunna utnyttja även denna jordplätt till något vettigt.
Halm...absolut, gärna växtduk tills risken för nattfrost är över ( om plantorna är nyligen satta )
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Marieberg

  • Gäst
Re:Jordgubbar
« Svar #6 skrivet: 30 mar-07 kl 20:15 »
Jag har planterat mina plantor på den sämsta jorden jag har, dvs den som är så stenig och mager att ingenting med nedåtväxande rötter fixar det. Känns bra att kunna utnyttja även denna jordplätt till något vettigt.
Halm...absolut, gärna växtduk tills risken för nattfrost är över ( om plantorna är nyligen satta )


Så vitt jag vet, behöver jordgubbar mycket näring.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Jordgubbar
« Svar #7 skrivet: 30 mar-07 kl 21:20 »
Så vitt jag vet, behöver jordgubbar mycket näring.

Byt ut halmen mot gräsklipp!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Jordgubbar
« Svar #8 skrivet: 31 mar-07 kl 09:03 »
Jodå...de ska få både gräsklipp och hönsgödsel. Min tanke var bara att de till skillnad från t ex morötter håller sig till ytskiktet så om man bara gödslar ovanifrån borde det inte göra så mycket att marken är full av sten, trädrötter och annat obrukbart.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Jordgubbar
« Svar #9 skrivet: 09 apr-07 kl 19:30 »
I helgen har jag försått mina jordgubbarfrön.
Läste i en trädgårdsbok att de ska stå varmt och mörkt?
Det ska dessutom ta 2-3 veckor innan det börjar gro... lång väntan.
/A

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Jordgubbar
« Svar #10 skrivet: 10 apr-07 kl 07:18 »
Oj... frön... Berätta hur det går! Jag har bara kört med fuskvarianten: hämta småplantor hos papps.  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Jordgubbar
« Svar #11 skrivet: 22 apr-07 kl 21:06 »
I fredags när vi kom till landet kollade jag in mitt lilla pyttedrivhus där toarullarna med jordgubbsfrön står. De har kommit upp ca 1 - 1,5 cm.
Jäteroligt! Frågan är nu om jag ska låta de stå kvar mörkt eller om jag ska ta fram dem till solen nu??!

/A

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Jordgubbar
« Svar #12 skrivet: 22 apr-07 kl 22:48 »
Släng fram dom i solen nu!!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Jordgubbar
« Svar #13 skrivet: 23 apr-07 kl 10:40 »
Har själv tänkt fixa jordgubbsland till sommaren. Har tänkt köra med sand/gräsklippsvarianten. Nå'n som har koll? Har läst om en variant en gång, men minns inte riktigt. Tror man först lade ut tidningar i en lång rad, sedan på med sand ca 40 ca högt sedan plantera plantorna i en rad, på med tidningar runt så de täcker helt sandhögen (inte plantorna förstås, men allt annat), sedan vräka på med massor av gräsklipp. Nå'n som vet om det här var "receptet"? Har jag missat nå't? Man skulle inte behöva rensa ogräs om man sådde så här. Hade man två rader skulle man sätta med med så'nt mellanrum att man kunde gå med gräsklipparen emellan. Tyckte det lät smart och enkelt.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Jordgubbar
« Svar #14 skrivet: 02 maj-07 kl 12:01 »
Nu e dem i solen, men utvecklas inte alls... flera av groddarna har dött  :'(

Blir nog att köpa ett gäng plantor istället
/A

Rådjursöga

  • Inlägg: 104
Re:Jordgubbar
« Svar #15 skrivet: 04 maj-07 kl 20:46 »
Nu e dem i solen, men utvecklas inte alls... flera av groddarna har dött  :'(

Blir nog att köpa ett gäng plantor istället
/A

Min erfarenhet är att jordgubbsgroddar är känsliga för stark sol. De vill gärna växa till sig i halvskugga/sol och fuktig miljö. Det har fungerat hos mig.
Jag tycker att du ska köp några plantor nu så att du i alla fall hinner få en liten skörd i sommar. Plantorna vill i jorden på en gång. Håll jorden fuktig. Någon nämnde växtduk. Det är ingen dum idé alls! Jag brukar ha det över mina plantor, friland, fram tills dess att blommorna slår ut och jag får massor med jordgubbar!  :) Du kan ju alltid driva upp egna plantor nu som får växa till sig under sommaren och som kan ge dig skörd fr om nästa år!


signe

  • Inlägg: 498
Re:Jordgubbar
« Svar #16 skrivet: 05 maj-07 kl 09:52 »
Tidningar och sand-metoden fungerar bra ett par år - sedan blir det ogräs kan jag rapportera.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Jordgubbar
« Svar #17 skrivet: 05 maj-07 kl 16:36 »
Ok. Men då kanske man kan ta sticklingar och börja om på nytt ställe och hiva den gamla sandkullen till komposten.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Jordgubbar
« Svar #18 skrivet: 06 maj-07 kl 20:30 »
Nu har jag slängt mina små groddar som dog i solen.
Däremot har jag köpt små plantor, två olika sorter, en tidig och en sen.
Så jag har 9 plantor av varje sort - i var sin såbädd. Det är såååå fint med lite plantor! De blommar, så de ska jag inte ha under duk, då blir det ju inga bär, har jag läst någonstans. Bina måste ju komma till..

Jag ska prova att driva upp jordgubbar själv igen. Jag har några frön kvar och ska då läsa på lite mer innan jag sätter dem. Hoppas jag lyckas...

/A

hönstanten

  • Gäst
Re:Jordgubbar
« Svar #19 skrivet: 24 maj-07 kl 09:39 »
Jag har sått alla våra jordgubbsplantor och smultron (samanlagt ca 75 plantor) och det har fungerat utmärkt. Smultronen (stora månadssmultron) har gett massor av bär i 5 år nu!
Direkt sol är aldrig bra för små plantor som inte är vana vid det. Sätt dom gärna i ett österfönster så det bara är lite sol i början på dagen.

Det är inte svårt med att dra upp egna platnor så försök igen!

Lycka till!

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Jordgubbar
« Svar #20 skrivet: 13 jun-07 kl 12:39 »
Nu har jag skördat 3 jordgubbar av den tidiga sorten! Jättegoda!
Om man vill ha stark smak påverkas av hur mycket man vattnar har jag läst. Men tyvärr framgår det inte där om det är mkt vatten eller lite vattning som ger mycket smak.. någon som vet!?
Jag vattnar varje dag... nu när det är så himla torrt.
/A

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:Jordgubbar
« Svar #21 skrivet: 13 jun-07 kl 22:34 »
Har inte hört om förhållandet vatten/smak. Men om de inte håller på att torka bort så.. Mina föräldrar har jordgubbsland, inte så hiskeligt stort, men ger ändå ett par liter/dag under ett par veckor. Bara se till att stoppa i frysen när man ätit så man får ont i magen ;)! Och himla goda blir de! Men det är i norrbotten, med ljus dygnet om. Jag upplever att de blir extra söta i norr.. För att återgå till din fråga så vattnas deras jordgubbar knappt alls annat än det moder natur behagar bidra med. Och trots värme och torka har de gett god skörd av riktigt smaskiga bär.. Jag trodde som sagt att det berodde på de ljusa nätterna, men det kanske är fler faktorer som spelar in. Mer erfarenhet än så har jag inte. Lycka till!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

ingegärdsgårn

  • Inlägg: 294
Re:Jordgubbar
« Svar #22 skrivet: 18 jun-07 kl 19:58 »
Om man ska köpa jordgubbsplantor vad ska man satsa på?
Jag vill ha en jordgubb som smakar gott. Vilken sort ska man välja?

aino

  • Inlägg: 130
Re:Jordgubbar
« Svar #23 skrivet: 26 jun-07 kl 15:29 »
Jag har hört att ju nordligare gubbarna växer desto sötare blir de. Dels tack vare ljusen men också temperaturväxlingarna (kallare nätter).

Sallad blir ju väldigt starkt om man vattnar för lite - kanske samma sak för bär oxå?

Sambons föräldrars jordgubbsland svämmar över med jordgubbar - bara sååå gott! Vi ska gräva om landet i höst - tips på hur/när? Tänkte göra nya fina rader, gallra och kanske sätta duk eller liknande. Det landet har (minst) tre sorters jordgubbar. Finns ju jättemassa olika sorter, i vissa länder i Europa skriver man ut vilken jordgubbssort det är, precis som för äpplen & annat. Har inte sett det i Sverige..


/aino

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Re:Jordgubbar
« Svar #24 skrivet: 26 jun-07 kl 21:08 »
Jordgubbarna brukar vara plockbara i andra halvan av juli här och de är söta. För några år sen fick vi lätt 10-20 liter men nu är det så mycket ogräs att man kan göra en rundbal, nästan :D.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Hilbur

  • Gäst
Re:Jordgubbar
« Svar #25 skrivet: 02 jul-07 kl 09:53 »
Jag har satt jordgubbar i en "hålkruka" på min lilla uteplats (bor i lgh) men mitt problem är att ngn äter upp bären så fort dom mognar (gissar på ngn hungrig fågel kanske?)
Någon som har tips för att få ha bären i fred? Gissar att det bli samma om man odlar på friland eller  ???


ankfarm

  • Inlägg: 209
    • Halland
Re:Jordgubbar
« Svar #26 skrivet: 13 jul-07 kl 18:53 »
Ja, du perforerar bottnen så att överflödigt vatten kan rinna ut. Skär så hål på tunnans sidor, så stora att du kan peta in plantor där. Ös jord i tunnan, peta in plantorna i hålen samt i tunnans ovanknt och sedan väntar du bara. Ja, du får ju förstås vattna om det inte regnar, men ananrs sköter odlingen sig bra på egen hand. Ställ tunnan/tunnorna där du vill ha bären nära till hands. Kanske vid en uteplats eller precis vid köksdörren? Utanför sovrumsfönstret?

Det finns sådana specialtunnor att köpa, men de är fula och dyra. Och dyra. Och jäkligt fula.  ;)
Får tunnorna stå kvar utomhus på vintern, täcker du över?
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Jordgubbar
« Svar #27 skrivet: 15 jul-07 kl 20:30 »
Jag fick inte så mkt jordgubbar, men det var ju första året, kanske därför. Nu har jag en annan fråga:

Jag vill gärna ha fler plantor och nu har mina plantor skjutit revor. Jag har flyttat lite på halmen så att de ska rota sig i jorden.

När kan jag klippa av revorna för omplantering?
Kan jag sätta dem direkt på friland för vidare utveckling eller måste de flyttas in (läste det i en bok, men ifrågasätter det...)?

Hilbur - köp bärnät, det funkar på friland, så säkert på balkongen med.

/A

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Jordgubbar
« Svar #28 skrivet: 15 jul-07 kl 21:17 »
Att plantorna inte ger så mycket första året känner jag igen. Här brukar andra och tredje året vara bäst, sen klingar det av lite. Vi flyttar revor till nåt nytt land (eller flera) varje år och sätter något annat i det äldsta landet.

Jag har flyttat plantor både på sensommaren/hösten (när skörden är över) och ganska tidigt på våren. Båda delar har fungerat bra. Att man skulle ta in plantor har jag aldrig hör talas om  ???

Det finns massor med "regler" kring jordgubbar, jag kan inte påstå att jag bryr mig om dem så mycket. Vi får goda gubbar och det räcker för mig  ;)

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Jordgubbar
« Svar #29 skrivet: 15 jul-07 kl 21:29 »
Ok! Men ska revorna ha rotat sig först, och i så fall hur mkt rötter ska det vara, när de sitter hos moderplantan, eller fixar den det i på den nya platsen?!

Hur mycket av revan ska man sätta på den nya platsen?

/A
« Senast ändrad: 15 jul-07 kl 21:30 av AnnaPanna »

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Jordgubbar
« Svar #30 skrivet: 15 jul-07 kl 21:42 »
Jag låter mina rota sig (eller rättare sagt, de rotar sig själva hejvilt överallt, jag har revor som ogräs!) Sen klipper jag bara av dem och flyttar dem till det nya landet. Har uppriktigt sagt inte funderat så mycket på detaljerna, jag bara flyttar dem och de tar sig nästan alltid. Nån annan kanske har bättre koll?

Bor du inte här i krokarna? Du kan får småplantor av mig till hösten eller våren, om du vill.

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Jordgubbar
« Svar #31 skrivet: 15 jul-07 kl 21:46 »
Jag har ju mina jordgubbar i 1x1 m. såbäddar. Så revorna hamnar liksom utanför, hängandes i luften. Det är därför jag ställer så mkt frågor. Nu har jag flyttat undan halm mellan plantorna och tryckt ner revor i jorden och hoppas de rotar sig lite.

Har skickat dig ett PM!
/A


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Hantverkaren, ärt, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser