Om man ska anpassa kraftöverföringen på en skoter till en motor med annat varvtalsregister, så brukar man göra det genom att laborera med vikter och fjädrar i primärvariatorn (det förutsätter dock att variatorn är av en typ som är gjord för att kunna "viktas om". Har man väl fått variatorarrangemanget att fungera bra, så kan man ge sig på utväxlingen mellan sekundärvariator och drivaxel om man vill ha ett annat hastighets- och dragkraftsområde hos skotern.
På en gammal Aktiv Blå är förmodligen originalvariatorn utsliten för länge sen och borde bytas i vilket fall som helst.
Att motorn varvar onödigt mycket kan bero på för smal eller utsliten rem, eller att primärvariatorn är så sliten att den rörliga remskivan fastnar på någon slitkant och inte kan röra sig hela vägen. Man kan gärna palla upp skotern så att mattan hänger fritt och studera hur variatorn beter sig när man varvar upp motorn sakta och kanske provar att belasta med bromsen.
Så gott som alla variatorer för skoterbruk är gjorda för att monteras på ca 30 mm konisk axeltapp med ett gängat centrumhål för en skruv som går rakt igenom variatorn och drar fast den i vevaxeln.
Det borde inte vara särskilt märkvärdigt att få igång elsystemet på en gammal Sachsmotor. Möjligen kan det bli bekymmer om man har blandat ihop delar som inte passar ihop, SA290 har ju tillverkats i många år och det finns många varianter med t ex olika kraftig lysspole och därmed olika magnetarrangemang i svänghjulet. Om man använder ett svänghjul som inte har magneterna på rätt ställe för den tändplatta som sitter där, så blir det förmodligen ingen gnista alls trots att man inte ser något fel vid första anblick.
En annan skillnad som är värd att tänka på är att vissa av de där motorerna har tändspolen på tändplattan, medan andra har ett s k energy transfer -tändsystem, med bara en generatorspole på tändplattan och tändspole utanför. Kondensatorn har olika elektriska data för de båda varianterna, och det blir förmodligen ingen gnista om man har kondensator av fel sort.
Sen är det också vanligt att alla kablar vibrerar av där de ansluter mellan motorn och skoterns kabelhärva, pga den encylindriga motorns kraftiga vibrationer. Det duger inte med fransiga kabeländar i en billig "sockerbit", utan man MÅSTE använda ändhylsor, krympslang som böjskydd osv om installationerna ska hålla mer än några timmar.