Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta ut motor på gammal snöskoter?  (läst 4157 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Byta ut motor på gammal snöskoter?
« skrivet: 04 feb-16 kl 11:08 »
Jag har en gammal snöskoter, Aktiv Blå, med en Sachs 290 motor. Skotern är i bra skick förutom motorn som jag inte lyckas få igång. Den är död rent elektrisk och jag klarar inte av att felsöka mer nu.
Jag såg en annan tråd om bytesmotor och funderade då på om jag kanske helt enkelt skulle byta ut motorn mot en helt ny..
Sachs 290 är väl på c:a 19 hk men med tanke på ålder och allmänt slitage så får man anta att de faktiska hästkrafterna är mkt mindre.

Såg denna motor på 15 hk med elstart.. Kan man byta ut Sachsen mot en sådan med lite ombyggnation tror ni?
http://www.rcholmshop.se/motorer/bensin/horisontell-axel/loncin-bensinmotor-15-0-hk-1.htm
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Byta ut motor på gammal snöskoter?
« Svar #1 skrivet: 04 feb-16 kl 11:21 »
 Du kan ju pröva att köpa en annan gammal snöskoter som är skrotig men där motorn går bra. Eller bara annonsera efter en sachsmotor.

 Länken du skickade fungerar inte för mig, men ett problem med en annan motor kan nog vara att montera dit variatorn.

 Ett tips om du orkar skruva lite till i motorn är byta kondensator dock behöver man en lite konstig svänghjulsavdragare till det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Byta ut motor på gammal snöskoter?
« Svar #2 skrivet: 04 feb-16 kl 11:54 »
Kul projekt!

Jag har liknande funderingar på min överstarka gamla skoter. Två nackdelar som jag ser är att den motorn du tänker på har dåligt varvtalsregister och att den förmodligen inte tål sidokrafterna på axeln utan att du måste sätta dit ett stödlager.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Byta ut motor på gammal snöskoter?
« Svar #3 skrivet: 04 feb-16 kl 12:14 »
Kul projekt!

Jag har liknande funderingar på min överstarka gamla skoter. Två nackdelar som jag ser är att den motorn du tänker på har dåligt varvtalsregister och att den förmodligen inte tål sidokrafterna på axeln utan att du måste sätta dit ett stödlager.
Nu har jag inte riktigt konstruktionen i huvudet men jag tror att motoraxeln går in i någon form av slirkoppling/remskiva som sitter fast i chassit av sig själv. I så fall borde ju inte det bli några sidokrafter att tala om?

Men det är klart, varvtalet kan ju vara ett problem.. Sachsen varvar nu ut något överjävligt om man ska komma upp i 30-40 km/timmen. Tyvärr så har man väl förmodligen sprängt en sådan där motor vid det laget..
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Byta ut motor på gammal snöskoter?
« Svar #4 skrivet: 04 feb-16 kl 12:16 »
Du kan ju pröva att köpa en annan gammal snöskoter som är skrotig men där motorn går bra. Eller bara annonsera efter en sachsmotor.

 Länken du skickade fungerar inte för mig, men ett problem med en annan motor kan nog vara att montera dit variatorn.

 Ett tips om du orkar skruva lite till i motorn är byta kondensator dock behöver man en lite konstig svänghjulsavdragare till det.
Tycker jag har bytt allt som går att byta.. Men det har jag ju förmodligen inte.. :) eller så har jag satt ihop något fel. Hur som helst så har motorn inte hoppat igång på 2 år och jag känner ingen större lust att ge mig på att plocka ned den igen för att inse att den inte startar efter det heller.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

husbehov

  • Gäst
SV: Byta ut motor på gammal snöskoter?
« Svar #5 skrivet: 04 feb-16 kl 12:19 »
det måste väll gå att "dreva om" alltså ha ett mindre remhjul efter variatorn ? blir mycket jobb förstås men antar att den du har är en 2takt ? går du över till 4 takt så får du ju bra mycket mer vrid i botten med . men blir mycket jobb och en svarv behöver du nog . sen blir väll remmen fel

husbehov

  • Gäst
SV: Byta ut motor på gammal snöskoter?
« Svar #6 skrivet: 04 feb-16 kl 12:20 »
om ni tänker på varvtalet alltså

husbehov

  • Gäst
SV: Byta ut motor på gammal snöskoter?
« Svar #7 skrivet: 04 feb-16 kl 13:13 »
har nämligen själv lite idé:er på en forshaga shopper med 6hk kipordieseln från rc holm och deras slungkoppling med dubbla remspår , en till drivning av moppen via nerväxling att ha till jobbet och en till en bilgenerator jag kan ladda batteribanken med vintertid .

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Byta ut motor på gammal snöskoter?
« Svar #8 skrivet: 05 feb-16 kl 10:01 »
Om man ska anpassa kraftöverföringen på en skoter till en motor med annat varvtalsregister, så brukar man göra det genom att laborera med vikter och fjädrar i primärvariatorn (det förutsätter dock att variatorn är av en typ som är gjord för att kunna "viktas om". Har man väl fått variatorarrangemanget att fungera bra, så kan man ge sig på utväxlingen mellan sekundärvariator och drivaxel om man vill ha ett annat hastighets- och dragkraftsområde hos skotern.

På en gammal Aktiv Blå är förmodligen originalvariatorn utsliten för länge sen och borde bytas i vilket fall som helst.
Att motorn varvar onödigt mycket kan bero på för smal eller utsliten rem, eller att primärvariatorn är så sliten att den rörliga remskivan fastnar på någon slitkant och inte kan röra sig hela vägen.  Man kan gärna palla upp skotern så att mattan hänger fritt och studera hur variatorn beter sig när man varvar upp motorn sakta och kanske provar att belasta med bromsen.

Så gott som alla variatorer för skoterbruk är gjorda för att monteras på ca 30 mm konisk axeltapp med ett gängat centrumhål för en skruv som går rakt igenom variatorn och drar fast den i vevaxeln.

Det borde inte vara särskilt märkvärdigt att få igång elsystemet på en gammal Sachsmotor. Möjligen kan det bli bekymmer om man har blandat ihop delar som inte passar ihop, SA290 har ju tillverkats i många år och det finns många varianter med t ex olika kraftig lysspole och därmed olika magnetarrangemang i svänghjulet. Om man använder ett svänghjul som inte har magneterna på rätt ställe för den tändplatta som sitter där, så blir det förmodligen ingen gnista alls trots att man inte ser något fel vid första anblick.
En annan skillnad som är värd att tänka på är att vissa av de där motorerna har tändspolen på tändplattan, medan andra har ett s k energy transfer -tändsystem, med bara en generatorspole på tändplattan och tändspole utanför. Kondensatorn har olika elektriska data för de båda varianterna, och det blir förmodligen ingen gnista om man har kondensator av fel sort.

Sen är det också vanligt att alla kablar vibrerar av där de ansluter mellan motorn och skoterns kabelhärva, pga den encylindriga motorns kraftiga vibrationer.  Det duger inte med fransiga kabeländar i en billig "sockerbit", utan man MÅSTE använda ändhylsor, krympslang som böjskydd osv om installationerna ska hålla mer än några timmar.

husbehov

  • Gäst
SV: Byta ut motor på gammal snöskoter?
« Svar #9 skrivet: 05 feb-16 kl 13:07 »
du har rätt , det blir ju fel i variatorn med att ändra till en 4taktares register

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Byta ut motor på gammal snöskoter?
« Svar #10 skrivet: 05 feb-16 kl 13:37 »
Med delar av tonåren skruvandes och springandes med gamla mopeder så är det kondensatorfel jag tänker först på när det gäller gamla tvåtaktare.

Min eventuella ombyggnad av skotern kommer nog att bli en manuell variant utan variator. Förmodligen bara tvåväxlad med 30 som toppfart på transportväxeln. Men det kanske blir en elmotor som drivkälla. Åker så korta sträckor med den så det skulle vara en kul maskin att bygga om till eldrift.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Byta ut motor på gammal snöskoter?
« Svar #11 skrivet: 05 feb-16 kl 14:34 »
Med delar av tonåren skruvandes och springandes med gamla mopeder så är det kondensatorfel jag tänker först på när det gäller gamla tvåtaktare.

Min eventuella ombyggnad av skotern kommer nog att bli en manuell variant utan variator. Förmodligen bara tvåväxlad med 30 som toppfart på transportväxeln. Men det kanske blir en elmotor som drivkälla. Åker så korta sträckor med den så det skulle vara en kul maskin att bygga om till eldrift.
Hmm.. Det lät ju också roligt iof. :) Vad har du för funderingar på motor/batterier?

Torbjörn, jag är ganska säker på att elen på den är en smal sak att fixa om man vet hur man ska göra. Jag gissade på kondensatorn så den ska vara bytt, men om det blev rätt är en annan fråga. Sedan var kablarna ut ur motorn dåliga så de är bytta, tråkigt nog stämde inga färger alls så det är svårt att veta exakt vad som är vad. Likaså var är bortrivet utanför motorn, voltregulator, tändspole osv och allt detta ihop gör att jag inte vet hur jag ska börja felsöka ens. Min kunskap om el i motorer är obefintlig så att hitta felet i detta är som att leta efter en nål i en höstack.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Byta ut motor på gammal snöskoter?
« Svar #12 skrivet: 05 feb-16 kl 18:06 »
Om du tittar på tändplattan så bör det finnas två spolar där.

Den ena av dem, förmodligen den som är lindad med grövre tråd, är till för lyse och ev batteriladdning, och den kan du bortse från helt och hållet nu. Se bara till att alla kablar till den är hela och kommer ut från tändplattan, så du inte behöver ta loss svänghjulet en extra gång när det är dags att få igång lyset.

Den andra används som generatorspole för tändsystemet (det är alltså ett energy transfer -system eftersom du har yttre tändspole).  Denna spole ska ha ena änden jordad, och andra änden ska vara ansluten parallellt till brytare, kondensator och den yttre tändspolens lågspänningslindning. Andra änden av alla dessa komponenter ska också vara jordad.  Stoppknapp/tändningslås ska också vara kopplad parallellt med dessa så att den kortsluter tändspänningen när man vill stänga av motorn.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Byta ut motor på gammal snöskoter?
« Svar #13 skrivet: 05 feb-16 kl 20:34 »
Jag har en 5kW 24v truckmotor ligger och väntar på att testas, och det är skotern eller fyrhjulingen som lämpar sig bäst att testa på här. Två blybatterier blir det i början, men sedan blir det litiumjon eller motsvarande, i alla fall om det är skotern som blir först att konverteras då jag vill ha den lätt.

Hade jag inte den motorn så skulle jag leta efter en lättare, förmodligen en borstlös.

SkogsGöran

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
SV: Byta ut motor på gammal snöskoter?
« Svar #14 skrivet: 06 feb-16 kl 15:04 »
Sachs 290 är bästa motorn, försöka att fixa den. Annars kan jag alltid komma över i sommar och hjälpa dig mot en kopp kaffe som tack.

 

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Byta ut motor på gammal snöskoter?
« Svar #15 skrivet: 06 feb-16 kl 15:14 »
Sachs 290 är bästa motorn, försöka att fixa den. Annars kan jag alltid komma över i sommar och hjälpa dig mot en kopp kaffe som tack.
Försökt har jag gjort i flera omgångar.. Men det är närapå omöjligt att försöka lära sig felsökning genom att bara läsa sig till det har jag märkt, iaf om kunskaperna är noll ifrån början. :)
Jag tar gärna emot hjälp. Kaffe bjuder jag gärna på, mat, pilsner och en säng i gästhuset likaså. :)
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

ingo

  • Inlägg: 1
    • Norrbotten
SV: Byta ut motor på gammal snöskoter?
« Svar #16 skrivet: 13 mar-16 kl 09:53 »
har några gamla skotrar i varierande skick som ungarna kör med och har samma fundering på att byta motor och hittade på Rinab variator som är kalibrerad för 4-takt motorer, är det någon som provat denna kombination till en gammal ockelbo/aktiv:

http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv/Variator/Variatorer--stommar/Variator-Comet-94C-Duster-206095.htm
http://www.rcholmshop.se/motorer/bensin/vintermotor/loncin-bensinmotor-vinter-13-0-hk.html

det blir nog ingen raket men den borde bli tystare och lukta mindre.

husbehov

  • Gäst
SV: Byta ut motor på gammal snöskoter?
« Svar #17 skrivet: 22 mar-16 kl 09:50 »
det borde gå . prova  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser