Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bastabinne-någon som kan visa mig hur man gör?  (läst 1099 gånger)

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Bastabinne-någon som kan visa mig hur man gör?
« skrivet: 30 aug-10 kl 00:20 »
Jag var till Ödenäs där det har tillverkats väskor i bastabinneteknik (granspånaktigt som man vrider blöta och typ makramébindning sedan för att få det att sitta ihop. Det är lite långt dit härifrån, så...
Finns det någon här på forumet som vet hur man gör? Någon som kan visa mig personligen eller med bilder och instruktioner???
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

gopo

  • Inlägg: 204
SV: Bastabinne-någon som kan visa mig hur man gör?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-10 kl 08:50 »
Här är en länk som kanske kan vara något!

http://bastabinne.odenas.se/

mvh

FågelFenix

  • Inlägg: 10
    • Västerbotten
SV: Bastabinne-någon som kan visa mig hur man gör?
« Svar #2 skrivet: 30 aug-10 kl 23:39 »
ohh.. det där måste jag pröva... Är inne i någon form av pyssel svacka så jag kanske kan komma igång om jag lär mig något nytt..

/F
Jag kom, jag såg, jag resignerade....

 

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Bastabinne-någon som kan visa mig hur man gör?
« Svar #3 skrivet: 01 sep-10 kl 00:07 »
Jag fick tag i två något trasiga men reparerade bastabinneväskor på en loppis, jag blev själaglad då jag bara ett par månader tidigare hade varit till Ödenäs som är bastabinnecentrum i Sverige vad det lät och med museum och allt. Lite långt dit bara, härifrån om man vill ha prova-på-dag eller kurs.
Tycker det verkar kul att gör något mera i trä, men jag gör i så många tekniker jag bara hinner lära mig. Hantverk är det bästa dom finna som rekreation...
Såg i kväll att det finns en del länkar om bastabinne men har inte läst dem än. Vet att det var ett reportage i Hemslöjdens tidning ev 2002 om just Ödenäs och detta hantverk. Man vill ju inte annat än pröva det med.
« Senast ändrad: 01 sep-10 kl 00:10 av Guld »
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 10 användare (1 dolda)
Radar, xaelanar, e bergman, per.martinsson, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser