Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönor som inte sandbadar (Sussex)  (läst 1271 gånger)

Malin.S.

  • Inlägg: 539
    • Norge
    • Jordnær mat
Hönor som inte sandbadar (Sussex)
« skrivet: 07 dec-16 kl 15:02 »
Hej,

Vi har 13 Lohman-hönor samt några trefärgade sussex (1 höna, 1 tupp, 2 kycklingar). Nu har alla sussexarna fått lus och jag har börjat notera att jag aldrig sett dem sandbada. Lohman-hönorna badar friskt och håller sig tydligen rena och fina, men inte sussexarna. Har någon mer varit med om detta? Är sussex dåliga på att just sandbada och hålla sig fria för lus, eller är det just dessa individerna som av någon anledning inte har fattat grejen? Och finns det något jag kan göra åt det? Lära dde att sandbada...? ???
Malin

lerigaskor

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Hönor som inte sandbadar (Sussex)
« Svar #1 skrivet: 23 dec-16 kl 08:58 »
Verkar konstigt att det skulle ha med rasen att göra. Mina Sussex badade ofta, i sandjord blandad med lite aska. Har de tillräckligt med plats i badet?

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hönor som inte sandbadar (Sussex)
« Svar #2 skrivet: 23 dec-16 kl 11:20 »
På tal om sand...
Nu är det iförsig inte sussex men ingen av mina sandbadar, men torvbadar, (torr)jordbadar det gör den på sina bestämda platser


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser