Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut hjälp! Kalkben deluxe  (läst 6428 gånger)

serasera

  • Inlägg: 49
    • Uppland
Akut hjälp! Kalkben deluxe
« skrivet: 07 nov-16 kl 11:50 »
min dam, som är 2 år har alltid mer eller mindre haft problem med kalkben. Har befjädrade fötter  men har behandlat henne så det hållt sig i schack. Men nu har det blivit värre, SNABBT. Hon har legat mest, inte tyckt om att vara ute och gå (av förklarliga skäl) så nu tog jag in henne för kontroll. Smörjde fötterna igårkväll med paraffinolja och helosan samt lade henne på torr halm och gav mat och värme. Imorse fick hon bada fotbad en halvtimme, sedan kontrollerade jag fötterna så mkt jag fick. Minst en tå är amputerad, inga fula sår men en till tå är "mumifierad" ser det ut som. Jag vet ärligt inte vad jag ska göra. VILL rädda henne men vet inte om det är den snälla vägen att gå =/ jag vill inte kämpa i två veckor inomhus med hennes fötter om hon mår dåligt av det, men vill inte förivra mig med huggkubben om det hade gått. Har någon någon erfarenhet av kalkbensamputerade tår som blir bra?? Jag förstår att tån inte växer ut, men att hon ska kunna gå normalt igen =/

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Akut hjälp! Kalkben deluxe
« Svar #1 skrivet: 07 nov-16 kl 14:06 »
Fortsätt som du gör

Min rutin är

mjuka upp i vattenbad med några droppar Sebacil och borsta med ex.p en tandborste och pilla försiktigt bort de fjäll som är lösa ,petar upp eller ser döda ut
Lyft upp och torka så väl det går  / händer jag klipper bort fjädrar på benen/
Smörj in med en blandning av Hellosan/Tenutex    Rent fett är också bra
Upprepa efter några dagar  och sedan i 1 gång i veckan    Hur länge man får hålla på är individuellt.

Mina höns är bara inne under själva behandlingen .De mår bäst av att vara med sina vänner

Det kan se förskräckligt ut . hönan/tuppen lider och måste behandlas Men det går . Sedan får du själv avgöra hur mycket tid du vill ge det
  jag har aldrig misslyckats med att ta bort kalkben

ett litet p,s  det du ser som amputerad tå kan vara att klon är borta/tappad på den tån

   MvH Cokett
« Senast ändrad: 07 nov-16 kl 15:39 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Akut hjälp! Kalkben deluxe
« Svar #2 skrivet: 07 nov-16 kl 18:58 »
Avliva.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Akut hjälp! Kalkben deluxe
« Svar #3 skrivet: 07 nov-16 kl 22:17 »
Håller med Permission.
Kvalsterna stryper blodtillförseln cirkulationen vid riktigt grova angrepp måste man klippa bort stora sjok för att få igång cirkulationen.
Tyvärr så är vissa djur mer benägna att få dessa kvalster så det är nog bäst för hönapönan att lämna denna värld.
Avkommor tenderar att få samma problem, kanske inget att avla på.

Om du ändå vill kämpa vidare med henne så är detta en bra film.

https://www.youtube.com/watch?v=SkCS35_3xh0
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Svarthönan

  • Inlägg: 922
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Akut hjälp! Kalkben deluxe
« Svar #4 skrivet: 10 nov-16 kl 14:24 »
Det där med att smörja utanpå tyckte inte jag fungerade alls, jag gjorde så i början, men det tränger inte in i sprickorna som ju finns där när det är illa. Jag började doppa i olja istället, typ billig rapsolja. Hela benet ändå upp där fjädrarna börjar! "Byxorna" blir lite oljiga men det kan inte hjälpas, det försvinner nästa gång de badar. Man ser bubblorna stiga upp när man håller benet i oljan en stund.
Sen fick jag tipset att blanda lite jod i oljan (vispa runt ordentligt, det löser sig inte). På senare år har jag istället börjat använda Ballistol, en helt ofarlig (vapen)olja på sprayburk som kryper in i minsta springa. Väldigt lätt att använda! En höna som aldrig ville bli riktigt bra har nu fått jättefina ben, det är som om olika sorters behandlig hjälper olika bra på olijka individer.
Inte behöver du avliva! Det ordnar sig och kan bli helt bra igen. Jag hade också en höna en gång som hade förlorat en tå, det hade hon inte ont av senare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Akut hjälp! Kalkben deluxe
« Svar #5 skrivet: 10 nov-16 kl 14:32 »
Håller med svarthönan
Olja är helt perfekt.   Tränger in överallt och behandlingen går snabbt.
Värmer man upp den till fingervarmt så blir den lättflytande och behaglig att doppa tassarna i.
Det gör inget alls att dom får upp det i fjädrarna då dom böde badar och putsar bort den så fint.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Akut hjälp! Kalkben deluxe
« Svar #6 skrivet: 10 nov-16 kl 20:07 »
Rapsolja har fungerat bra för mej med. Sprejar på benen med sprejflaska.
kretslopp

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Akut hjälp! Kalkben deluxe
« Svar #7 skrivet: 11 nov-16 kl 00:27 »
 ...Bada hönornas fötter och även tuppens i ljummet såpvatten...gnugga lite lätt så smuts lossnar...torka...på med Tenutex...gnid in ordentligt....klart....Läser man på bruksanvisningen till Tenutex står det en behandling för människa...Svåra fall en till påstrykning efter 10-24 timmar...Men höns är ju inga människor,dessutom mindre...Vi brukar bara köra en behandling...

Angelus

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Akut hjälp! Kalkben deluxe
« Svar #8 skrivet: 21 nov-16 kl 18:34 »
Djur anpassar sig. även om hon blir av med en tå.
Hade en höna som fick ena ögat intryckt i skallen av beten från min minigris och samt att hon fick nåt skit i fötterna som gjorde att de svällde upp och blev fulla med vit massa. jag skar upp där det var som värst och klämde ut bitarna från fötterna. men det räckte aldrig då hela fötterna bestod av det. Och hon vägrade gå efter hon förlora synen.
Men jag jobbade med henne i en hel sommar och tvingade henne att börja gå igen. Och hon lärde sig tillslut även om det var mer galopp än normal gångtakt.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Akut hjälp! Kalkben deluxe
« Svar #9 skrivet: 21 nov-16 kl 21:09 »
Någonstans måste man avgöra när djuret bör avlivas, när kroppsdelar börjar lossna då tycker jag att man som djurägare skall fundera en gång till varför det fått gå så långt.

Finns exempel på när någon hade en höna med brutet lårben, efter sex veckor i karantän och i ett tight utrymme utan kompisar så kunde hon så smått börja gå igen, med hälta.

Min bestämda uppfattning är att man ibland inte gör åtgärder för djurets bästa utan helt egoistiskt vill smörja sitt eget välbefinnande på djurens bekostnad.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Akut hjälp! Kalkben deluxe
« Svar #10 skrivet: 22 nov-16 kl 07:39 »
Även djur blir sjuka ibland - jag tycker det är självklart att man ska behandla o försöka hjälpa dem. Jag skulle då vilja fortsätta leva även om ja förlorade ett par tår. Har oxå två hönor m kraftiga angrepp. Ja smörjer m olja m lite bivax i så d blir ungefär som bregott som stått framme ett tag. Blir lättare att hantera. Har även tea tree i. Det gillar de inte har ja märkt, så det går fortare att få bort dem med än utan.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Akut hjälp! Kalkben deluxe
« Svar #11 skrivet: 22 nov-16 kl 18:56 »
Tjärsalva är superbra. Läker och luckrar upp. Massera in en gång och efter någon dag kan man se hur det lossnar. Vid svåra angrepp får man upprepa efter någon vecka.
//Luff

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Akut hjälp! Kalkben deluxe
« Svar #12 skrivet: 23 nov-16 kl 11:30 »
Gör du den själv eller köper du den nånstans?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

mjetullahi

  • Inlägg: 2
    • Norrbotten
SV: Akut hjälp! Kalkben deluxe
« Svar #13 skrivet: 23 nov-16 kl 15:30 »
Prova använda tenutex, den är väldigt stark, så smörj med den Max 1-2ggr/vecka :) sen kan du smörja med olja resterande dagar , och fotbad :)

Matusalem

  • Inlägg: 21
SV: Akut hjälp! Kalkben deluxe
« Svar #14 skrivet: 14 jan-17 kl 16:58 »
En polare till mig provade en massa olika medikamenter men till slut fick dom tips om apotekets receptfria kräm mot flatlöss. Vips så var det över. Dom hade putsat o smort o grejat i 2 veckor utan nån som helst lycka ansåg dom.
Men med flatlöss krämen så var det över på nolltid.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Akut hjälp! Kalkben deluxe
« Svar #15 skrivet: 15 jan-17 kl 10:04 »
ja det är Tenutex som används mot flatlöss och huvudlöss.

höna bönan

  • Inlägg: 72
    • -
SV: Akut hjälp! Kalkben deluxe
« Svar #16 skrivet: 17 jan-17 kl 00:41 »
ett litet tips om att spreja olja på ben. Gör det inte när dom sitter på pinnen. första gången jag skull behandla tuppen. Smög jag in en kväll när dom satt på pinnen. Smög fram och sprayade försiktigt. Trodde jag. helt plötsligt såg jag tuppen hänga halft upp o ner. Tänkte inte på att pinnen vart hal. sedan tog det mig en lång kväll att lugna förskräckta höns. som for runt och kacklade av oro för sin kära tupp.

Ang kalkben. Min tupp fick tillbaka kalkben. i samma veva hade han skadat sig på foten. jag sprejade på Blå spray (sårspray till djur). För att skydda såret på foten. Det andra benet smörjde jag med Tenutex. Efter ett tag när blåfärgen försvann från benet. Såg benet jättfint ut. lika fint som det som smörjts med Tenutex. Tror det beror på att det vart så tätt o sprayen kom åt ordentligt. Så kvalsrena o ägg kvävdes.
Har Gammelsvensk dvärghöns...Och Hedemora höns

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Akut hjälp! Kalkben deluxe
« Svar #17 skrivet: 22 aug-18 kl 01:47 »
 :D ...Börjat använda ballistol spray...Sprayat den ilskna tuppen  :o Verkar fungera och tackar för tipset... Fördelen med spray är att man inte skrämmer livet ur djuren,gamla höns kanske avlider... Bara att gå in i hönshuset med pannlampa när det blivit mörkt och spraya på fötter och ben,ingen uppståndelse eller panik från djuren vilket är fallet om man fångar dom,speciellt ledarhönan i mitt fall .... Googlar man på spray mot kalkben så har det kommit fler sprayprodukter...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser