Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad händer med min höna?  (läst 1503 gånger)

Tuppis

  • Inlägg: 4
    • Gotland
Vad händer med min höna?
« skrivet: 29 aug-16 kl 08:14 »
Jag har bara haft höns i ett år och hoppas att någon med större erfarenhet har varit med om något liknande. Min lilla dvärgkochin höna har börjat bete sig väldigt märkligt. Hennes fina guldbruna fjädrar har blekts så de är ljust ljust bruna. Det är bara huvudet och de yttersta stjärtfjädrarna som har sin ursprungliga färg, och detta har skett på ett dygn. Då och då tar hon ner halsen mot marken och backar ett par steg och verkar ganska besvärad. Avföringen är normal och hon äter men störs av någonting känns det som. Men att fjäderdräkten plötsligt bleknat känns så konstigt. Någon som har en aning om vad det kan röra sig om?

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vad händer med min höna?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-16 kl 21:42 »
Det här med att hon tar ner halsen och backar känner jag igen. Det låter som E-vitaminbrist, och kan drabba hönor som ruvat länge och ätit för lite under för lång tid. Många löser det genom att ge dem vitaminer; vi gav vår höna massa ost (mjölkprodukter innehåller E-vitamin) och lät henne äta grönt gräs. Det verkade hjälpa, för på någon dag försvann det.

Det där med de blekta fjädrarna låter mycket konstigare, speciellt om det sker så snabbt. Det kanske är smuts från att hon inte har kunnat sköta hygienen på ett par dygn?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vad händer med min höna?
« Svar #2 skrivet: 30 aug-16 kl 21:52 »
Jag tror hon balat sig i något ljust, t ex aska, och därför blivit ljusare. BRA!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tuppis

  • Inlägg: 4
    • Gotland
SV: Vad händer med min höna?
« Svar #3 skrivet: 07 sep-16 kl 20:50 »
Tack för svar, jag ska prova med mer vitaminer. Hon går ute hela dagarna och får i sig gräs så det borde räcka, men det är kanske dags att ge vitaminer igen. Vi ger i nuläget helt korn, krossad havre samt ekologiskt värpfoder från Granngården. På vinterhalvåret får de även multivitaminer men vi har inte börjat med det än eftersom de går ute och pickar i sig allt möjligt smått och gott i form av småkryp och annat.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vad händer med min höna?
« Svar #4 skrivet: 07 sep-16 kl 22:19 »
Har det inte gått över än? En vecka är rätt länge för det här fenomenet, hos oss gick det över på ett par dagar.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser