Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trilla av pinn?  (läst 1476 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Trilla av pinn?
« skrivet: 28 feb-15 kl 21:06 »
Är det vanligt att hönor gör just det? Vid två tillfällen har jag varit med om att komma ut i hönshuset och hitta höns som "trillat av pinn". Den ena gången var hönan död när jag hittade henne. Vid andra tillfället levde tuppen men hade brutit nacken och måste avlivas. Tidigare trodde jag inte att uttrycket var mer än ett uttryck, men det verkar ju ligga någonting i det.

Fler som varit med om det? Stämmer det som jag hört, att detta kan hända när hönsen på pinnen somnar för djupt så att de ramlar ner och bryter nacken. Eller hur uppkom skadorna/dödsfallet?

 

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Trilla av pinn?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-15 kl 07:02 »
Här har det hänt några gånger att tuppen har varit sittande på golvet nedanför pinnarna. I hönshuset var det riktigt mörkt, jag går dit för att tända 06.00 på vintermorgnarna. Tuppen har dock aldrig skadat sig, men jag har undrat vad som hänt.
MVH Rosita zon 1

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Trilla av pinn?
« Svar #2 skrivet: 01 mar-15 kl 09:14 »
Att de dör i sömnen och trillar av pinn måste väl vara ganska vanligt för höns i besättningar där man låter hönorna bli gamla, men att en höna eller tupp skulle bryta nacken i fallet måste väl ändå vara ett undantagsfall.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Trilla av pinn?
« Svar #3 skrivet: 01 mar-15 kl 11:15 »
De som dött här har inte varit gamla... Snarare har de varit mitt i livet. Annars har höns som av olika anledningar dött, gått undan och krupit ihop någonstans. Men inte dessa. De verkar helt enkelt ha ramlat ner. Kanske dog hönan innan fallet, hon låg med fötterna i vädret under sittpinnen. Men tuppen levde fast med bruten nacke. Mycket märkligt. Händelserna skedde med kanske ett års mellanrum.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser