Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Komposteringsfrågor  (läst 14561 gånger)

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #100 skrivet: 26 mar-17 kl 19:53 »
Ja, det var 6 ppm.  Men här i vänkretsen gäller diskussionen alla slags citrusskal, plus bananskal.

  Jag får väl skjuta in mig på att Borås kommun tydligen inte har arbetat in detta råd i sin broschyr.

Om inte jag minns fel så står det även i östergötlands broschyr att man inte skall slänga citrusskal i grönapåsen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #101 skrivet: 26 mar-17 kl 21:07 »
Och orsaken ...  Natrium, Imazalil (eller vad det heter), eller något annat?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #102 skrivet: 27 mar-17 kl 11:58 »
Beror det inte på alla bekämpningsmedel som citrusfrukter vanligen besprutas med? Om man köper giftfritt så ska det väl gå bra att kompostera, då tänker jag även på bananer.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #103 skrivet: 27 mar-17 kl 12:26 »
Forskningsrapporten från 1994 kunde inte hitta särskilt stora skillnader i bekämpnings-rester mellan ekologiskt odlade och konventinellt odlade.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #104 skrivet: 27 mar-17 kl 12:48 »
Det borde finnas nyare forskning än från 1994 kan jag tycka. Många av de bekämpningsmedel som används idag var nog inte påtänkta för 20-25 år sedan.

Imazali som du nämnde används i konventionell odling av citrusfrukt. Så när man använder ekologiskt odlad frukt funkar det att kompostera.
Texten nedan är hämtad från Naturvårdsverket.

"Det är vanligt att citrusfrukter efterbehandlas för att minska svampangrepp efter skörd. Ett av dessa bekämpningsmedel som används efter skörd är det hormonstörande ämnet imazalil. I EU:s alla livsmedelsprover är imazalil den vanligaste bekämpningsmedelsresten. Imazalil återfinns främst i skalet men även i fruktköttet. Imazali anses vara ett hormonstörande ämne och har i många studier på försöksdjur konstaterats ge cancer, reproduktionssvårigheter och missbildningar på foster. I EU:s riskrapport för imazalil redovisas studier på råttor där risken för lever- och sköldkörtelcancer ökar vid intag av ämnet."
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #105 skrivet: 27 mar-17 kl 13:05 »
Det borde finnas nyare forskning än från 1994 kan jag tycka. Många av de bekämpningsmedel som används idag var nog inte påtänkta för 20-25 år sedan.

Imazali som du nämnde används i konventionell odling av citrusfrukt. Så när man använder ekologiskt odlad frukt funkar det att kompostera.
Texten nedan är hämtad från Naturvårdsverket.

"Det är vanligt att citrusfrukter efterbehandlas för att minska svampangrepp efter skörd. Ett av dessa bekämpningsmedel som används efter skörd är det hormonstörande ämnet imazalil. I EU:s alla livsmedelsprover är imazalil den vanligaste bekämpningsmedelsresten. Imazalil återfinns främst i skalet men även i fruktköttet. Imazali anses vara ett hormonstörande ämne och har i många studier på försöksdjur konstaterats ge cancer, reproduktionssvårigheter och missbildningar på foster. I EU:s riskrapport för imazalil redovisas studier på råttor där risken för lever- och sköldkörtelcancer ökar vid intag av ämnet."

Det var specifikt Imazalil som granskades i nämnda rapport. Kanske finns det senare studier men har faktiskt inte hittat något (vid en snabb genomsökning). Men nu var det kompostering det gällde; tydligen har Borås en biogasanläggning. Allt detta är dock spekulation så länge som folk bara vagt vill minnas vad som står i Borås anvisningar – kanske vore det skäl att faktiskt kolla upp anvisningarna eller till och med höra av sig till Borås för att höra om och i så fall vad skälet är? ;) 
Ingen människa är illegal

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #106 skrivet: 27 mar-17 kl 13:10 »
Och här har vi alltså det: http://www.borasem.se/download/18.67e5b1ee156b5e289c533ec/1471937418303/BEM_sorteringsguide_2015_webb.pdf

Svart påse = matavfall. Både citron- och bananskal nämns specifikt som något som ska slängas i den svarta påsen.

Och så säger de dessutom: "Visste du att: På 1 000 bananskal kan du komma hela 96 km med en biogasdriven bil!" Så skalen är nog mer än okej i den svarta påsen!
Ingen människa är illegal

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #107 skrivet: 27 mar-17 kl 13:54 »
Mystiken tätnar ...  Även utan natrium ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser