Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avvänjning  (läst 1575 gånger)

E-L

  • Inlägg: 15
    • Östergötland
Avvänjning
« skrivet: 31 maj-12 kl 15:03 »
Jag har en tacka som fick juverinflamation. Efter behandling mår hon nu bra men kan inte dia sina två lamm. Jag har flaskmatat dom. Först fyra gånger om dagen. Nu ger jag dom två. Hur är bästa sättet att vänja dom av vid lammnäringen? Ska jag fortsätta ge två gånger men mindre mängd eller ska jag bara ge dom en gång? Kan man helt enkelt bara sluta? Lammen är åtta veckor. Hur gör ni?

E-L

LeftBehind

  • Inlägg: 18
    • Halland
SV: Avvänjning
« Svar #1 skrivet: 31 maj-12 kl 18:00 »
Det beror lite på vad dom väger, men väger dom över 15 kg är det bästa sättet är att ta bort dom från deras mamma och sluta med mjölk helt och hållet, dom kommer skrika i ca 2 dagar men dom slutar snart.

/Mari
Finulls får, kinda höns, myskankor, maranhöns, isbar höns, Faveroll höns och massa andra djur.
www.ekkullensfarfarm.blogg.se

irma56

  • Inlägg: 108
    • Småland
SV: Avvänjning
« Svar #2 skrivet: 01 jun-12 kl 08:19 »
Som föregående ungefär:  När lammen ökat ca 10 kg från födelsevikten är det bara att sluta tvärt. Däremot finner jag ingen anledning att ta bort dem från mamman. 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avvänjning
« Svar #3 skrivet: 01 jun-12 kl 08:31 »
Och jag fasar ut under ungefär en månad.  Försöker härma mamman i detta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LeftBehind

  • Inlägg: 18
    • Halland
SV: Avvänjning
« Svar #4 skrivet: 01 jun-12 kl 10:13 »
Jo fast om man inte tar bort dom från mamman så kommer dom förmodligen att försöka dia från henne även om det inte kommer någon mjölk för dom har ett sug behov och riskerar då att förstöra hennes spenar och även blir irriterande och väldigt jobbigt för henne.

/Mari
Finulls får, kinda höns, myskankor, maranhöns, isbar höns, Faveroll höns och massa andra djur.
www.ekkullensfarfarm.blogg.se

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Avvänjning
« Svar #5 skrivet: 01 jun-12 kl 20:34 »
Tror du att tackan tillåter dom att dia om det inte finns någon mjölk ??? ??? Sparkar hon inte bort dom och går sin väg... ??? :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

LeftBehind

  • Inlägg: 18
    • Halland
SV: Avvänjning
« Svar #6 skrivet: 03 jun-12 kl 18:52 »
Jo men stackars tacka som skall behöva avvisa dom hela tiden, tänk vad jobbigt det blir för henne!
Hade det varit min tacka så hade jag tagit bort lammen.

/Mari
Finulls får, kinda höns, myskankor, maranhöns, isbar höns, Faveroll höns och massa andra djur.
www.ekkullensfarfarm.blogg.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser