Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get med konstiga bakben  (läst 2486 gånger)

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Get med konstiga bakben
« skrivet: 18 jan-16 kl 22:13 »
Hej
Har problem med en av mina getter. Hon har varit hängig nu snart en vecka, hon äter bra, men man ser ändå på henne att något inte stämmer. Har trott det beror på kylan. Vi har haft kring -20 ner till -40grader, så jag har trott att kylan också påverkat henne. Har i alla fall stängt in henne i ladugården, så hon har det varmare och kan äta i lugn och ro. Har hämtat in en ny bock och märker att det är lite oroligt i gruppen. Så tyckte det var en bra ide att hon skulle få det varmare och framför allt äta i lugn och ro när hon är lägst i rang.
Men märker nu att det inte är som det ska, Hon verkar ha ont och som orolig matte söker man fel. Tycker hon står konstigt så jag bifogar några bilder så ni kanske kan hjälpa mej att bedöma. Hon har konstig vinkel på bakbenen. Har jämfört med de andra och tycker det är skillnad. Kan man göra något åt det eller inbillar jag mej?
« Senast ändrad: 18 jan-16 kl 22:19 av mosesmia »
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Get med konstiga bakben
« Svar #1 skrivet: 18 jan-16 kl 23:23 »
Ser ut lite som att hon hukar sig eller står med benen lite in under kroppen. Det du menar?
Har tyvärr inga svar.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Get med konstiga bakben
« Svar #2 skrivet: 19 jan-16 kl 08:56 »
Jo, hon står med benen lite under kroppen, men det är vinkeln på bakbenen jag är orolig för. Såg att det inte gick att förstora bilden så bra. Bakbenen brukar var rakare från klövspetsen, men hennes är mera som ett L. Vilket gör att hon har börjat slita på klöven baktill och har en konstig hållning. Det var svårt att förklara.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Get med konstiga bakben
« Svar #3 skrivet: 19 jan-16 kl 11:19 »
Tycker också att geten hukar och samlar benen in under kroppen, det är vanligt när de inte mår bra. Pälsen ser också "uppburrad" ut som hon fryser, men det kan vara min tolkning av bilden. Jag ser de L-formade bakbenen. Att att geten sliter klövarna baktill är ett tecken på att de faktiskt är så. Jag antar att klövarna verkas och att geten får selen och de mineraler/vitaminer hon behöver? Det här kan ju ha många anledningar, både enkla och mer allvarliga. Har sett liknande i olika stadier utomlands och hoppas förstås att det inte gäller din get. En ska inte spekulera i sjukdomstillstånd, kontakta distriktsveterinären. Berätta hur det går.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get med konstiga bakben
« Svar #4 skrivet: 22 jan-16 kl 12:48 »
Och vad sa veterinären?  Jag tycker det närmast liknar fång ...   :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Get med konstiga bakben
« Svar #5 skrivet: 23 jan-16 kl 12:30 »
Prognosen är inte god nu. Jag kontaktar alltid först veterinären, Har lärt känna henne så hon vet om mitt förhållande till mina djur.  ;D Hon tyckte först vi skulle avvakta pga den hårda kylan och sen av att getens allmäntillstånd är bra. Hon äter och dricker som vanligt, endast lite hängig men vi har ju haft kallt länge. Men det är alltid bra att få höra era åsikter, De är också guldvärda.  :)
Dock igår har hon börjat vingla med baken och det är inte bra. Hon har en gammal nervskada, från en killing. Då kunde hon inte resa sig på nån vecka, men hon hade återhämtat sig helt från den. Det hände för 2 år sen. Det vi börjar misstänka är att det kanske är en kronisk nervskada i alla fall. Nu har hon i alla fall fått penicillin, smärtstillande, c- och b-vitamin. så jag hoppas hon blir bättre.
 
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Get med konstiga bakben
« Svar #6 skrivet: 23 jan-16 kl 13:03 »
Ja, det hoppas säkert vi alla som läser om geten! Mot vad fick hon penicillin? Berätta hur det går.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get med konstiga bakben
« Svar #7 skrivet: 23 jan-16 kl 16:20 »
Och det vanliga köret har du väl gått igenom, antar jag, innan du ens startade den här tråden?  Känna igenom hela geten, och särskilt bakbenen, efter smärta, ge en dos selen med e-vitamin, temp ...

  Klart att vi tänker på er!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, Ulmusglabra, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser